Een eenvoudige MFT

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Het ziet er nu zo uit:
IMG_4616.jpg

De plaat zit vast met benchdogs, de liniaal ligt op de twee houders en met een schroef kan ik de achterste houder verstellen zodat de liniaal haaks op de aanslag ligt. Op dit moment is mijn MFT blad nog niet goed genoeg om benchdogs te gebruiken om de liniaal haaks af te stellen. Het is goedkoop bouwmarkt MDF, en dat is echt een drama. Maar op deze manier blijf het blad wel langer mooi.

Je ziet wel eens filmpjes van een 5-cut methode voor het haaks afstellen. Ik heb een 1 cut methode bedacht: neem een plank van ca. 30 cm (steekt net onder de liniaal uit), zaag die door midden, klap het afgezaagde deel om bovenop het andere deel. Dan zitten beide zaagsnedes boven elkaar. Als je haaks zaagt, zit er geen verschil tussen beide delen, zaag je niet haaks, dan voel je dat wel. Een fout van 0,1 mm verdubbelt zich op deze manier tot 0,2 mm. Eenmaal afgesteld, blijft het wel een tijdje haaks, maar af en toe bijstellen is wel nodig.

Wat het filmen betreft, eerst deed ik het met een fotocamera, zodat ik kon zoomen. Nu doet ik het met mijn iPhone 8, maar dan kan ik alleen digitaal zoomen. Mijn werkplaats is redelijk krap, en dan is het al lastig om de driepoot met camera kwijt te kunnen. En dan blijkt achter dat ik toch weer wat buiten beeld aan het doen was of mijn handen er voor zitten.

Overigens links in beeld een poging tot een mal als alternatief voor het parf guide systeem. Ook nog weer een gedoe op zich. De forstnerboor heeft een schacht van 9,95 mm. Pak ik een houtboor 10 mm, blijkt die 9,8 mm te zijn. Dan maar met een staalboor. Blijkt die 10.3 mm te zijn. Uiteindelijk een andere staalboor die wel netjes 10.0 mm was.
 
  • Leuk
Waarderingen: CSK en bakkiet

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik volg je topic met belangstelling, wil zelf ook zoiets gaan maken. Wat betreft het maken van de gaten: ik ben zelf vaak wel onder de indruk van de nuchterheid van deze Engelsman; hij heeft zijn MT gemaakt zonder guide of CNC Making An MFT Top - No CNC, No Guide Jigs - YouTube
Ik volg het ook met grote belangstelling. Ook ik wil zoiets bakken. Ik blijf sceptisch over elke methode tot het uiteindelijke resultaat is geverifieerd. Pas daarna zijn claims omtrent kwaliteit gegrond. (ik begrijp best dat die verificatie niet plaats vindt; die is nog niet zo eenvoudig)

mvg
Klaas
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Verificatie is niet moeilijk hoor. De benchdogs moeten strak zitten, haaks op het blad en in één lijn. Dat laatste doe je door minimaal drie benchdogs in een rij te plaatsen, je zaagliniaal links en rechts er tegen aan, en dan alle gaten af gaan. Als er één niet goed zit, gaat die als een scharnier fungeren. Maar afgezien van het gebruik van festools lr32 of het parf guide systeem heb ik nog niets gezien wat echt voldoet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.