EB pk250 aandrijfriem wisselen

eliminator 44

Nieuw lid
2 jan 2024
3
1
Landgraaf
Hallo mede hobbyisten,
Ik heb de Elektra Beckum pk250 zo'n 20 a 25 jaar, is er een met voorritser. In de loop der jaren is een stuk aan de zijkant van de riem versleten. Heb vandaag de motor en aandrijving eruit gehaald. Nu moet ik nog 1 stap, de as waarop de riem loopt moet uit de behuizing. De dikke moer is los en ook de veer eronder is verwijderd. Had verwacht de as er zo uit te kloppen echter, die zit vast. Harder slaan lijkt me ongezond. Iemand al eens vervangen?
20240102-151522.jpg
Die hieronder is de andere kant, waarop het zaagblad zit.
20240102-151359.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het is gemaakt om los genomen te worden. Je moet een keer in de zoveel tijd de multibelt vervangen. Het is op deze foto's niet zo duidelijk te zien, maar het zijn twee oren met daarin een lager, waar de aandrijfpoelie tussen ligt. Ook even het vlak waar het zaagblad tegen aan ligt even vlak vijlen. Als je daar een tang op zet, zoals iemand hier al eens gedaan heeft, druk je materiaal naar buiten. Als je nu gaat vijlen, zal je zien, dat er bulten op de flens zitten, waar de tang de buitenkant ingedrukt heeft.
 

eliminator 44

Nieuw lid
2 jan 2024
3
1
Landgraaf
Met een poulietrekker gaat niet, want je kan nergens de pootjes van de trekker aan bevestigen.
Maar.... het is toch gelukt, ik had het huis niet goed ondersteund, het veerde als je een klap op de as gaf.
Na er 2 eiken latten rechtop onder gezet te hebben, ging ie met 1 klap uit de lagerzittingen. Inmiddels zit de zaag weer in mekaar en doet het ook nog.;)
Als je de zaagtafel op z'n kop legt, gaat het veel makkelijker en je krijgt geen zaagmeel in je ogen.
Het zaagblad verwijderen en het spouwmes, en alles op z.n kop.
De plaat waar het spouwmes aan vast zit verwijderen., dan kom je bij de 4 schroeven van de ronde deksel, waar mee het riemhuis vastgeschroefd is.
20240103-103252.jpg

Dan nog de 2 bouten van de lagerzitting van de hoogteverstelling losdraaien. Zijn die 2 schroeven op dat plaatje.
20240103-122432.jpg

Dan is het de motor los schroeven 4 boutjes en de hoogteverstellings stang er uit draaien. Als je het zaagblad kanteld op 45 graden kan je de motor er zo uit tillen, bij 0 graden ligt ie horizontaal en krijg je 'm er niet uit.
Dan nog de 4 boutjes van de ronde plaat los en je hebt het riemhuis in je handen.
1 Lager (de makkelijke) heb ik gelijk vervangen, dat was een NSK 6004du. Voor het andere lager moet de riempoulie eraf, waarschijnlijk warmstoken en met poulietrekker, was me te veel werk.
De motor is een excenter, als je 'm iets draait, kan je zo de riemspanning strakker of slapper instellen. Op de motor en het riemhuis staat 1 streepje, bij de oude riem stonden de naast mekaar, met de nieuwe riem erop heb ik iets verder moeten doordraaien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.