Een nieuwe metaalwerkplek (winterprojectje ;))))

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, ik heb er eentje:

1696271294176.png

maar die is gebouwd met een heel ander idee voor ogen, destijds. Ik zou 'af en toe' eens een scharniertje vertimmeren of een carburateur reviseren. Maar ondertussen las ik, maak ik grotere voorwerpen van metaal en restaureer ik veel meer machines dan die ene lintzaag die ik 'voor de leuk' heb gerestaureerd - we zitten intussen op 5 antieke machines....

Achterin de werkplaats heb ik de allereerste werkbank die ik ooit bouwde:

1696271415032.png

mijn fotoboek vertelt mij dat dit reeds in Mei 2020 was:

1696271575308.png

toen de werkplaats nog weinig meer dan een stenen hok met wat gereedschap was.

Die bank was nu meer stortplek dan dat ik er nog echt aan werkte, omdat de metaalwerkplek ondertussen elders was, ik een aparte houtwerkbank heb en een zaagstation. Omdat deze bank de juiste hoogte heeft en voldoende potentiele opbergruimte, word dit dus de definitieve metaalwerkplek.

Allereerst is er dan nodig dat er een goed oppervlak op ligt. Iets dat vlak en glad is, maar ook makkelijk te poetsen. Ik ben terug gekomen van het staal omdat het wel heel veel geleden heeft onder alle aggressieve vloeistoffen die erop terecht komen, maar ook omdat het na verloop van tijd ging bobbelen. Dus:

1696271794161.png

12mm betonplex erop. 1 plaat door de helft (zoals ook de originele bank is ontworpen) en dan met een kopieerfrees teruggebracht zodat ze precies gelijk lopen.

Er gaat van alles gebeuren, maar het begint met de basis. Ik heb deze oude mes-en-groef dakplanken terug opgeschoond op de schaafbank en ga ze verlijmen tot wat bredere planken waarmee ik een kast ga maken boven de werkbank. Deze moet alle direct-voor-het-grijpen gereedschappen gaan huisvesten. Voornaamste probleem met de huidige metaalbank is dat er zoveel gereedschap is dat er gewoon geen werkplek meer overblijft, dus dat gaan we hier anders doen.

De ruimte in het midden waar nu de kachel staat gaat lades krijgen met vakken erin voor assortimentsdozen (zoals de vele dozen met bouten, moeren draadsnijders, lasvoorraad, noem het maar op). De ruimte rechts waar nu een stapel oud ijzer ligt hoop ik om te gaan vormen tot een paar dunne lades tegen de onderzijde van het blad (voor wat groter/zwaarder gereedschap zoals de poelietrekker, koevoet en dergelijke) en direct eronder houten assortimentskisten voor de wat grotere grijpvoorraad: hoeken, wielen, platen, geleiders enzovoort. Helemaal onderin liggen nu nog oude tegels, wat ik daar wil hebben weet ik nog niet, maar mogelijk verzin ik iets om daar lang ijzer op te slaan zoals profielen en buizen.

Ik ga ruimte houden voor een afzuiger voor lasdampen en het lasapparaat krijg dus ook een vast plekje (waarschijnlijk waar hij nu staat). De bankschroef komt mee en wellicht nog wat meer bevestigingsopties. Ik heb ook twee extra ledlampen geregeld (zoals die in het plafond, maar korter) om ter plaatse extra licht op de werkplek te gooien. Ter afwerking nog wat nieuwe vensterbanken erin en ik denk erover om misschien een gootje te frezen voorin zodat eventuele gemorste vloeistof niet ter plaatse van de bank op de grond drupt, maar naar de zijkant weg kan lopen. Ja, dat gaat dan door de plastic toplaag heen, dus ik moet daar nog even over denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het is voor een metaalwerkbank best handig als hij van metaal is. En dat hij vrij staat en zwaar genoeg is. Zodat hij op zijn plek blijft staan, als je even wat wil buigen. Een metalen tafel kan je je hulpstukken gewoon aan vast lassen. Je aardklem kan gewoon ergens onder het blad, zodat je er geen last van hebt. Een blad van 20mm of meer blijft goed vlak en heeft weinig ondersteuning nodig. En als hij te ver verslepen is, kan je hem omdraaien.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
403
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik maak in mijn nieuwe werkplaats ook een lasbank/lashoek. Tot op heden las ik vooral op de grond, maar dat is niet fijn werken en daarom zoek ik een nieuwe oplossing.
Mij lijkt een stevige metalen plaat met gatenpatroon wel handig. Het is mooi vlak en door de gaten is het vastzetten van de (te lassen) onderdelen gemakkelijker en zit het goed stevig vast. Op die manier verwacht ik dat het eindresultaat ook weer wat strakker is. Ik hik alleen nog tegen de prijs aan :).
Zo'n plaat kun je eventueel op het multiplex monteren.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb om te lassen ook een mft-stijl lastafel ( weliswaar mobiel, maar exact hetzelfde gatenpatroon als de Festool).
Ik ben daarvoor gewoon naar een lokaal metaalbedrijf gegaan met een lasersnijder, die hebben het blad voor mij gemaakt uit 10mm staal. Gaat geen kant op, en makkelijk om dingen in te klemmen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik snap wat jullie zeggen over zo'n tafel, maar het is niet alsof ik wekelijks sta te lassen. Het is ook veel schoonmaken van metalen delen (schroefdraden, onderdelen die 100 jaar aan vet, stof en roest hebben), het lassen is een bijzaak, maar moet wel een plek krijgen. Ik moet dus vooral een bank hebben met veel opberg- en werkplek, op goeie hoogte voor staan en zitten (ik heb een hoge kruk) en iets resistenter tegen troep dan het staal was. Een lastafel met gaten daar zou alles gewoon doorheen vallen.

Dat gezegd hebbende, een metalen werkplek om je laswerk op vast te zetten en je lasklem op te maken is geen slecht idee natuurlijk, gewoon niet iets waar ik nu plek voor wil maken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Is het dan waardevol om een afzuiger voor de dampen te installeren? Is het een meerwaarde om je schaarse laswerk persé binnen te willen doen , op een vaste plek.

Ik las gewoon buiten, met elektroden. Ik heb er een tafel voor gelast, op wielen met dikke banden. . Die rol ik even buiten. Vroeger was het vaak op een goedkope workmate ( ik heb er twee zodat die ook als schragen kunnen dienen) waar een metalen bankschroef werd op geklemd.

Grote constructies werden vanop de grond opgebouwd.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
1696346828527.png

even gauw wat hout en spullen tegen de muur gesmeten. Ik had nog een bus groene verf over van een project, die tegen de muur gezet voor wat leuk contrast, en het kleurt leuk bij het groen van alle parkside spullen. De lintzaag links heb ik een keer ingeruild, hier ga ik een metaallint op zetten en dan is dat mooi een metaalzaagje. Rechts naast de pers (net buiten beeld) is nu nog wat plaats over, daar zou ik ooit een keer een mooie kolomboor neer kunnen zetten.

Ik heb een partij beschadigde mes-en-groef delen op zolder liggen die ik een keer gratis mocht komen ophalen, ze kwamen van een dak. Maar goed, dat is gauw opgeschoond:

1696346876706.png

ik lijm er enkele in elkaar om de bodems van de lades te maken:

1696346900771.png

en 4 minder brede stroken waar ik de zij-, voor en achterkanten uit ga maken:

1696346926472.png

ik heb ook een restje betonplex uit de afsnijhoek van de bouwmarkt gekocht om de ladefrontjes van te maken. Niet strikt noodzakelijk, maar vond het wel leuk als dit hetzelfde materiaal als het blad zou zijn, staat gelijk een stuk strakker.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Winterprojectje... De winter is vroeg begonnen zo te zien, zeker net als bij je lintzaag? :D

Ik snap helemaal waarom je geen gatenblad wilt, inderdaad voor jouw doel niet handig.

Mij lijkt een stevige metalen plaat met gatenpatroon wel handig. Het is mooi vlak en door de gaten is het vastzetten van de (te lassen) onderdelen gemakkelijker en zit het goed stevig vast. Op die manier verwacht ik dat het eindresultaat ook weer wat strakker is. Ik hik alleen nog tegen de prijs aan :)
Dat was ook mijn idee, heb ooit een youtuber zo'n lastafel zien gebruiken, maar door de beperkte ruimte in de schuur kan ik die niet kwijt.
Hier heb ik daarom ook zo'n gatenplaat als los blad, 50 x 50 cm (10mm dik), met een alu profiel eronder om het blad omhoog te houden. Is met een kilo of 15 nog te tillen, en ik kan er handig klemmen op zetten. Ik heb daarvoor een aantal van deze en deze klemmen en deze nokken (die allemaal door de 20mm gaten ook in een normale mft passen), en natuurlijk de normale Bessey-klemmen die je door de gaten heen kunt steken. En omdat het een losse plaat is, neem ik deze ook makkelijk mee naar buiten voor als ik daar aan de slag ga.
Ik heb voor deze plaat iets van 75 euro betaald bij de lasersnijder (excl de bovengenoemde klemmen natuurlijk). En nog geen moment spijt van gehad.

Hier op de foto zie je deze plaat (dus supermakkelijk haaks inspannen), met daarnaast een randje van dezelfde plaat in hout als zijnde normale mft.
IMG_0972.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Winterprojectje... De winter is vroeg begonnen zo te zien, zeker net als bij je lintzaag? :D

Ik snap helemaal waarom je geen gatenblad wilt, inderdaad voor jouw doel niet handig.


Dat was ook mijn idee, heb ooit een youtuber zo'n lastafel zien gebruiken, maar door de beperkte ruimte in de schuur kan ik die niet kwijt.
Hier heb ik daarom ook zo'n gatenplaat als los blad, 50 x 50 cm (10mm dik), met een alu profiel eronder om het blad omhoog te houden. Is met een kilo of 15 nog te tillen, en ik kan er handig klemmen op zetten. Ik heb daarvoor een aantal van deze en deze klemmen en deze nokken (die allemaal door de 20mm gaten ook in een normale mft passen), en natuurlijk de normale Bessey-klemmen die je door de gaten heen kunt steken. En omdat het een losse plaat is, neem ik deze ook makkelijk mee naar buiten voor als ik daar aan de slag ga.
Ik heb voor deze plaat iets van 75 euro betaald bij de lasersnijder (excl de bovengenoemde klemmen natuurlijk). En nog geen moment spijt van gehad.

Hier op de foto zie je deze plaat (dus supermakkelijk haaks inspannen), met daarnaast een randje van dezelfde plaat in hout als zijnde normale mft.
Bekijk bijlage 135971
fantastisch goed bedacht, Klusrob
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heel goed plan @klusrob, ik denk dat dit voor mij ook een oplossing is!

Update:

1696446045887.png

ik ben nog steeds niet zo heel goed in lades in één keer goed passend maken, maar er zit gestaag minder verslechtering in :p. Ik heb twee van de drie geplande lades er nu soepel lopend in hangen en ben alvast een beetje aan het passen wat er allemaal in moet komen zodat ik vakken kan maken.

1696446136262.png1696446145118.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Als je veel kleine bakjes hebt, kan je in een hoge la nog een halve binnen la maken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
De kleine bakjes zitten al in de grote lades, deze ondiepe lades zijn voor groot gereedschap. Dat ik eronder kisten ga maken en geen lades is vooral omdat wat daarin komt bij elkaar gewoon veel weegt. Een doos vol ladegeleiders is best wel wat kilo's.

Kleine update, even verlichting en een extra stopcontact toegevoegd voor klein spul zoals slijper en soldeerstation.

1696613322633.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en JochemK

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Ter overdenking: Een lashoek in een houtbewerkingruimte is wel een risico. De boel een beetje afschermen of buiten lassen lijkt mij veiliger. Tenzij je natuurlijk alles netjes opruimt en afstoft voor je gaat lassen.
Mijn “empire of dirt” zou onmiddellijk vlam vatten tijdens het lassen vandaar dat ik de boel flink gescheiden heb.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ter overdenking: Een lashoek in een houtbewerkingruimte is wel een risico. De boel een beetje afschermen of buiten lassen lijkt mij veiliger. Tenzij je natuurlijk alles netjes opruimt en afstoft voor je gaat lassen.
Mijn “empire of dirt” zou onmiddellijk vlam vatten tijdens het lassen vandaar dat ik de boel flink gescheiden heb.
Je bent me voor :) en je hebt gelijk uiteraard. Ik ga van die plastic lamellen ophangen van plafond tot vloer. Houd vonken bij het hout weg, stof bij het metaal weg en de warmte van de verwarming blijft ook lekker beneden.

Ik ben wel voorzien van brandmelders (op basis van hitte ipv rook, vanwege het stof) en twee types brandblusser (AB schuim plus poeder).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ter overdenking: Een lashoek in een houtbewerkingruimte is wel een risico. De boel een beetje afschermen of buiten lassen lijkt mij veiliger. Tenzij je natuurlijk alles netjes opruimt en afstoft voor je gaat lassen.
Mijn “empire of dirt” zou onmiddellijk vlam vatten tijdens het lassen vandaar dat ik de boel flink gescheiden heb.
Staalwol met stof boven een haakse slijper bezorgde mij een keer flinke schrik. Ik doe niks meer wat vonken kan maken in mijn werkplaats.
 

Eriot

Nieuw lid
16 mrt 2010
4
1
Staalwol met stof boven een haakse slijper bezorgde mij een keer flinke schrik. Ik doe niks meer wat vonken kan maken in mijn werkplaats.
Ik kan het geheel eens zijn met het voorstaande. Hout- en metaalbewerking gaan niet samen. Beter dus te stoppen met zo genaamde (schijnveiligheid) voorzienigen. Bij scheepswerven waar zowel houtbewerking als metaalbewerking plaats vind zijn het altijd geheel aparte ruimtes. Heeft namelijk ook een verband met de verzekering.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.