DWE 7485 moeite om recht te zagen

servert

Nieuw lid
25 okt 2021
5
0
Belgie
Enige tijd geleden kocht ik, relatief nieuw in de wereld van het hout, een DWE 7485 tafelzaag. Een balans tussen plaats, kostprijs en gebrek aan kennis (om een tweedehands op te knappen en af te stellen).

De parallel geleider is relatief nauwkeurig af te stellen en dat was eigenlijk mijn belangrijkste eis/wens. Echter lukt het mij niet om mooi parallel te zagen. Indien ik na het zagen het werkstuk met de net gezaagde kant tegen een waterpas leg, dan is er een duidelijke 'wobbel' te zien. Voor het grotere werk, hoewel ik de zaag daarvoor ook mis- of gebruik, is dit natuurlijk niet het juist gereedschap, maar ik moet het ermee doen voorlopig. En dan is het logisch dat het met de korte geleider lastig is om het grotere plaatmateriaal mooi evenwijdig te houden.

Echter heb ik gisteren korte stukjes zitten verzagen: een plaat van 40x60cm eerst in stroken van 10 cm en nadien nog eens de stroken ook in stukjes van 10cm. Hierbij nam ik hetzelfde fenomeen waar dat mijn zaagsnede niet perfect recht is maar een zekere wobbel of golf kent.

Iemand wat tips om mijn techniek te verbeteren bij het gebruik van deze zaag?
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Is het hout wat je zaagt wel recht aan de andere kant? Je kan namelijk zonder hulpstukken niet 1 kant netjes recht maken als de andere dat niet is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Wat is de 'golflengte' van die 'wobbel'?
Ik zag bij mijn bouwmarktzaagtafeltje ook zoiets. Bleek de achterkant van de zaag te zijn die de zijkant van het hout nog even nafreesde.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Heb je het originele blad er in? Zo nee, welke dan wel? En wat is het materiaal soort en dikte dat je zaagt?

zaagblad zuiver parallel aan de geleider is het begin. Wat je niet altijd hoort is dat het vaak wel verstandig is om de geleider een fractie wijder te zetten aan het eind, om te voorkomen dat het hout gaat klemmen. Dit kan ook veroorzaakt worden door spanningen opgesloten in het hout, die vrijkomen door het zagen van het materiaal.

Ook is het van belang altijd het werkstuk strak tegen de geleider aan te duwen. Met groter plaatmateriaal is dat een opgave met deze machine. Met kleiner materiaal kan ik zeker een setje feather boards adviseren.

succes! En misschien is het mogelijk een foto te plaatsen? Triggered mogelijk meer reacties en betere antwoorden. Succes!
 

servert

Nieuw lid
25 okt 2021
5
0
Belgie
Parallel geleider controleren op rechtheid
Wat is de handigste methode om dit te doen? Een waterpas op het zaagblad klemmen en dan kijken of de geleider er mooi tegenaan komt?


Is het hout wat je zaagt wel recht aan de andere kant? Je kan namelijk zonder hulpstukken niet 1 kant netjes recht maken als de andere dat niet is.
Hah, goed punt. Ik probeer meestal vanaf een fabriekskant te vertrekken, maar naarmate een volledige plaat 'op' raakt is dat natuurlijk niet altijd mogelijk. Kan ik met enkel deze zaag een nieuwe mooie rechte zaagsnede bekomen als nieuw 'startpunt'? Of betere vraag: wat is een goede methode om terug een nieuwe mooie zaagsnede te bekomen? Stel dat ik de plaat zelf ruw verzaag bij de houthandel voor het vervoer bvb.


Heb je het originele blad er in? Zo nee, welke dan wel? En wat is het materiaal soort en dikte dat je zaagt?
Het originele blad zit erin. In dit geval was ik dunne (6mm) multiplex aan het zagen.
zaagblad zuiver parallel aan de geleider is het begin. Wat je niet altijd hoort is dat het vaak wel verstandig is om de geleider een fractie wijder te zetten aan het eind, om te voorkomen dat het hout gaat klemmen. Dit kan ook veroorzaakt worden door spanningen opgesloten in het hout, die vrijkomen door het zagen van het materiaal.
Dat klinkt gelijkaardig als de post van Efvee boven je. Toch eens bestuderen of dit het issue zou kunnen zijn!
Ook is het van belang altijd het werkstuk strak tegen de geleider aan te duwen. Met groter plaatmateriaal is dat een opgave met deze machine. Met kleiner materiaal kan ik zeker een setje feather boards adviseren.
Daar had ik nog niet eerder van gehoord. Even googlen leert me dat het inderdaad wel handig zou kunnen zijn. Je klemt ze dan op de parallel geleider en daar duwen ze het hout naar beneden? Toevallig een tip voor een webshop/type om deze te halen?
succes! En misschien is het mogelijk een foto te plaatsen? Triggered mogelijk meer reacties en betere antwoorden. Succes!
Ik kreeg niet niet goed op foto gecapteerd. Toevallig las ik op fine-tools website, bij het dromen van nieuw gereedschap volgende artikeltje: Perpendicularity and flatness of hand planes Mogelijk lijkt het dus wel erger dan het is door mijn 'meet methode' tegen een waterpas aan met tegenlicht. Morgen eens kijken of ik het beter kan meten hoeveel afwijking er nu echt op zit (al is het dunste wat ik heb uitvulplaatjes van 1mm,).
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik zou beginnen met er een fatsoenlijk zaagblad op te zetten. Als je hout niet recht is, als je begint, kan je dat ondervangen door er een strook plaatmateriaal die wel recht is, boven op te nagelen. Op de zelfde manier kan je ook wiggen zagen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Wat is de handigste methode om dit te doen? Een waterpas op het zaagblad klemmen en dan kijken of de geleider er mooi tegenaan komt?



Hah, goed punt. Ik probeer meestal vanaf een fabriekskant te vertrekken, maar naarmate een volledige plaat 'op' raakt is dat natuurlijk niet altijd mogelijk. Kan ik met enkel deze zaag een nieuwe mooie rechte zaagsnede bekomen als nieuw 'startpunt'? Of betere vraag: wat is een goede methode om terug een nieuwe mooie zaagsnede te bekomen? Stel dat ik de plaat zelf ruw verzaag bij de houthandel voor het vervoer bvb.



Het originele blad zit erin. In dit geval was ik dunne (6mm) multiplex aan het zagen.

Dat klinkt gelijkaardig als de post van Efvee boven je. Toch eens bestuderen of dit het issue zou kunnen zijn!

Daar had ik nog niet eerder van gehoord. Even googlen leert me dat het inderdaad wel handig zou kunnen zijn. Je klemt ze dan op de parallel geleider en daar duwen ze het hout naar beneden? Toevallig een tip voor een webshop/type om deze te halen?

Ik kreeg niet niet goed op foto gecapteerd. Toevallig las ik op fine-tools website, bij het dromen van nieuw gereedschap volgende artikeltje: Perpendicularity and flatness of hand planes Mogelijk lijkt het dus wel erger dan het is door mijn 'meet methode' tegen een waterpas aan met tegenlicht. Morgen eens kijken of ik het beter kan meten hoeveel afwijking er nu echt op zit (al is het dunste wat ik heb uitvulplaatjes van 1mm,).
Kijk ook eens bij deze man ( even zoeken op de site) het gaat hier ook over het afstellen vd ziigeleider en het afstellen vh zaagblad. Hij praat hier wel over een Bosch maar de basis is het zelfde.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Hoe groot is je wobbel? En hoe groot is je hout? Als je hout langer is dan je aanslag, is het sowieso wat lastig om het goed tegen je aanslag te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.