Een eerste houtdraaibank kiezen...

twanido

Actieve deelnemer
30 nov 2020
32
7
Hoi, ik ben op zoek naar een eerste houtdraaibank om wat eerste projecten op te gaan draaien. Ik had dit bericht ook geplaatst in het forum "Marktplaats" op deze website maar bedacht me dat hier in dit forum misschien beter op z'n plaats is...

Ik ben een absolute leek in de wereld van het houtdraaien en tot op heden heb ik me vooral beperkt tot het verslinden van Youtube-filmpjes en wat lectuur.
Bedoeling is om op termijn wat schalen en kommen te kunnen draaien maar ook voor spindeldraaien zie ik wel wat leuke mogelijkheden in projectjes.

Qua budget zit ik om en bij de 1000 EUR, daarbij vraag ik me af of ik me dan beter oriënteer op een tweedehands draaibank of dat het toch eerder aan te raden is om meteen een nieuwe draaibank aan te schaffen. Voor een tweedehandstoestel vraag ik me af of je daarbij het risico loopt een kat in een zak te kopen? Kan het zo zijn dat een draaibank echt versleten of 'op' is maar dat je daar als leek niets van merkt bij de aanschaf maar achteraf dan wel met de gebakken peren zit? Op Marktplaats en 2dehands kom ik, naar mijn bescheiden mening, niet veel soeps tegen, daar zijn het vaak niet-gietijzeren versies, licht, zelf- of ombouw...