Een looprad...maar dan voor katten. 8)

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Sow, leuk! Dank voor alle reakties!!

De lamp met vierkantjes heb ik niet zelf gemaakt haha, maar die vraag krijg ik nogal eens wanneer mensen weten dat ik wel van de DIY projecten ben. 8)

Het idee van een kattenlooprad is ontstaan doordat ik niet erg ruim woon en de katjes bij mij niet zelfstandige toegang naar buiten hebben (mijn vorige kat is in 4 jaar tijd 3x aangereden). Nu kunnen beiden rassen (Egyptische Mau, dat is de lichtste van de 2, meisje Cleo en Ocicat, de donkerdere dikke, ex-kater Chip) erg goed tegen appartements-leven, maar toch heb ik zoveel mogelijk afleiding en bezigheid voor ze willen creeeren.
Ik dacht nog even rijk te kunnen worden met de uitvinding "kattenlooprad", maar helaas....uiteraard bestond het alweer...

Toen ik begon aan het looprad, had ik een groot rond gat gemaakt in de gipswand. "Wat ben je nou weer aan het doen?" kreeg ik te horen als er mensen over de vloer kwamen..."Pfff, en jij denkt dat die beesten dat snappen en gaan gebruiken?".
"Geen idee, maar stel je voor...hoe vet zou dat zijn?"

Afijn, het was 30 graden C toen ik het rad eindelijk af had en op zijn plek hing. Ik plofte op de bank, veegde het zweet van m`n kop en dacht bij mezelf: "nou, nu nog iets verzinnen hoe ik in godsnaam die beesten uit moet leggen...", maar ik moest rennen om m`n camera te pakken. Chip deed z`n eerste rondje al binnen een halve minuut dat het wiel op zijn plek hing!!! Alsof ze al lang begrepen hadden wat ik aan het maken was, kan niet, maar zo leek het...
Oh ik zie net dat ik dat filmpje niet meer op youtube heb staan. Deze is ook wel grappig, filmpje waarbij Cleo me helpt bij de afronding van het project:


Het rad wordt vrijwel elke dag gebruikt. Meestal wandelen ze rustig, alleen als ik mijn vinger aan de achterkant van het loopvlak hou, dan triggert dat (geluid) Cleo om even behoorlijk te rennen.


Naast het looprad heb ik nog een aantal dingen meer geintegreerd in het interieur, wat speciaal voor de katten bedoelt is.
Zo is de salontafel een knikkerbaan en heb ik een lekkere hangplek voor ze gemaakt...

salontafel, hier nog in de primer:



En m`n grote maatje Milan (de kat die 3x is aangereden, voor wie ik noodgedwongen een veiliger mandje heb moeten zoeken. Hij kon maar niet wennen aan het binnen blijven...) hier in de hangplek:


Het dressoir heb ik gespoten met 2K autolak, had toen op m`n werk de mogelijkheid nog om met een compressor te spuiten. Vooraf zijn er denk ik wel een stuk of 8 grondlagen opgegaan voordat ik hem helemaal strak had...
Foto550-WHUT3XUA.jpg


Foto550-7DPIBZSA.jpg


Foto550-JU6WISMK.jpg


Jammer genoeg is het iets gaan werken en zie je inmiddels heel lichtjes hier en daar een bobbeltje van plamuurgaatjes, door de lak heen.

De salontafel was inmiddels ook gespoten, maar dat had ik met spuitbussen gedaan. Wanneer je dat nat opschuurd (600, 800, 1000, 1200, 1500) en daarna polijst met autopoets, dan krijg je ook een retestrak resultaat. Maar heb wel ondervonden dat de spuitbussen lak STUKKEN minder krasvast is.

I.v.m. aanstaande verhuizing heb ik de salontafel inmiddels verbouwd. Hij moest wat hoger worden. Hij heeft nu 2 even dikke bladen (6cm) met ook 6cm ruimte ertussen, ook staat hij net wat hoger op de wielen.
Inmiddels staat hij weer in de primer, zou hem graag (samen met het bijgewerkte dressoir) opnieuw in de lak zetten, en dan wel 2K Double Coat. Probleem is echter dat de primer niet 2K is (en de leverancier van Double Coat zegt dat dat niet op te lossen is met bijvoorbeeld een isolerende, watergedragen primer). Moeilijk puntje, als iemand een oplossing weet....?

Oja, uiteraard bied verhuizen veel (meer) leuke dingen, ga ook graag bij m`n meisie wonen. Haar huis was eigenlijk nog maar half afgewerkt, dus viel meteen met m`n neus in de boter haha. Ook daar al weer veel geklust...en nog veel voor de boeg. Zal tzt hier wat foto`s plaatsen.

Grtz. Ralph

En nogmaals dank voor alle leuke reakties!
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik had al een vermoeden voor de behandeling van het dressoir=> knap gedaan.
Als ik die katten zo zie lopen in dat wiel zou ik toch eens met Essent gaan spreken ... :D
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Klasse! Wat een ontzettende leuke dingen heb je in je huis. Vooral die knikkerbaan vind ik geniaal.
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Complimenti!
Wij hebben twee muizen en een kat. Ik zie Scooter (de kat) welleens met zo'n eigenaardige blik naar de muizen kijken.
Nooit gerealiseerd dat-ie misschien jaloers naar hun looprad zit te loeren.

@renault: zou misschien ook iets voor die onrustige mier van jou zijn, zo'n loopradje op maat...
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Haha, ja dat zal het vast zijn denk ik.....of ze zien er gewoon smakelijk uit.

Ik vond nog wat foto`s van het "wordingsproces" (zoals dat mooi genoemd werd) van m`n zolderhuisje op m`n computer.
Zo zag het eruit toen ik de sleutel kreeg:

Foto550-MY7A7T66.jpg


Foto550-NSYZ3VQP.jpg


Foto550-4FXCFOI3.jpg


Foto550-ZZ7QI3YH.jpg


Foto550-HYLCYJKC.jpg


het is particulier gehuurd en ik had van de huurbaas volledig de vrije hand gekregen om te verbouwen (het was ook niet meer in een al te beste staat). Na een stuk gelopen relatie van 10 jaar was ik ook wel toe aan een projectje waar ik me op kon storten, dus ik ben lekker los gegaan...

Foto550-8CCEWVD8.jpg


Foto550-84DWBDGZ.jpg


Foto550-BVXHXSPR.jpg


In bovenstaande muurtje is later dus het katten looprad gekomen.

An de andere wand ook alles eruit gesloopt, kachel verplaatst (later cv aangelegd) en begonnen met het maken van de dubbele wand voor de tv en m`n kledingkast...

Foto550-3WYH74HV.jpg


Foto550-ZKQIBZ7O.jpg


Die underlayment platen zitten ertegen omdat ik niet precies op de latten wilde hoeven "mikken" met het ophangen van de tv.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Foto550-78IMJNUF.jpg


Foto550-A6QSNHVW.jpg


Foto550-X6UQDX3G.jpg


Foto550-J76C7GRN.jpg


En hier gestuct en afgetimmerd...

Foto550-X6UOMUH3.jpg


Dan door naar de keuken. Mijn moeder kreeg heel toevallig op dat moment een nieuwe keuken, ik mocht haar oude keuken hebben. De leverancier van de nieuwe keuken van m`n moeder matste me ook nog`s lekker (per ongeluk uiteraard) door de plek van de spoelbak EN de plek van het fornuis niet exact op de juiste plek in het composieten aanrechtblad te frezen. Uiteraard gingen we daar niet mee akkoord en voor de kosten van het plaatsen van het juiste aanrechtblad (65,= arbeid) mocht ik het "foute" blad overnemen.
De keuken, als ook het aanrechtblad pastte voor geen meter in mijn huisje, maar met wat "knip en plak werk" is dat opgelost. 8)
Oude keuken eruit gesloopt en de nieuwe erin geknutseld...

Hier is te zien dat het niet echt lekker uit kwam met het aanrechtblad en de kastjes...

Foto550-FLSRN7OR.jpg


Aan het laatje is te zien dat het kastje eigenlijk een stuk breder is, het gaatje van de knop zat in het midden...



Foto550-GEVJY4HC.jpg


Op bovenstaande foto is te zien dat ik boven de koelkast ook nog een stuk aanrechtblad tekort kwam, dat zou later met het betegelen wel goedkomen...

Foto550-PGGBPSRP.jpg


Foto550-FOY8KO6S.jpg


Foto550-KU3GJXX6.jpg


Foto550-WLKEKH7G.jpg


Nu dit klaar was verder met de inrichting...
Eerst het gammele trapje naar mijn "slaapkamer" maar`s weggegooid en wat degelijkers gemaakt. Omdat het best een groot object is in zo`n klein huisje, wilde ik er wel iets aparts/moois van maken.

Foto550-RZP7378V.jpg




De wazige kleur heeft`ie in de loop der tijd gekregen doordat ik iedere keer als ik iets geschilderd had, m`n roller er op schoon rolde.

Foto-6XTOL3PT.jpg


Foto-6NTL6KVL.jpg


En tenslotte de bartafel. Stelt weinig voor qua werk, maar eigenlijk iedereen vind hem geweldig.
Heb hem gemaakt van oude steigerplanken die ik had gevonden, wegrottend in een bos.

Foto550-OAGWZT3G.jpg


Foto550-EPRWMXMK.jpg


Foto550-TZIFYB4M.jpg


En ik dacht dat het wel handig zou zijn als je hem in het midden nog uit kon schuiven....maar nog nooit gebruikt haha.

Foto550-YKY4NGDI.jpg


Dat was het wel zo ongeveer. Oh, nog 1 tip die ik van een oud collega kreeg toen ik laminaat ging leggen, dat bevalt me ERG goed.:

Foto550-TNH7WS7M.jpg


En hier liggen mijn roots:

Foto550-RBYBQ3IP.jpg



Grtz. Ralph
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Daarvoor gebruik ik een rgb (rood groen blauw) ledstrip van 5m (2x rond). Setje gekocht op eBay voor $20,=. Er zit dan een controller bij met afstandsbediening (in het filmpje te zien). Hiermee kan je diverse programma's instellen (die ik nooit gebruik, maar in het filmpje wel aan had staan), maar belangrijker; je kunt ook de kleur EXACT instellen door meer of minder r/g/b in te stellen. Zo kun je't precies matchen met de rest van je verlichting.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Heel mooi allemaal gedaan Ralph

wat ik vooral erg speciaal vond was je "geheugensteuntje". Wat een bijzonder ontwerp dat met jouw verhaal sterke emoties oproept en tegelijk een glimlach op mijn gezicht tovert. Prachtig! Krachtig!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat laddertje is wel origineel geschilderd. Op eerdere fotos dacht ik dat het om een metalen (staalblauw oid) exemplaar ging. Hoe heb je de treden aan de 'boom' bevestigd?
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Dank Renault en Maarten!

In eerste instantie kwam ik niet uit met de steilheid van de trap. Hij was te steil, als je omhoog liep stootte je je tenen tegen de onderkant van de volgende tree.
Daarom heb ik ook de breedte van de balk nog gebruikt, bij de onderste tree zit de tree gewoon tussen de balk (in een gezaagde inkeping) geklemd en gelijmd. Bij de bovenste paar treden heb ik dezelfde inkepingen in de balk gemaakt, en dan ook een inkeping in de tree. Als je met je rechter en je linkerhand een V maakt met je wijsvinger en middelvinger en dan beiden V`s in elkaar duwen (een kwartslag gedraaid).
Dat principe zeg maar, zal ongetwijfeld een naam voor bestaan. 8)
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Omdat ik op zoek ben naar werk en erg graag iets met m`n creativiteit en m`n handen wil gaan doen, wil ik dit topic graag even uitbreiden. Een algemeen topic waarnaar ik kan verwijzen om te "verkopen" dat ik redelijk creatief, handig, en orgineel ben zeg maar... beetje raar misschien, maar wil op deze manier van mijn hobbyprojecten een soort cv maken haha. Heb altijd in de elektronica gezeten en daar liggen m`n kwaliteiten en plezier niet.

Daarom hier een aantal foto`s van overige projecten, die niet per definitie met houtbewerking te maken hebben (hoop dat de modjes daar geen probleem mee hebben...omdat foto`s van knutsels hier nu eenmaal graag bekeken worden).

Geluidsinstallatie in de wagen (Audi A3).
Doel:
Een Sound Quality installatie bouwen, waar ik zelf van zou genieten i.p.v. deel te nemen aan wedstrijden.
I like it loud, dus hij moest niet alleen goed klinken, maar ook op zeer hoog volume goed kunnen blijven spelen.
Het is een Audi, dus het moest zo chique mogelijk blijven, strak, sober en stijlvol...liefst van buitenaf NIET zichtbaar.
Daarnaast moest de wagen ook nog eens volledig functioneel blijven in laadruimte.
Mission impossible zou je bijna zeggen, wanneer je 10 speakers en een 20kg subwoofer (in 35kg kist), en 5 versterkers, extra accu, 2 soundprocessors, cd wisselaar, nog wat accesoires en zo`n 100 meter bekabeling in een A3-tje moet zien te proppen...

Hierbij wat foto`s:
SyS_2006_8_25_10_7_12.jpg

DSCN0813.jpg

DSCN1312.jpg

En met de frontjes erop, heb je zowel van binnen als van buiten niet in de gaten wat er allemaal ingebouwd zit...tot dat`ie aan gaat uiteraard. 8))

DSCN1318.jpg

Dashboard en tweeterbehuizingen zijn gemaakt van polyesster. (orgineel zitten er geen speakers in het dash van een A3).

SyS_2006_12_13_13_37_16.jpg

SyS_2010_1_27_12_17_12.jpg

IMGP1475.jpg

Links met frontje erop, rechts niet...

DSCN0833.jpg

Dan achterin de inbouw van alle aperatuur...:

SyS_2010_1_31_2_8_15.jpg

IMGP0563.jpg
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
SyS_2006_8_25_19_21_15.jpg

SyS_2006_8_25_19_22_1.jpg

Alle panelen die de wagen in zouden gaan...

IMGP0608.jpg

IMGP1410.jpg
SyS_2006_8_25_19_59_26.jpg


En met de bank plat en de versterkerbak naar achter geklapt, slechts een 10cm verloren van de laadruimte...


SyS_2010_1_27_12_15_18.jpg


Meestal is een "kratje bier" de norm haha, hier 45m^2 laminaat...
SyS_2010_1_27_12_18_47.jpg

SyS_2010_1_27_23_35_13.jpg
 

Bijlagen

  • IMGP1923.jpg
    IMGP1923.jpg
    69,9 KB · Weergaven: 67

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Creatie van klei en wat ijzerdraad, waarmee ik een van de leukste herinneringen aan m`n ouwe vorm heb gegeven. Zo scheurden we vroeger altijd van de heuvels, in het plantsoen dichtbij huis. Ging abnormaal hard en zijn zo ook wel eens in de gracht beland haha. Hij hield het voor gezien op 54 jarige leeftijd, beeldje staat op z`n graf...

IMGP3095.jpg

Afbeelding(753).jpg

IMGP2394.jpg

Voerboot voor het karpervissen:
Volledig zelfgemaakte romp van Polyster.
Boot is uitgerust met 2 afzonderlijk te kiepen voerbakken, klein licht, groot licht, gps, camera, dieptemeter etc...
Op de dieptemeter kun je vanaf de kant op een lcd scherm dus het bodemverloop (en met fishfindfunctie ook de vissen) zien, op een goeie stek kan je dan je voer (en evt. haakaas) droppen middels de handzender. Gps positie kun je dan opslaan, om de volgende keer de stek eenvoudig terug te vinden (gps is afleesbaar op de handzender)...
Beetje overdreven en niet veel meer met vissen te maken, heb hem nog nooit gebruikt, maar de uitdaging van het bouwen is gewoon leuk...

IMGP3003.jpg

IMGP3028.jpg

DSCN1971.jpg

DSCN1986.jpg

DSCN2009.jpg

DSCN2013.jpg

folder.jpg
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
IMGP0247.jpg

IMGP0254.jpg

IMGP0266.jpg

Tot zover even de uiteenlopende knutselprojecten.

Binnenkort zal ik er nog de eetkamertafel aan toevoegen waar ik mee bezig ben....
Van massief eiken wagonplanken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.