Vorig jaar is onze moerbeiboom omgezaagd. Van de stam en de dikste takken heb ik het hout in stukken van 30 tot 40 cm achtergehouden. Ik heb nog geen idee waarvoor ik het allemaal ga gebruiken. Voorlopig ligt het onder een dekzeil achter in de tuin. Zodra de sneeuw weg is en de temperatuur wat aangenamer wordt ga ik de dikste brokken klieven en proberen te drogen. Ik heb al een paar stukken in huis gehaald en laten drogen. Die stukken heb ik ook gekloofd en de bruikbaarste stukken enigszins gevlakt. Toen het hout naar mijn gevoel aardig droog was heb ik het vlak geschaafd en met de nieuwe vandiktebank op dikte gebracht. Als test besloot ik een klein doosje te maken.

Een verzameling plankjes op dikte gebracht.

Nadat ik de globale maten van het doosje had bepaald aan de hand van het beschikbare hout heb ik alles op maat gezaagd.

Er moesten zwaluwstaarten in komen. Dus als een speer naar Woodcraft en twee dovetail markers (1:6 en 1:8) gekocht. Maar alles was zo klein dat ik de buitenste lijntjes niet goed kon aftekenen. Dus van een stukje aluminium hoeklijn zelf maar een mal gemaakt met de schuine zijden naar buiten.

Het is inderdaad priegelwerk en met mijn niet al te vaste hand is het resultaat vrij ribbelig.

Vervolgens de afvalstukjes uit gehakt. Nog steeds flink gepriegel.

Het aftekenen van de pennen. De truc met het blokje komt uit Fine Woodworking.

De pennen zijn gestoken. Alles zit aardig haaks maar de zwaluwstaarten zijn niet erg strak. Mede door het dunne materiaal wordt elke afwijking flink uitvergroot.

Met een 3 mm beitel en een geleiding had ik eerst een groefje gestoken. Met de router plane heb ik het verder verdiept.

De bodem en het deksel zijn van een groef rondom voorzien.
Na 10 foto's moet ik hieronder verder.

Een verzameling plankjes op dikte gebracht.

Nadat ik de globale maten van het doosje had bepaald aan de hand van het beschikbare hout heb ik alles op maat gezaagd.

Er moesten zwaluwstaarten in komen. Dus als een speer naar Woodcraft en twee dovetail markers (1:6 en 1:8) gekocht. Maar alles was zo klein dat ik de buitenste lijntjes niet goed kon aftekenen. Dus van een stukje aluminium hoeklijn zelf maar een mal gemaakt met de schuine zijden naar buiten.

Het is inderdaad priegelwerk en met mijn niet al te vaste hand is het resultaat vrij ribbelig.

Vervolgens de afvalstukjes uit gehakt. Nog steeds flink gepriegel.

Het aftekenen van de pennen. De truc met het blokje komt uit Fine Woodworking.

De pennen zijn gestoken. Alles zit aardig haaks maar de zwaluwstaarten zijn niet erg strak. Mede door het dunne materiaal wordt elke afwijking flink uitvergroot.

Met een 3 mm beitel en een geleiding had ik eerst een groefje gestoken. Met de router plane heb ik het verder verdiept.

De bodem en het deksel zijn van een groef rondom voorzien.
Na 10 foto's moet ik hieronder verder.