Een eerste houtdraaibank kiezen...

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Hoi, ik ben op zoek naar een eerste houtdraaibank om wat eerste projecten op te gaan draaien. Ik had dit bericht ook geplaatst in het forum "Marktplaats" op deze website maar bedacht me dat hier in dit forum misschien beter op z'n plaats is...

Ik ben een absolute leek in de wereld van het houtdraaien en tot op heden heb ik me vooral beperkt tot het verslinden van Youtube-filmpjes en wat lectuur.
Bedoeling is om op termijn wat schalen en kommen te kunnen draaien maar ook voor spindeldraaien zie ik wel wat leuke mogelijkheden in projectjes.

Qua budget zit ik om en bij de 1000 EUR, daarbij vraag ik me af of ik me dan beter oriënteer op een tweedehands draaibank of dat het toch eerder aan te raden is om meteen een nieuwe draaibank aan te schaffen. Voor een tweedehandstoestel vraag ik me af of je daarbij het risico loopt een kat in een zak te kopen? Kan het zo zijn dat een draaibank echt versleten of 'op' is maar dat je daar als leek niets van merkt bij de aanschaf maar achteraf dan wel met de gebakken peren zit? Op Marktplaats en 2dehands kom ik, naar mijn bescheiden mening, niet veel soeps tegen, daar zijn het vaak niet-gietijzeren versies, licht, zelf- of ombouw...

Ik koop liever meteen een degelijk toestel (nieuw of degelijk tweedehands) dat wat future-proof is zodat ik er alle kanten mee op kan. Ik heb geen zin om nu een eenvoudig instapmodelletje te kopen om dan binnen een jaartje al op zoek te moeten naar een opvolger met meer mogelijkheden. Daarom dat ik ook graag een draaibank zou willen met een vaste draaibare kop en regelbaar toerental. Ook een onderstel heb ik nodig. Ik zie bij Baptist dat Record Power heel veel leuke dingen heeft zoals de Coronet Herald (vind ik ook een mooi toestel met veel goede reviews), de Teknatool vind ik esthetisch misschien wat minder mooi maar lijkt me ook een zeer degelijk toestel met goede beoordelingen. Voorts heb ik ook al wat rondgeneusd op de website van de Houtdraaierij en dat lijkt me vaak een andere "stijl" van draaibanken maar wel zeer kwalitatieve toestellen. Bij hen liet ik m'n oog vallen op de Midi Pro, daarbij wel mezelf de vraag stellend dat er daarvoor op het eerste zicht geen onderstel beschikbaar is.

Kortom, het is soms moeilijk het bos door de bomen te zien voor mij en daarom hoor ik graag jullie ideeën, aanbevelingen en ongezouten meningen...Mocht er iemand een leuke degelijke draaibank hebben die stof staat te happen in de werkplaats, laat het me zeker weten!

Beste groeten!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Mooie plannen! Maar zoals in eerdere reacties al aangegeven: probeer eerst eens contact te leggen met een ervaren houtdraaier via een vereniging o.i.d., of volg een workshop/cursus zodat je meteen wat gevoel bij het draaien krijgt. Bij je budget voor de draaibank zul je nog wat apart moeten rekenen voor een setje beitels, je beschermingsmiddelen (gelaatscherm) en een slijpgerief want draaibeitels moet je (heel) regelmatig slijpen. De Midi Pro zet je op een werkbank of je kunt daar een los onderstel bij kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: twanido

vreugden

Nieuw lid
13 okt 2019
4
1
Kapelle
Zelf ben ik een beginnend draaier. Ik draai nu ongeveer een maand of 8. Het eerst volgen van een of meer cursussen kan ik aanbevelen. Ik heb twee dagen cursus gevolgd en dan leer je toch wel enig basisbegrippen van het houtdraaien. Die cursussen bevielen mij erg goed en ik besloot om een draaibank met toebehoren te gaan kopen. Ik heb toe zitten rekenen en als ik een nieuwe draaibank met onderstel (ik had belangstelling voor een Record Power) en beitels had gekocht (goede beitels zoals Sorby) was ik al meer dan 1000 euro kwijt.
Ik heb het geluk gehad dat ik een tweedehands draaibank (Teknatool Nova DVR XP) met ongeveer 15 beitels van Sorby kon kopen. Daarbij zat nog een werkbank waar de draaibank op stond, een hele simpele lintzaag en een simpele schuurmachine om de beitels te scherpen. Tezamen met nog wat kleine toebehoren was ik ruim 2000 euro kwijt maar dat was alles zonder meer waard.
Ik dacht dat ik er wel was. Maar dan ga je draaien en blijkt een stofzuiger in de schuur toch wel erg handig. Een goed gelaatsmasker is wel noodzakelijk maar een stofmasker is toch ook wel een verstandige aankoop.
Kortom, probeer het budget wat te verhogen en mogelijk kun je op zoek naar een tweedehands bank met toebehoren. Je moet er uiteraard wel geluk mee hebben en ook geduld voor je ergens tegen aanloopt dat je aanstaat en dat ook budgettair interessant is.
Een advies dat al gegeven is: zoek contact met een ervaren draaier. Dat heb ik na de cursussen ook gedaan. Ik heb zijn advies ook gevraagd voor de aanschaf. En de betreffende draaier adviseert mij nog steeds als ik vragen heb.
Enne, ik heb geen spijt van mijn nieuwe hobby!
 
  • Leuk
Waarderingen: twanido

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.178
352
Etten-Leur
Kijk eens op de website van Radius Houtdraaiers in Nederland (sectie Beginnen) en probeer contact te krijgen met een collega houtdraaier / volg een cursus. Waar woon je ? Dat maakt het makkelijker om te kijken wie evt zou kunnen raadgeven.
 

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Kijk eens op de website van Radius Houtdraaiers in Nederland (sectie Beginnen) en probeer contact te krijgen met een collega houtdraaier / volg een cursus. Waar woon je ? Dat maakt het makkelijker om te kijken wie evt zou kunnen raadgeven.
Hoi, dank voor je reactie! Ik ben van België, regio Leuven...
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je kunt ook voor de gewone midi gaan, dan heb je toch een prima bankje en heb je nog wat geld over voor bijtels en een slijpsteen.
In eerste instantie kun je prima uit de voeten met zo’n simpele ferm slijpmolen van 50-60 euro. Je kunt er zelf wat hulpstukken bij maken.
 

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Je kunt ook voor de gewone midi gaan, dan heb je toch een prima bankje en heb je nog wat geld over voor bijtels en een slijpsteen.
In eerste instantie kun je prima uit de voeten met zo’n simpele ferm slijpmolen van 50-60 euro. Je kunt er zelf wat hulpstukken bij maken.
Ok, bekijk ik zeker! Ik heb hier een Tormek T4 staan die ik nu al gebruik voor de houtbeitels en m'n keukenmessen, dus die ga ik sowieso inzetten voor het slijpen van de houtdraaibeitels!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.