Een nieuw keuzestress topic over een cirkelzaag en/of invalzaag

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Excuses als dit al het zoveelste "keuzestress" topic is over een cirkel- of invalzaag.

Wat ik wil zagen is over het algemeen MDF, multiplex en/of HPL plaat om schapjes op maat te maken, en binnenkort een "Mame" kast (zo'n PAC-man kast die vroeger in veel patatzaken stond).

Daarvoor zaag ik MDF en of Multiplex tot 18mm. In de meeste gevallen rechte zaagsneden (244x122 in de lengte doormidden) met als moeilijkste een (18mm) MDF plaat van zeg 60cmx60cm in verstek.

Ronde hoeken doe ik met de bovenfrees.

Nu lees ik dat voor plaatmateriaal een invalzaag het meest geschikt zou zijn, maar is dit ook als je plaatmateriaal alleen maar afkort ? Ik zal nooit een gat uitzagen in een plaat dat doe ik met de decoupeerzaag en de bovenfrees.

Dan de zagen zelf, om met de deur in huis te vallen, ik heb geen Festool budget. Maar ben aan het kijken geweest naar de DeWalt DE576 of een Scheppach PL55/75 met een paar rails (dan weten jullie ook meteen ongeveer mijn budget, zo'n 300...350 Euro.

Elk advies is welkom.

Groeten, Bram
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
129
0
Ik heb een budget bavaria invalzaag en die vind ik stukken fijner werken dan mijn groene Bosch circelzaag. Heb 3 stukken geleiding, 2x 700 en 1x 1400
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Een invalzaag is veiliger dan een gewone handcirkelzaag, op moment dat je hem stopt en loslaat verdwijnt het zaagblad in de beschermkap en kun je er in principe met je handen al niet meer bij.
De meeste handcirkelzagen stel je op een vaste diepte in en het zaagblad blijft op die diepte staan en blijft ook altijd open en bloot voor je handen bereikbaar.
Doordat je een invalzaag midden in een plaat erin kan laten "vallen" heb je juist de functies, om te zorgen dat je dat met minimaal gevaar voor eigen veiligheid kan doen.

Het gebruik van Linialen heeft een bijkomend voordeel, dat je niet hoeft te werken met een lat, die je moet vastklemmen etc., de rail ligt met zijn antislip rubbers op de meeste platen vrij stevig en er zijn eventueel ook wel klemmen voor.

Je kan ook nog bij de LIDL op de shopsite kijken, daar hebben ze een Parkside invalzaag die ook volgens sommige leden hier prima resultaten levert tegen een goede prijs.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Mijn keuze is op een Bosch GKS190 gevallen, en een geleiderail heb ik voor een klus gemaakt van een stuk 18mm spaanplaat met rabbatdeel, alles uit de "afvalbak" Ziet er niet uit,maar het werkte als een speer.
Ik ga nog een nieuwe geleiderail maken van 9mm multiplex met een aluminiumprofiel als geleider - misschien gelijk een tweetal van verschillende lengtes. Met twee lijmtangen blijft de rails ook zitten. Ik zal toch altijd zoveel mogelijk door de bouwmarkts op lengte / breedte laten zagen, een grote plaat past natuurlijk nooit in de auto.

@fantic: elke handcirkelzaag heft toch een bescherming om het blad zitten die je wegdrukt als je hem tegen de plaat aandrukt? Ik heb een heilig ontzag voor cirkelzagen en heb aardig wat oudere collega's gezien met gehavende handen.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Heb zelf de Woodster Divar 55 gekocht. Ding kost in duitsland 119,- en is een exacte kopie van de Scheppach.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Blauwe Bosch en Makita heb ik nog niet naar gekeken, wil wel iets met goed verkrijgbare linialen (later uit te breiden). Zal zelf te denken aan 2 keer 1400mm (voor de 122 en 244) en een 700..800 voor de 61 achtigen.
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Blauwe Bosch en Makita heb ik nog niet naar gekeken, wil wel iets met goed verkrijgbare linialen (later uit te breiden). Zal zelf te denken aan 2 keer 1400mm (voor de 122 en 244) en een 700..800 voor de 61 achtigen.

Dat gaat je niet lukken voor jouw budget :).
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
'Elk merk heeft zijn eigen geleiderail. Hoewel er toch wat geleiderails zijn die met elkaar overeenkomen. Zo hebben Makita en Festool de zelfde soort rail, net zoals die van Mafell en Bosch ook gelijk aan elkaar zijn. DeWalt daarentegen heeft zijn eigen rail. De rail van de Maffel en Bosch zijn minder breed dan de Festool rail. Hierdoor is een minder breed stuk ook te zagen. Walt geeft de mogelijkheid dat deze aan beide kanten te gebruiken is. Daarnaast heeft die ook twee splinterstrips in plaats van één. Dus de Walt is één van de betere rail? Dit valt nogal tegen. De rail is verder niet echt doorontwikkeld. De Mafell en Bosch heeft een wat betere rail. De rail is mooi afgewerkt met aan beide kanten een eind kap. Hierdoor ontstaat niet steeds dat je snoer in het smalle gleufje vast komt te zitten. Daarnaast blijft de afzuigslang niet vast te zitten doordat de Bosch en Mafell rail afgeronde hoeken hebben.'


http://www.cirkelzaagkopen.nl/cirkelzaag-met-geleiderail/
 
Laatst bewerkt:

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Ik heb een tijdje geleden voor dezelfde keuze gestaan, en heb uiteindelijk de blauwe bosch gekozen (De GKS 55- de gewone cirkelzaag dus) via amazon.de voor ~200 euro. Daarbij ook een geleider 1600 & 800 besteld, samen met koppelstuk en snelspanklemmen (kost wat, maar de geleiders werken echt heel fijn!)
Is een invalzaag beter? Misschien. Mis ik de invalzaag? Nee. Ik vond heel simpel gezegd de meerprijs niet te verantwoorden voor mezelf, en ik heb er nog geen seconde spijt van.

Ik heb de zaag tot nu toe gebruikt om vooral mdf, osb en underlayment mee te zagen met een 48 tands zaagblad van ecotools.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Ik heb zelf sinds enkele maanden de makita sp6000 invalzaag, en ben er zeer tevreden over. De reviews op het web zijn ook vol lof over deze machine. Standaard geleverd met een 48 tandszaagblad, wat bij MDF al nagenoeg splinterloze zaagsnedes oplevert. Ik heb er nog een 60 tands blad bijgekocht, speciaal voor MDF, maar achteraf was dat misschien niet nodig geweest.

De makita invalzaag is ±370€, inclusief koffer, 1400mm lineaal en beschermhoes voor lineaal.

https://www.toolmax.nl/makita-sp6000j1x-invalcirkelzaag.html
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een normale cirkelzaagmachine met 40mm zaagdiepte en een invalzaag van 55mm. Die laatste is veel zwaarder dan de eerste. Daardoor gebruik ik deze liever niet. Het meeste zaagwerk (plaatmateriaal) is de diepte totaal niet van belang. Een handzame machine is dan een pluspunt. Ik kan overigens met de kleinere machine ook invalzaagwerk doen.

Een zaagrail raad ik wel aan. Het is erg makkelijk en sneller om meteen de lineaal langs de zaaglijn te leggen. En scheelt in het splinteren. Kies ook een machine die aangesloten kan worden op een stofzuiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.