Een lattenbodem maken

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik ben een kajuitbed aan het bouwen voor mijn zoon uit robuust steigerhout. Die keuze is vooral gedreven door prijs, beschikbaarheid maar ook look: hij vind het wel stoer.

Dat betekent dat er ook een lattenbodem in moet komen. In de basis zijn die niet heel moeilijk om te maken:

1683886587848.png

dit zijn gewoon houten latten met een band ertussen geniet, en dat is ook het huidige plan. Het matras dat erin komt zal een 24-28cm dik pocketveren matras zijn (geen metalen veren, maar van die schuimtubes) in de maat 90*200 centimeter. Gezien de dikte van dit matras, ben ik dan juist een bovenstaande constructie voor de lattenbodem te hanteren, of valt er nog wat te winnen (comfort, vooral) met een bodem die gebogen latten gebruikt, zoals deze?

1683886698874.png

zoiets kan ik zelf niet maken, en zeker niet in een bestek van ongeveer een week, dus die zou ik dan hergebruiken via marktplaats bijvoorbeeld.

Wat google-fu schrijft dat je met pocketveren een verende lattenbodem zoals plaatje 2 moet gebruiken, maar dat is dan weer van matrasverkopers en misschien moet ik niet op hun (dure) advies varen. Het is bedoeld voor mijn zoon, die is nog geen 45 kilo zwaar dus het gewicht op de bodem (en dus de mate van belasting op de pockets) zal de eerste jaren zeker niet de doorslaggevende factor zijn.

graag hoor ik jullie ervaringen.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
zeker niet in een bestek van ongeveer een week
1 week ?
nu ja, in deze tijd van klik&klik&klik moet alles er zijn vooraleer de klant zijn gedacht vastgepind heeft 🤣
20 jaar geleden heb ik voor mijn zoon - met toen vergelijkbaar gewicht, maar nu bijna x 3 :cry: - gewoon een reeks naaldhouten latten op een draagstruktuur uitgespreid
de vrouwe was écht onder de indruk 🤸‍♂️
het is vooral de matras die het hem doet (citaat van mijn matrassenverkoper)
slechts 25 % zou van de lattenbodem komen
zoon heeft altijd goed geslapen :sleep:
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
De belangrijkste functie van een lattenbodem is dat het matras kan ventileren. Wij hebben onlangs een nieuw bed gekocht met luxe matras. Die winkel was duidelijk hierover, de lattenbodem mag geen (wezenlijke) invloed hebben op hoe het matras ligt, anders heb je het verkeerde matras. Onze lattenbodems waren uiteindelijk een fractie van de prijs van het matras. In dat opzicht zijn alle verende modellen dus overbodig, mits de vlakke latten voldoende sterk zijn om het gewicht te ondersteunen (en ongeveer 50% van het oppervlakte vrijhouden voor ventilatie).
Er is zelfs eens een Duitse test geweest, ik meen Stiftung Warentest, over lattenbodems, waaruit de conclusie kwam dat er geen wezenlijk verschil was tussen de goedkoopste van 15€ en de duurste.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit soort dingen kun je m.i. ook prima bij het grote blauwe warenhuis weghalen:


Ben je voor 25 euro klaar
Zeker, maar die sponsor ik alleen voor dingen die ik zelf niet kan maken (zoals het matras zelf). Ik stik van het hout en maken is leuk.

Maar goed, jullie zouden dus ook voor de simpele lattenbodem kiezen, dat is fijn om te horen. Advies wat ik vond is om minimaal 25 latten te gebruiken. Als ik latten van 5cm breed gebruik met 3cm tussenruimte komt dat precies uit. Bredere tussenruimte en de pockets hebben niet genoeg ondersteuning, zegt men.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Als ik latten van 5cm breed gebruik met 3cm tussenruimte komt dat precies uit. Bredere tussenruimte en de pockets hebben niet genoeg ondersteuning, zegt men.
Dan dek je wel meer oppervlakte af. Die Ikea lattenbodem heeft latten van +/- 5 cm. breed en dezelfde tussenruimte. Ik kan vanavond onze lattenbodem eens nameten als je wilt.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Het is wel aan te bevelen om een (ventilerend) dek tussen de bodem en het matras te leggen en in ieder geval de hoeken van de latten af te ronden, anders gaat je matras daarop kapot.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Er zit een grotere beddenwinkel hier vlak om de hoek. Die heeft regelmatig een container voor afval staan. Daar zitten nogal eens beuken gebogen lattenbodems bij. Heb je zoiets in de buurt, gewoon vragen of ze nog iets hebben dat weg moet.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik heb in 2013 een lattenbodem gemaakt van latjes van essenhout. De latjes zijn 55 mm breed en als ik me niet vergis 10 mm dik. De onderlinge afstand is steeds 1 latbreedte. De latten zijn over de breedte opgesloten in een groef, en zijn 5 mm langer dan de breedte van de bedombouw. Hierdoor staan ze iets onder spanning en zijn ze naar boven toe gekromd.

Maar er moet wel een disclaimer bij: ik slaap niet op een binnenveringsmatras. Wat dat betreft ben ik een beetje een malloot, want ik slaap het lekkerst op een heel dun matras. Sinds een jaar lig ik op een matras van memoryfoam van 5 cm dik en daar slaap ik uitstekend op.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Je kunt die latten natuurlijk zelf maken als gaat lamineren en verlijmen in een mal (met constructielijm)
Maar dan moet je nog steeds van die houders zien te scoren om ze verend in op te hangen.

Alles bij elkaar lijkt me de IKEA optie de snelste en goedkoopste
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dan dek je wel meer oppervlakte af. Die Ikea lattenbodem heeft latten van +/- 5 cm. breed en dezelfde tussenruimte. Ik kan vanavond onze lattenbodem eens nameten als je wilt.
Voor wat het nog waard is, ik heb onze lattenbodem even bekeken: gebogen latjes multiplex, 3 cm. breed op 3 cm. tussenafstand.

Mocht je nog een stapel latjes hebben liggen, dan zou je dus de lattenbodem met smalle latjes kunnen maken als je denkt dat 5 cm. tussenruimte teveel is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik zou zelf de lattenbodem nu maken met wat je hebt liggen, dus gewoon rechte planken.
En dan laten uitproberen.
Als het dan over een paar weken toch niet lekker blijkt te slapen, kan je het toch altijd nog vervangen door een gekocht exemplaar met gebogen latten (of een zelf proberen te maken).
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ja, ik bedacht me net dat ik een stoomapparaat heb. Als ik een stoomdoos maak, en ook een mal, dan kan ik vuren latten stomen en dan over de mal klemmen met een tweede, dunne lat, enkele millimeters korter, ertegenaan verlijmd aan de onderzijde. Zo zou ik dan een soort van onder spanning gebogen lat hebben, maar eerlijk gezegd als ik dat 25 keer moet doen ben ik een week bezig. Dat is 25 euro voor die van ikea bijna dom om niet te doen.

Ja, adviezen zijn dat je meer steun zou moeten hebben, maar als ikea deze bodems met deze matrassen verkoopt insinueert dat wel dat ze 'samen kunnen'. Ik zal er eens naar vragen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
De essen latjes die ik gebruik zijn niet gelamineerd of gebogen. Gewoon iets te lang, waardoor ze krommen. Wel heb ik voor de zekerheid wat vilt tussen de bedombouw en de latten gedaan, zodat ze niet zouden gaan kraken. En er zijn 2 steunbalkjes in het frame gelegd om te zorgen dat de boel niet gaat wijken. Werkt al jaren naar volle tevredenheid. Lamineren of stomen zou vast en zeker mooier of beter zijn, maar afgaande om mijn ervaring is het blijkbaar niet per se nodig voor een functionele lattenbodem.
 

jorisvh

Post veel
Slaapcomfort komt voor een groot stuk neer op de juiste stijfheid in functie van de lengte zodat je ruggengraat een natuurlijke curve krijgt.
Bij een pocketveren matras wordt dit geregeld door de matras. Kan je testen door een nachtje te slapen met de matras op de grond. Enige reden waarom dat geen goed plan is, is ventilatie, er zou snel schimmel ontstaat.
Bij een matras uit natuurlatex/koudschuim/traagschuim/… wordt dit geregeld met een lattenbodem met latten op veren met verschillende stijfheid ifv de lengte. Moest je die op de grond leggen, je zou slecht liggen.
in het 1ste geval: gewoon rechte latten is prima.
in het 2de geval: niet zelf aan beginnen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Hai Joris. In algemene zin ben ik het helemaal met je eens. Maar de algemene regel gaat blijkbaar toch niet altijd voor iedereen op (zoal zo vaak het geval is). Ik vertelde toevallig deze week nog aan Rick dat ik sinds kort een plank onder mijn (toch al dunne) matras heb gelegd. Ik slaap dus letterlijk op een plank tegenwoordig. (Niet zo goed voor de ventilatie, helaas.) De reden is dat ik op mijn gewone dikke matras steeds meer last van mijn heupen kreeg en 's ochtends echt moeilijk op kon staan. Daarna heb ik op mijn deel van het bed de matras vervangen door een dun matras van 5 cm i.p.v. het oude matras van 20 cm. En sinds kort heb ik dus ook nog een plank van 60 cm breed op de lattenbodem gelegd. Hoewel je het niet zou verwachten (ik in ieder geval niet) kom ik nu eindelijk weer zonder pijn mijn bed uit. Toen ik dit aan een bevriende sportarts vertelde zei zij me dat er meer mensen zijn die baat hebben bij harde matrassen. Zo heel ongewoon als ik dacht is het dus blijkbaar ook weer niet. Maar normaal gesproken klopt jouw stelling hierboven natuurlijk wel.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik heb gebogen latjes liggen.
Mijn dochter had een lattenbodem gesloopt, 1 persoons.
Mag je zo ophalen
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nou, het was allemaal zo moeilijk niet. Ik moest een beetje gokken naar de juiste dikte (want nog nooit gedaan, zoiets) maar ik heb uiteindelijk een pak vuren gehaald bij de bouwmarkt van 3m lang, kopmaat 48x22mm. Dat bleek eerder 47mm te zijn, en de dikte heb ik teruggeschaafd naar 20mm omdat ik ze als 'geschaafd vuren' kocht maar dat was alleen de zijde die je kon zien in de verpakking 😖 de binnenkantjes die je niet kon zien waren gewoon (behoorlijk) ruw.

Enfin, daarna allemaal op maat gezaagd, kantjes gebroken met de schaaf en alles op korrel 150 geschuurd zodat er nergens scherpe randjes meer aan staken. Ik heb alle latten individueel getest op vering, daarbij brak er eentje die een soort dwars-noest bleek te hebben, dus ik hield er 23 over.

Daarna uitgerekend wat de tussenruimte moest worden voor een matraslengte van 200cm en op basis daarvan enkele blokjes van 38,3mm gemaakt. Deze vervolgens steeds tussen enkele latten gelegd (de latten ondersteboven uiteraard), de boel aangeduwd en met mijn luchtpistool de nietjes erin geschoten, 16mm. Ik heb de latten 2mm korter gemaakt dan de breedte van het bed zodat het er makkelijk ingelegd kan worden, en voor de laatste latten een deuvel in de draagbalk gezet zodat je de lattenbodem daarachter kan 'haken'.

Enfin, dan heb je dit:

WhatsApp Image 2023-05-19 at 12.32.42.jpeg

Als ik de benzinekosten naar de dichtstbijzijnde Ikea meereken (een uur hier vandaan) kwam ik ongeveer quitte uit qua kosten, ik betaalde 34 euro voor de latten + 4 meter 'rolluikband' - dat is wat ik gebruikte om ze aan elkaar te maken.

Uiteraard even getest met 2 personen erop (1 volwassene + 1 kind tegelijk) en de bodem veert heel netjes zonder door te buigen, dus ik heb er vertrouwen in.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.