Een kast, van iep.

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Telg3 had een kast nodig, al weer een tijd terug. Het maken van een bureau kostte dusdanig veel tijd dat ik voor deze kast nog niet veel verder was gekomen dan 2 van de 3 schaal delen schulpen en vlakken.
Helaas vooraf het schulpen geen paring aangebracht 🙈 De gewenste doorlopende houtnerven, tussen onder en bovenkast, had ik daarmee kundig om zeep geholpen. Nog een hoop tijd in gestoken om er alsnog uit te komen maar dat was kansloos.

Vandaag weer eens ter hand genomen. Rustig alle zijpanelen nogmaals gestreken, ik wist dat ik daar mee de vorige keer niet zorgvuldig genoeg ben geweest. Snelheid is niks in de meubelmakerij.
Daarna de schaaldelen voor de deuren geschulpt, en inderdaad paringstekens aangebracht. Dan heeft het maken van fouten een meerwaarde.

Het eerste zijpaneel verlijmt, wel handig dat een collega handreiking deed. Even externe aandacht voor een vlak geheel.

In de onderkast, in de deuren, komen lijsten zodat de telg daar kunstwerken in kan doen.

Onderkast.
IMG_1126.jpeg
Bovenkast, open.
IMG_1127.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Zijkanten in de lijmklemmen.
IMG_1124.jpeg

Zo mooi is iepen. Dit zijn de deurtjes. Nu eens bedenken hoe ik hier lust werk in kan maken. Op tekening heb ik bedacht dat het schuin verjongt naar binnen toe. Leuk, meubels maken en bedenken hoe je dat doet 🥳
IMG_1151.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Iepen is ook een favoriet van mij, erg fraai hout met vaak gave tekening.
Enige nadeel zijn de af en toe wel wat erg funky kleuren die er in kunnen zitten en kleurverschil tussen verschillende bomen. Dat maakt combineren en kiezen vanaf ruw nog wel eens wat lastig
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Iepenhout was een tijd geleden (50 jaar) erg schaars door de "iepziekte" Mijn ouders kochten in 1970 kasten en eethoek van iepenhout (In Oirschot, wat bekend is om dit soort meubelindustrie). Zijn nog steeds in gebruik bij een broer nadat onze ouders zijn overleden. Ik heb de kasten 15 jaar geleden mogen repareren. (Gescheurde deurpanelen) Was erg mooi hout om mee te werken.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Iepen is ook een favoriet van mij, erg fraai hout met vaak gave tekening.
Enige nadeel zijn de af en toe wel wat erg funky kleuren die er in kunnen zitten en kleurverschil tussen verschillende bomen. Dat maakt combineren en kiezen vanaf ruw nog wel eens wat lastig
Kiezen vanaf ruw is inderdaad uitdagend. Ik zag deze tekening niet vooraf in het hout. En het is ook anders dan de zijpanelen.
Zo het bovenblad van de onderkast ook weer heel anders is. Die valt eigenlijk tegen, bezien vanuit de deurtjes.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Inleg van de onderste kastplank. Eerst eens op proef gemaakt.
Daarna voor het eggie.
Achterwand van multiplex.

Nog bedenken wat ik met de ‘poten’ doe. Onder een onlangs gekocht grenen IKEA kast zitten hele subtiele stelpootjes. Wellicht dat ik daar naar op zoek ga.

Op de 4de foto zijn de plankdragers in worden te zien.
 

Bijlagen

  • IMG_1331.jpeg
    IMG_1331.jpeg
    77,1 KB · Weergaven: 30
  • IMG_1335.jpeg
    IMG_1335.jpeg
    87,2 KB · Weergaven: 32
  • IMG_1348.jpeg
    IMG_1348.jpeg
    132,5 KB · Weergaven: 38
  • IMG_1345.jpeg
    IMG_1345.jpeg
    148,3 KB · Weergaven: 35

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.