Dust shoe Ratrig Killerbee

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hallo allemaal,

Voor mijn cnc heb ik zelf een 'dust shoe' ontworpen en geprint. Ik deel hier de bestanden voor degene die geïnteresseerd is. Of mogelijk ziet iemand nog goede verbeteringen natuurlijk!

De aansluiting is aan de binnenzijde 36mm en daarmee geschikt voor onder andere een festool stofzuiger aansluiting. De buitenzijde is 50mm waardoor ik zelf eenvoudig op het 50mm buizensysteem in mijn schuur kan aansluiten met flexibele slang. Het onderste deel is afneembaar door de geïntegreerde magneten. Dit zijn magneten met een dikte van 1mm en een diameter van 8mm (30 stuks totaal). Om het geheel te bevestigen heb je daarna 4 stuks M5x8mm nodig (bevestiging aan de 43mm spindle mount) en 4 stuks M5x12mm met 4 stuks M5 moeren voor de onderlinge bevestiging van de onderdelen. Deze heb ik los gemaakt zodat het makkelijker te printen is met een 3D printer.


IMG_5134.jpeg
Afzuiging houder magneten.png

Afzuiging 3D Model.pngAfzuiging 3D Model onderzijde.png
 

Bijlagen

  • Afzuiging houder Ratrig Killerbee.zip
    888,7 KB · Weergaven: 25

sanderm

Nieuw lid
11 mei 2014
19
0
ziet er goed uit! ik zoek zelf ook nog zoiets, wat zou zoiets kosten als je deze voor mij maakt?

Mvg
Sander
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Een verbetering die ik zeer nodig/nuttig vond is een in hoogte verstelbare dustshoe. Ofwel gemonteerd aan de Z-as samen met de vrees. Ofwel aan de Z-gantry. Je frezen zijn immers niet allemaal even lang tenslotte.

Ik heb onderstaand design nagemaakt, maar ik heb een ander type spindlemount;


Edit, ik vergat nog te zeggen dat het lijkt of er in je ontwerp geen 'palletjes' bij gebrek aan een beter woord zitten die de horizontale krachten tussen het onderste en bovenste gedeelte opvangen. Ik heb dat bij die van mij gedaan door de magneetjes in het onderste gedeelte een mm uit te laten steken en in het bovenste gedeelte een mm naar binnen te laten vallen. Hierdoor kan het nooit zo zijn dat door een horizontale beweging het borstelgedeelte los schuift. (als je begrijpt wat ik bedoel)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Een verbetering die ik zeer nodig/nuttig vond is een in hoogte verstelbare dustshoe. Ofwel gemonteerd aan de Z-as samen met de vrees. Ofwel aan de Z-gantry. Je frezen zijn immers niet allemaal even lang tenslotte.

Ik heb onderstaand design nagemaakt, maar ik heb een ander type spindlemount;


Edit, ik vergat nog te zeggen dat het lijkt of er in je ontwerp geen 'palletjes' bij gebrek aan een beter woord zitten die de horizontale krachten tussen het onderste en bovenste gedeelte opvangen. Ik heb dat bij die van mij gedaan door de magneetjes in het onderste gedeelte een mm uit te laten steken en in het bovenste gedeelte een mm naar binnen te laten vallen. Hierdoor kan het nooit zo zijn dat door een horizontale beweging het borstelgedeelte los schuift. (als je begrijpt wat ik bedoel)
Ik ben toevallig met een nieuw ontwerp bezig met inderdaad een hoogte verstelling. Die is echt onmisbaar heb ik ondervonden :LOL:. In veel gevallen gebruik ik de dust shoe nu niet omdat het simpelweg niet uit komt met de hoogte.

Nieuw ontwerp zal ik binnenkort delen, en alle verbeteringen zijn meer dan welkom!

In het nieuwe ontwerp zal ook een locking mechanisme zitten voor de x- en de y-as. Ik heb nu al een aantal keer gehad dat hij tijdens het frezen los schoot, en dat is niet handig tijdens het frezen.. Thanks voor de tips en het meedenken!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
ziet er goed uit! ik zoek zelf ook nog zoiets, wat zou zoiets kosten als je deze voor mij maakt?

Mvg
Sander
Zodra het nieuwe ontwerp klaar is zal ik kijken wat de productiekosten zijn. Ik hoef er geen verdienmodel van te maken want zoveel Killerbee gebruikers zullen we in Nederland nog niet hebben. Het is vooral leuk om elkaar zo te kunnen helpen en als de kosten gedekt zijn is het prima :D.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
ziet er goed uit! ik zoek zelf ook nog zoiets, wat zou zoiets kosten als je deze voor mij maakt?

Mvg
Sander
Een en ander hangt ook erg af van de spindel en de spindel mount die je gebruikt. Met een chinese spindel (lees rond) kun je de afzuiging volledig rond de spindel laten plaatsvinden, met een kress is dat lastiger/niwt mogelijk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Waarom ontwerp je de dust shoe niet zo dat de afzuiging dichter bij de spindel zit? Dan is de afzuiging veel efficiënter. Dat heb ik ook gedaan en gebruik zelfs geen borstels.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Waarom ontwerp je de dust shoe niet zo dat de afzuiging dichter bij de spindel zit? Dan is de afzuiging veel efficiënter. Dat heb ik ook gedaan en gebruik zelfs geen borstels.
Foto’s? 😉 Want daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar!
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Hmm, interessant concept!! Verbazend dat net zo goed werkt als met borstels.

Waarom heb je er aan de achterzijde een sleuf ingemaakt? (Foto 3) Op de foto’s met de individuele onderdelen staat dit niet.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Wat bedoel je hier precies mee?
De magneten kunnen de verticale krachten goed opnemen, maar schuiven houden ze niet tegen in horizontale richting. Dus een simpel nokje of iets dergelijks is al genoeg om het schuiven tegen te gaan. Dat ontbreekt nu in het ontwerp.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hmm, interessant concept!! Verbazend dat net zo goed werkt als met borstels.

Waarom heb je er aan de achterzijde een sleuf ingemaakt? (Foto 3) Op de foto’s met de individuele onderdelen staat dit niet.
Dat is zodat ik de dust shoe eraf kan schuiven, zonder tegen de freesbit te komen. En door de sterke magneten is schuiven gemakkelijker dan naar beneden trekken.
 

JSE

Actieve deelnemer
16 jan 2022
64
33
Wijk bij Duurstede
Zodra het nieuwe ontwerp klaar is zal ik kijken wat de productiekosten zijn. Ik hoef er geen verdienmodel van te maken want zoveel Killerbee gebruikers zullen we in Nederland nog niet hebben. Het is vooral leuk om elkaar zo te kunnen helpen en als de kosten gedekt zijn is het prima :D.
Ik houd me aanbevolen tegen die tijd!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: ferdydesmet

De houtdraaier

Actieve deelnemer
24 okt 2017
46
17
Bennekom
Zijn er toevallig al vorderingen in het ontwerpen? Ik heb mijn machine vorige week binnen gekregen, dus het feest is hier ook begonnen:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.