Wat ik me niet kan voorstellen is dat deze plaatjes speciaal gemaakt worden. Het lijken me "gewoon" een soort wissel mesjes die ook voor profesionele metaaldraaibanken gemaakt worden. Wat er op dat gebied allemaal te koop is weet ik niet precies. Hebben we op het forum niet een metaaldraaier die hier iets meer van weet. Ik heb wel eens op de site van van ommen gekeken maar zie dan door de bomen het bos niet meer.
Het zijn inderdaad in oorsprong wisselmessen voor de metaaldraaiers. Nu is dat gamma wisselmessen zo groot en divers, daar heb je jaren voor nodig om die allemaal te leren kennen. Er zitten bepaalde types tussen die ook geschikt zijn voor de houtdraaier. Het is (enkel) de kunst om uit dat overweldigende aanbod de juiste eruit te vissen.
De man achter de Huntertool is zo iemand, die heeft jaren allerlei documentatie doorspit om uiteindelijk met DE wisselplaat voor de pinnen te komen. Iets dergelijks lijkt mij ook voor de Easy Wood tool gebeurt te zijn.
Het hangt niet alleen af van de toegepaste legering, ook de snedegeometrie speelt een grote rol, de meeste wisselmessen zijn voor houtdraaien gewoon te stomp. Maar er zitten een paar uitzonderingen tussen die dus wel uitermate geschikt zijn

Zelf heb ik nu al een tijdje twee Huntertools in gebruik en die doen hun werk fantastisch. Slijpen is hier verleden tijd, kopshout, langshout, zacht hout, hard hout, het maakt allemaal niet uit, het eindresultaat is altijd perfect. Deze plaatjes doen snijdend hun werk, de werking in kopshout is dezelfde als met een uitdraaihaak, je snijd dus met de houtnerf mee.
Mvg,
André