Het vervolg....

Dan de rest van de onderdelen: de beide poten=> samengesteld uit - zoals eerder vermeld, vermoedelijk merbau maar zeker weten doe ik dat niet. De breedte is net zo groot als van het frame dat er bovenop komt: 280 mm.

Dan ga ik eerst de onderdelen voor dit bovenframe maken.
80 mm vierkant beuken, met dubbele slisverbinding op de 4 hoeken. Zoals mijn echtgenote al zei: het wordt weer gemaakt voor de eeuwigheid

....
Dat was nu net niet het idee hierachter. Ik vond gewoon dat de draaibank wel op een onderstel mocht staan dat wat gewicht heeft van zichzelf. Een stabiele ondergrond is nooit weg, nietwaar?

Ook het tussenliggertje is 80 mm vierkant. Die komt iets gedraaid - 15 graden - tussen de poten. Daar kan ik later altijd nog wat grote gaten in boren om de beitels tijdelijk veilig weg te zetten. We zien wel.

De beide 'benen' komen met pen/gat verbindingen tussen de voeten en het bovenframe. Hier de gaten in de voeten, van onderaf gezien. De been-pennen lopen helemaal door de voet, met de gedachte er eventueel nog deuvelpennen doorheen te kunnen steken. Maar nu ik het resultaat zo zie groeien, denk ik niet dat die nodig zijn. Tape op de benen geplakt om te kunnen aftekenen. Op dat donkere hout zijn potloodlijnen verrekte moeilijk te zien. Hier kun je de pennen goed zien: boven een smalle, onder een brede. Onder: helemaal door de voet, boven: blind, om het bovenvlak van het frame netjes te houden (het oog wil ook wat, nietwaar

). Ik sla bewust een stukje over met de foto's, zoals het zagen van de uiteindelijke vorm van de benen en het maken van de sparing voor de doorlopende pen van de tussenligger.

Been en voet in de lijmtangen: nu kunnen we het een poot noemen

.

Hier staat ondertussen het bovenframe in de lijmtangen......bijna klaar.....

Dacht ik

....wat klopt hier niet?

Het gat aan de linkerzijde is aan de binnenkant van het frame terecht gekomen. Die had ook aan de buitenzijde moeten zitten. Jammer....Tom Poes, verzin een list

.... Hoe gaan we dit nu weer oplossen? Frame is gelijmd. Ik heb dat in dit geval opgelost door een tweede gat te hakken, dat wel goed zit. De sparing zit aan de onderzijde, dus wat niet weet..... Maar wat was hier nu fout gegaan? Dom dom dom dom: alles netjes gepaard, overal merktekens gezet. Maar als je de boel in elkaar gaat lijmen, moet je wel je paringstekens goed in de gaten houden. Bij een korte kant dus niet opgelet: dat heeft qua extra tijd en moeite gekost om dit netjes op te lossen. Wederom een leermoment.

Le resultat! In de hardwax olie, de kleuren komen er mooi uit. Hier kun je ook net an zien dat de pennen van de tussenligger gedraaid zijn aangebracht op de koppen van de ligger, zodat de ligger netjes naar voren gekanteld in het frame ligt. Ik heb gekozen voor een frame in plaats van een dicht werkblad bovenop, om de krullen/spaanders gemakkelijker kwijt te kunnen.

En hier heeft meneer Midi dan zijn vaste stek gevonden. Alles bij elkaar staat het geheel stevig en stabiel. Als ik er stevig tegenaanstoot, gebeurt er helemaal niets (wel met mij maar niet met dit geheel

). Nu wat dingen gaan bedenken voor de losse draaibank (centers, boorkop, uitdrijfstang, chuks, etc.). Ondertussen hebben we samen al de eerste krullen gemaakt.