Een houtvraag

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Ik heb een poosje geleden heel wat Essen en beukenhout gekregen, in lengtes van zo,n 40 cm en 30 tot 40 com doornee. Omdat het vrij veel is kan ik het niet snel verwerken tot grof gedraaide schalen. Ik wil het dus bewaren en laten drogen. Nu heb ik alle stammetjes overlangs door midden gezaagd en opgestapeld, maar nu zie ik toch scheurtjes ontstaan. De kern eruit zagen is misschien een oplossing, maar veel werk. Iemand hier ervaring mee? Is een sealer een oplossing voor de kopse kant?
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
498
118
Omg. Eindhoven
De kopse kanten sealen is best belangrijk.
Ik doe het zelf met EndSeal, maar dit kan ook met houtlijm of paraffine als je erg veel hebt.

Als er zoals nu wat scheurtjes in zitten kun je er een paar cm afzagen, en dan meteen sealen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als hout droogt, gaat het werken. Nat hout kun je niet oneindig bewaren zonder dat het droogt (en, bij de meeste houtsoorten) scheurt. Hoe langer je het krijgt, hoe gunstiger, want dan kun je altijd de scheuren er nog afzagen. Hoe natter je het bewaart, hoe langzamer het droogt (maar, tenzij het echt onderwater is, zal schimmel dan wel een rol gaan spelen).

Je wil dus bewaren, drogen en houtdraaien zonder scheuren - dat gaat niet alle drie, kies er 2:

bewaren en drogen: dan krijg je wel scheuren
bewaren en houtdraaien: dan moet je het niet drogen
drogen en houtdraaien: dan moet je het z.s.m. verwerken, en niet bewaren

Vanaf nu elke avond 2 schalen voordraaien, en over 2 weken heb je 28 voorgedraaide schalen. Is dat niet genoeg?
 
  • Leuk
Waarderingen: dehoutdraaierij

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Sealen van de kopse kanten binnen en buiten is ook een goed idee als je nat hebt voorgedraaid, en zeker als je het gewoon laat liggen op (halve) stam. Ik ga nu AnchorSEal gebruiken, voorheen verdunde houtlijm van de Action.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
166
58
Brussel
Gekend probleem ook bij mij: teveel hout om te verwerken, meestal afkomstig van mensen die het op brandhoutlengte hebben afgekort. En dan zie je de stukken lijdzaam beginnnen barsten op de kopse kanten. Met werk en kids in huis lukt het niet om elke dag (week) voor te draaien.
Halveren helpt. De kern eruit indien mogelijk, al doe ik dat zelf niet wegens teveel moeite en bij niet exact zagen deel van bruikbaar hout weg. Op een koele, niet te droge plaats uit de wind en zon leggen, desnoods een zeil erover.
Ancholseal helpt wat, maar is geen wondermiddel.
En begin met de mooiste grote stukken eerst te verwerken.
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Als hout droogt, gaat het werken. Nat hout kun je niet oneindig bewaren zonder dat het droogt (en, bij de meeste houtsoorten) scheurt. Hoe langer je het krijgt, hoe gunstiger, want dan kun je altijd de scheuren er nog afzagen. Hoe natter je het bewaart, hoe langzamer het droogt (maar, tenzij het echt onderwater is, zal schimmel dan wel een rol gaan spelen).

Je wil dus bewaren, drogen en houtdraaien zonder scheuren - dat gaat niet alle drie, kies er 2:

bewaren en drogen: dan krijg je wel scheuren
bewaren en houtdraaien: dan moet je het niet drogen
drogen en houtdraaien: dan moet je het z.s.m. verwerken, en niet bewaren

Vanaf nu elke avond 2 schalen voordraaien, en over 2 weken heb je 28 voorgedraaide schalen. Is dat niet genoeg?
Haha duidelijk, ja 28 is wel genoeg, even doorwerken dus. Bedankt voor je reactie.
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
De kopse kanten sealen is best belangrijk.
Ik doe het zelf met EndSeal, maar dit kan ook met houtlijm of paraffine als je erg veel hebt.

Als er zoals nu wat scheurtjes in zitten kun je er een paar cm afzagen, en dan meteen sealen.
Bedankt! Zojuist Endseal besteld.
 

Crijn

Actieve deelnemer
20 okt 2020
42
7
Gekend probleem ook bij mij: teveel hout om te verwerken, meestal afkomstig van mensen die het op brandhoutlengte hebben afgekort. En dan zie je de stukken lijdzaam beginnnen barsten op de kopse kanten. Met werk en kids in huis lukt het niet om elke dag (week) voor te draaien.
Halveren helpt. De kern eruit indien mogelijk, al doe ik dat zelf niet wegens teveel moeite en bij niet exact zagen deel van bruikbaar hout weg. Op een koele, niet te droge plaats uit de wind en zon leggen, desnoods een zeil erover.
Ancholseal helpt wat, maar is geen wondermiddel.
En begin met de mooiste grote stukken eerst te verwerken.
Erg herkenbaar. Ik ga de stapel toch maar even verplaatsen naar een andere plek. Dankjewel voor je reactie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.