Dubbel verstek: hoe bepaal je de hoek?

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Weet niet of ik dit goed beschrijf als 'dubbel verstek' maar hier is het probleem:

Ik ben een soort barkrukje aan het maken met aan 2 zijden van de zitting een zijkantje dat omhoog loopt onder een hoek van 55 graden. De 2 zijkanten raken elkaar in de hoek. Hoe bepaal ik nu de hoek voor het verstek van de zaagsnede op het raakvlak? Met een foto wordt het denk ik duidelijker:

IMG_0319.jpg



Hier had ik de zaagsnede onder 45 graden gezaagd omdat de zitting een haakse hoek heeft. Maar dat komt niet goed uit: er zit een kier. De hoek van de zaagsnede moet dus kleiner. Maar hoe klein? Ik krijg dat niet uitgerekend.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Ik zou zulk een dubbel verstek gewoon op de afkortzaag doen:
afkortzaag gewoon instellen op 45 graden,
en de lat niet vlak leggen, maar precies in de hoek waarin die ook gemonteerd wordt in het meubel.
Wanneer je van boven op het werkstuk kijkt, is de hoek ook precies 45 graden.

Edit: afgaand op de foto dacht ik dat @Koenfu bezig is met een lijst/rand rondom de zitting van een barkruk, in het horizontale vlak van de zitting.
Bij beter lezen zie ik nu dat het gaat om zijkanten (regels?) die juist aan de zijden van de kruk zitten. Maar dan kan ik de foto niet goed plaatsen.
Dan kun je nog steeds met 45 graden werken, maar dan de zijkant regels schuin zetten tegen een aanslag, zodat je het bovenaanzicht 'nadoet'.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: skoren

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
Uit m'n schriftje:

Code:
plank eind hoek: atan( cos( plank eind hoek ) * tan( hoek / 2 ) )

fase: asin( sin( plank eind hoek ) * sin( hoek / 2 ) )


plank eind hoek, is "hoe schuin je de plank afzaagt", de hellingshoek.
hoek, is de hoek tussen de twee planken, voor een vierkant 90°
fase, hoe schuin je zaagblad staat als je de plank eind hoek zaagt.

Heel veel berekeningen
 
  • Leuk
Waarderingen: Koenfu

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
391
173
Groene Hart
Met een paar extra foto's uit andere hoeken genomen zou verhelderend kunnen werken.
Ik begrijp nu dat het toch een zitting-paneel is met een lijst er om heen van 'planken' die bijna in het platte vlak liggen, maar toch niet geheel: ik schat onder een hoek van 5 of 10 graden omhoog naar buiten toe.
Dan zou ik die planken in diezelfde schuine ligging onder de 45graden afkortzaag leggen.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ik neem aan dat er nog iets van een kussentje inkomt?
Want als iemand z'n billen op die schuine rand parkeert, gaat je
lijmnaad het niet zonder meer houden, denk ik.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Lastig om het goed op de foto te krijgen. Het is eigenlijk een dienblad met schuine opstaande randen.
Ik zie het nu beter. De verwarring komt omdat het werkstuk vrijwel naadloos over gaat naar de achtergrond van de werkbank. En de latjes zijn proefstukjes, waarbij het linkse latje te kort is.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Doordat de zijkant onder een hoek staat heb je zoals je al doorhad een dubbele hoek, volgens de gegeven berekeningen blijkbaar ~39° over de breedte van de plank, je hebt alleen ook een hoek over de dikte van de plank (mijn gok ~84°).
Tenzij je een speciale zaag hebt waarbij je het blad onder een dubbele hoek kunt zetten (of zelf onder een dubbele hoek kunt zagen) krijg je het mooiste resultaat door wat Mink al noemde.
Het te zagen deel onder de montagehoek tegen de aanslag drukken en dan 45° verstek.
Dan krijg je alle rare hoeken cadeau
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.