Onze kamer kon wel een kleurtje en wat grappigs gebruiken. Ooit zag ik een mooi antiekig oud tafeltje met hippe kleuren. Daar wil ik er 2 van gaan maken, 1 van 50x50 en 1 van 150x95 ongeveer. Pootjes zijn echt te kust en te keur te koop in woodstreet; 1 winkel heeft ze aan weerskanten tot ruim 2 meter hoog opgestapeld liggen en dan heel veel verschillende. In het warenhuis hier op de hobby afdeling hebben ze mooie acrylverf te koop (Amsterdam van Talens, nederlands product!). Grondverf gekocht en een ruime regenboog aan kleuren incl goud. Voor het tafelblad heb ik een paar m2 afzelia parket gekocht (ja het moet allemaal makkelijk
) Afzelia heet hier Makaa en is een prachtige harde houtsoort. Het laat zich gemakkelijk bewerken, mits je maar met de draad mee schaaft en mijn cs50 heeft er geen enkele moeite mee. Het zaagt veel gemakkelijker dan het taaie rubberwood.
Eerst de rails gegrond en geverfd evenals de poten. Met dominos de zaak aan elkaar gezet en toen het goud op de poten aangebracht. Beetje royaal en flink uitkwasten en dan met een droge doek deel wegwrijven. Wordt het te erg, dan een natte doek en weer opnieuw. Het droogt zeer rap, 3 a 4 lagen in een uur is geen probleem.
Het blad heb eerst netjes gemaakt, net niet te netjes, een beetje hoogteverschil tussen de plankjes was de bedoeling, hier en daar wat weggeschaaft voor het in elkaar lijmen. Parket, dus het is deels veer en groef en waar dat niet uitkwam een paar lamello's. Toen met de hamer op de rand en het blad flink wat kleine moeten gemaakt en het geheel dik in de acryl zwart gezet. Na een half uur de schuurmachine er op en er komt een mooi verouderd blad te voorschijn. Wat afgesleten randen er aan schuren en ik denk dat ik het morgen in de blanke lak zet. Er staat hier ook nog een ander meubeltje klaar om te lakken, kan mooi in 1 keer.
Als houtbewerker is dit niet zo spannend, maar ik heb hier echt dik schik mee

jaap
Attached files

Eerst de rails gegrond en geverfd evenals de poten. Met dominos de zaak aan elkaar gezet en toen het goud op de poten aangebracht. Beetje royaal en flink uitkwasten en dan met een droge doek deel wegwrijven. Wordt het te erg, dan een natte doek en weer opnieuw. Het droogt zeer rap, 3 a 4 lagen in een uur is geen probleem.
Het blad heb eerst netjes gemaakt, net niet te netjes, een beetje hoogteverschil tussen de plankjes was de bedoeling, hier en daar wat weggeschaaft voor het in elkaar lijmen. Parket, dus het is deels veer en groef en waar dat niet uitkwam een paar lamello's. Toen met de hamer op de rand en het blad flink wat kleine moeten gemaakt en het geheel dik in de acryl zwart gezet. Na een half uur de schuurmachine er op en er komt een mooi verouderd blad te voorschijn. Wat afgesleten randen er aan schuren en ik denk dat ik het morgen in de blanke lak zet. Er staat hier ook nog een ander meubeltje klaar om te lakken, kan mooi in 1 keer.
Als houtbewerker is dit niet zo spannend, maar ik heb hier echt dik schik mee
jaap
Attached files