Een paard uit Acacia

Kor

Post veel
10 jun 2012
935
334
Goed bezig Edwin.
Zou je ook regelmatig een overzichtsfoto willen plaatsen? Dat maakt het gemakkelijker om je gedachtegang en de ontwikkeling te volgen.

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Ik schrok wel even toen ik je eerste zin las. Hoe kan hij nu al klaar zijn? Hij was pas net begonnen...

Maar gelukkig viel het mee. 😉

Ik ben erg benieuwd naar het paardenhoofd dat uit het hout zal opdoemen. Volgens je tekening gebruik je maar een beperkt deel van het hout. Of zie ik dat verkeerd?
Het is wel tof om te zien dat meerdere projectjes gebruik maken van "goedkoop" afvalhout, dat er toch ongelooflijk mooi uit kan zien. Dat zal mensen geruststellen dat je niet eerst een vermogen hoeft uit te geven bij de Fijnhout handel.

Ik merk trouwens dat het erg motiverend is om andere bezig te zien. Ik krijg bij iedere forum-post weer zin om aan mijn eigen project te werken. Wat dat betreft is deze wedstrijd nu al geslaagd.

Groet!
Meron
Hoi Meron,

Klopt, het wordt een zij aanzicht. Het hout er omheen wil ik graag behouden. Ik zal morgen even een overzichts- foto plaatsen. Kor vroeg daar ook om, dan wordt duidelijk wat ik met de zijkanten ga doen.

Groet Edwin .

Ik had beloofd om enkele overzichts foto's te plaatsen.
IMG_1273-a.JPG

Er zijn nu drie niveaus, de linkerkant van het hoofd en bovenzijde gaat tot 30mm diepte, het hoofd en borst/schouder liggen op 10mm diepte. Het donkere deel (de originele hoogte) worden de manen uit gesneden. Om diepte te krijgen moet ik dus meerdere hoogtes creëren.

IMG_1270-a.JPG

IMG_1272-a.JPG

De bovenrand van de manen kam ligt nu nog hoger met het doel om straks de diepte in de manen te kunnen maken. Deze vallen dan in een golf naar beneden (vandaar het diepere deel).

Groet Edwin

Kor

Post veel
10 jun 2012
935
334
Mooi, dat werkt verhelderend. Je ziet aan de planmatige aanpak dat hier iemand met ervaring aan het werk is.

Even off-topic: ik heb een loeplamp van mijn schoonmoeder geërfd, volgens mij heb jij hetzelfde model (lampvoet op de eerste foto). Die loep komt vaker van pas dan ik eigenlijk wil toegeven 😊

• Leuk
Mooi, dat werkt verhelderend. Je ziet aan de planmatige aanpak dat hier iemand met ervaring aan het werk is.

Even off-topic: ik heb een loeplamp van mijn schoonmoeder geërfd, volgens mij heb jij hetzelfde model (lampvoet op de eerste foto). Die loep komt vaker van pas dan ik eigenlijk wil toegeven 😊
Hoi Kor,

Bedankt, ervaring is .....door veel fouten, leren wat je de volgende keer beter of anders moet doen.

Zo weet ik dat ik bij deze houtsoort rekening moet houden met uit- en/of afbreken.
Een schone werkvloer helpt daar enorm bij 🙃, ik heb ooit eens drie kwartier op de vloer naar een afgebroken wimper lopen zoeken tussen alle rommel.
Ook het weghalen van te veel materiaal is iets wat je leert eerst na te denken voor te doen.

Ik gebruik eigenlijk alleen de lamp. De loep heb ik in de la liggen.
Het is prettig om af en toe de lichtval te wijzigen. Hierdoor zie je net dat ene stukje wat toch anders moet.

Groet Edwin

De randen die recht waren hebben nu beide een natuurlijkere vorm. De vorige kant had ik gesneden en gebeiteld.
Bij de laatste kant wil ik kijken of het ook anders kan, aan deze zijde breekt het hout nog gemakkelijker uit.
Na op de rand met de hand en natuurlijke lijk te hebben getekend maar eens kijken of het met de figuurzaag gaat.

IMG_1276-a.JPG

IMG_1277-a.JPG

IMG_1279-a.JPG

IMG_1278-a.JPG

Groet Edwin.
ps. de tuingereedschap kast is klaar, dus er is weer wat werkruimte in mijn werkplaatsje.

1251-b.JPG

IMG_1253-b.JPG

Bijlagen

• IMG_1275-a.JPG
    IMG_1275-a.JPG
    281,5 KB · Weergaven: 8
Dank je Hans,

Ik laat het werk aan het uiteinde van de haarlokken zitten tot het werkstuk bijna klaar is.

Als ik ze nu zou afwerken worden ze te kwetsbaar en hindert dat de verdere bewerkingen omdat het erg fragiel wordt.

Gr Edwin.

PS, ga jij of ben jij al met iets bezig voor de wedstrijd ?.

meron

Post veel
8 sep 2011
1.152
141
Nijmegen
Dit is een mooi verslag aan het worden , Edwin. Leerzaam om alle stappen te zien. Dergelijk warrig hout zorgt er vast voor dat het trager dan normaal gaat. Steeds maar weer zoeken naar de juiste richting om het uitbreken te vermijden.

• Leuk
Ook vandaag weer wat gedaan.

Eerst maar eens alle beitels, gutsen en messen een slijpbeurt gegeven. Dat kost ook al gauw een uurtje 😎
Ja, dat moet nu een maal vaker als je Acacia snijdt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Tulp of Linde hout.

Doordat het een vlak stuk hout is moet ik hier en daar diepte creëren. Zoals ik op voor gaande foto's bij de bovenkant van de manenkam heb gedaan.
Nu ik de haren die naar beneden lopen vorm wil geven moet ik ook hier af en toe dieper gutsen zodat er een golvende beweging in lijkt te zitten, doe je dit niet wordt het geheel veel minder levendig qua uitstraling. Alle haarlokken liggen dan op dezelfde hoogte. Door sommige lokken nog dieper te laten lopen en te laten lijken dat deze onder een andere lok uitkomen krijg je nog meer diepte.

Dus soms moet ik, nadat ik zo'n lok vorm heb gegeven, even van een afstand kijken of hij niet te vlak is.
Het komt voor dat ik hem dan als nog op een bepaalde plaats dieper uit snijdt.

IMG_1335-a.JPG

IMG_1336-a.JPG

IMG_1338-a.JPG

IMG_1339-a.JPG

WVTG6059.JPG

Gr. Edwin

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: bakkiet, ope1967 en Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
935
334
Mooi werk Edwin!
Ik zag die prachtige laatste foto... direct begon in mijn hoofd deze muziek* te spelen (y) .

* Voor onze jongere vrienden: dit was de themamuziek van de reclamecampagne "Vakmanschap is meesterschap" waarmee Grolsch in de jaren '70-80 zijn bier aanprees. Rode draad in de campagne was het in beeld brengen van vaklieden en hun ambacht.

Hahaha, dat waren wel vakmannen en meesters én bier drinkers Kor.

Dat laatste kan ik met mijn ogen dicht en natuurlijk het liefst "Grolsch" (y)

Ik moet toegeven sinds mijn dochter mij lid heeft gemaakt bij Spotify ,(waarvan ik vermoed dat het vooral voor haar voordelen heeft om het te delen met de rest van de familie :ROFLMAO:) , zet ik na de verlichting routine matig de muziek aan. Ik geniet vooral van de muziek uit de jaren 70, toen de muzikanten nog zelf muziek moesten maken.

Gr Edwin

Sinterklaas avond........., onze kinderen zijn nu volwassen. Vroeger zou het een spannende avond zijn geweest, nu schaam ik me niet dat ik wederom een uurtje mijn werkplaats in duik.

Het paard krijgt meer en meer een natuurlijke uitstraling.
Ik ben even gestopt met de manen. Vanmorgen braken er zulke grote delen uit dat ik er even genoeg van heb.
Dan maar starten met het hoofd. Ook hier is het belangrijk om hoogte verschil te krijgen waardoor je diepte krijgt.
Het oog is altijd lastig. ten eerste waar het moet, ten tweede hoe groot en ten derde de uitstraling.
"Boos kijkers" zijn het makkelijkst :cool:

IMG_1342-a.JPG

IMG_1343-a.JPG

IMG_1344-a.JPG

IMG_1345-a.JPG

IMG_1346-a.JPG

DAFW1308.JPG

Fijne Sinterklaas allemaal,

Edwin

Kor

Post veel
10 jun 2012
935
334
Je gaat het vast nog verder afwerken maar zo, met de sporen van je gereedschap er nog in, heeft ook wel wat.
Het wordt een prachtig stuk, het hoofd krijgt echt karakter. Benieuwd wat je met het omringende stuk gaat doen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.