Een ergonomisch experiment (versjouwen kleine draaibank > demo's)

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.654
570
Steenbergen, Noord Brabant
Al weer een hele tijd niets gepost, want ja, druk met werk en zo (bekend excuus?):unsure:....Maar sinds een paar weken dan toch echt met pensioen, dus hebben we weer wat meer tijd voor de hobbies. Als je voltijds thuis beschikbaar bent wil je elkaar niet constant op de lip zitten nietwaar;), dus hebben we in de week een paar dagen vastgelegd voor klussen en/of de hobbies, de rest vullen we in zo de tijd komt en er een noodzaak voor is. Enfin...Niet zo lang geleden poste John1069 een bericht over z'n kleine draaibank die onder het bed vandaan getrokken werd en in de auto gezet om mee te nemen naar een demo. En dat 45kg toch best wel een heel gewicht is om daar zo mee te jongleren....
We worden er immers niet jonger op (en ons gereedschap - de draaibanken - niet lichter:p). En we hebben tenslotte maar 1 rug.

Standaard oplossingen zijn (natuurlijk) niet voorhanden, ergo: we moeten dus iets zelf bedenken. Die vraag werd voor mij zelf kortgeleden ook actueel omdat ook ik wat gemakkelijker bijv. tijdens jaarmarkten o.i.d. ook wel eens een demo wil verzorgen (ik heb daar nu immers de tijd voor).

Dat bericht van John1969 knaagde dus een tijdje door in mijn grijze cellen en zo begon zich een pakketje van eisen te vormen. In willekeurige volgorde:
  • Draaibankje wordt bij voorkeur vast op het onderstel geplaatst, om draaibank en onderstel als 1 geheel te kunnen transporteren;
  • Onderstel is opklapbaar met de draaibank er op, zodat deze in een hoek gezet kan worden en minder ruimte tijdens opslag inneemt;
  • Onderstel is voorzien van een paar behoorlijke wielen, zodat het geheel zonder al te veel inspanning (net als een steekwagen bijv.) over straat gereden kan worden;
  • Onderstel moet wel robuust zijn en een stevige belasting kunnen handelen zonder te bezwijken. Kan dan ook (zonder de draaibank als bijv. mobiele werkbank gebruikt worden;
  • Moet voor 1 persoon eenvoudig te hanteren zijn (dus in - en uitladen in een auto en opstellen), want ik wil niet steeds om hulp moeten vragen aan een ander;
  • Zonder dat daarbij ledematen worden overbelast. Ikzelf heb wat "Ischias achtige" issues met mijn rechterbeen, dus powerliften zit er niet meer in;).
In het werk waarmee ik zojuist ben gestopt kreeg ik regelmatig te maken met vraagstukken om veiligheid en ergonomie binnen onze inpakafdelingen (voedingsmiddelen industrie) en was creatief denkwerk af en toe wel nodig. Ik houd wel van een uitdaging dus moest ook hiervoor een oplossing voor gevonden worden.....
Wordt vervolgd.

• Leuk
Waarderingen: John1969

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.654
570
Steenbergen, Noord Brabant
De avond is nog jong, dus ik ga nog even verder....
Het gewicht van de draaibank is wel een dingetje. De genoemde 45kg is het gewicht van een HBM of soortgelijk draaibankje. Een van mijn collega draaiers draait op o.a. een RP DML320 en die gaat al over de 50kg heen. En we zitten allemaal in dezelfde leeftijdsgroep.

Je begrijpt met wat spulletjes erbij dat het totaalgewicht dat dat onderstel moet kunnen hebben best oploopt. En dan gaan we zoeken...Duckduckgo, Pinterest, Youtube...ik zoek dan op opklapbaar onderstel (een eenvoudige vraagstelling levert vaak de beste eerste groep resultaten op (mijn ervaring hoor).

En dan zie ik een filmpje over de Dewalt 726, een gasgeveerd inklapbaar onderstel voor grote verstekzagen (bij veel van de filmpjes zie je Amerikaanse aannemers/klussers die er een 780 verstekzaag op hebben staan - vast gemonteerd.)
Die verstekzagen wegen rond de 25kg - dus nog niet zo zwaar als een draaibank:rolleyes:.....maar. goed.
Dat onderstel zelf kan wel een belasting aan van max. 135kg in de werkstand:). Kijk.....nu gaan we praten.

Verder zoeken levert eigenlijk nog maar 1 ander alternatief op: ook iets Amerikaans en voor zover ik kon zien alleen via Amazon te bestellen. Een iets andere inklapmethode en geen gasveer (op de voordelen van die gasveer kom ik later terug). De spoeling was dus (heel) erg dun. Ik had in ieder geval een idee voor een begin van een oplossing.
Toen 'de draaibank'.....
Mijn eerste draaibankje was een Drechselmeister Midi 1. Toen ik overging naar de FU230 moest ik die verkopen - want ruimtegebrek. Daar heb ik best wel een beetje spijt van gehad, want dat was een heel fijn draaibankje. Siot. Gedane zaken nemen geen keer. Ik kon nu voor een echt heel klein prijsje een Borg draaibankje overnemen. Dat kan ik dan als demo bankje gebruiken en als experimenteer ding. En die gebruik ik nu dus ook bij deze ergonomie studie.
Morgen verder....

• Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.441
899
‘s-Hertogenbosch
Die van mij is ook een to dml 320 van 52 kg🥳compleet er kan zo’n 10 kg af van de banjo en losse kop ( geschat)
Maar idd alles moet wel mee en als het effe kan niet in emmers 🤩

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.