Dubbel glas in bestaand raamprofiel plaatsen

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Beste houtbewerkers,

Ik zou graag bestaand schrijnwerk met enkel glas vervangen door dubbel glas. Hiervoor zou ik het glas verwijderen en de sponning verbreden mbv de bovenfrees.
Aangezien ik geen ervaring heb met schrijnwerk wilde ik toch vooraf een reality check doen of de vensters wel dubbel glas kunnen dragen?
De benedenverdieping heeft vooral vaste ramen maar op de bovenverdieping kunnen de meeste open.

Hieronder enkele foto's van de badkamervenster. Dit venster is er het slechtst aan toe van allemaal.
20140129_210855.jpg
20140202_213418.jpg

Ik vermoed dat ik alvast één scharnier per raam zal moeten bijplaatsen (bovenaan) om het gewicht te kunnen dragen?
Ik zou er hoogrendementsglas in steken (maat 4/15/4). Is het dan voldoende om de sponning 23mm/24mm te maken of moet dit breder voor eventuele afstandshouders?

Alvast bedankt voor jullie kritische mening.
Bert

PS: om finianciele redenen is het niet mogelijk om de ramen de vernieuwen dus is het dit het alternatief
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Het word eigenlijk te krap hoor. Je ruit zal 23mm worden zeg je. De glaslatten die je ertegen aan zet zullen toch echt iets van 2 cm moeten zijn aan zowel de binnen als buitenkant. Glaslatten zitten uiteraard maar aan 1 kant maar aan de andere kant heb je dus ook ongeveer die 2 cm nodig. Dan zit je al aan 6 cm. Ga je naar 2x 15mm + 23mm ruit dan moet je in totaal 53mm aan raam hebben en dat heb je niet.

Als je echt geen nieuwe ramen wilt maken heb je 2 opties.
of je gaat werken met opdeklatten. ( ik doe even de aanname dat je weet wat dat zijn)
of je gaat zoeken naar dunner glas. Er is erg dun HR++ glas maar hoe dunner, hoe duurder. Kies NIET voor glas dat iets van 12 mm is. Daar zit een folie op en moet heel speciaal worden aangebracht en is erg kwetsbaar. Het word ook wel renovatie glas voor rijksmonumenten genoemd.


Kun je aangeven waar in NL die ramen zich bevinden? Misschien dat er alternatieven zijn.
 

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Hallo er is ook dubbel glas met een spouw 6 en spouw 9 alleen heb je dan geen hr++
en met opdeklatten die kan je op twee manieren gebruiken dit zijn de soort die uit gefreest zijn
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    29,7 KB · Weergaven: 268

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Hier is van de zomer op de bovenverdieping dubbelglas geplaatst met behulp van opdeklatten omdat er geen ruimte genoeg was. Er zijn geen extra scharnieren aangebracht terwijl de originele beglazing slechts 3! mm dik was.

Heb niet gemerkt dat de ramen last hadden van het extra gewicht.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoe diep is de sponning, 12 mm? Dit moet minimaal 17 mm zijn. Te weinig breedte is op te lossen met opdeklatten. Hou er wel rekening mee dat de ruit 3x zo zwaar wordt, de scharnieren moeten wel dit gewicht kunnen dragen.
 

bulkje

Nieuw lid
10 nov 2013
10
0
Hallo,

je hebt ook gewoon heel dun dubbel glas bijvoorbeeld van stolker van 9 a 10 mm dik met een u waarde van 1.6w/m2k de spouw is gevuld met xenon. Dit glas is het zelfde als "gewoon" hr ++ glas dit heeft alleen een waarde van 1.2 W/m2k integen stelling van enkel glas die rond de 6 W / m2k ligt is dat dunne dubbel glas een heele besparing en heb je geen nieuw raam nodig nog grote aanpassingen of extra scharnieren.

Sucses er mee

groet patrick
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Dat heel dunnen glas waar bulkje op doelt is erg speciaal glas. Erg dun maar erg kwetsbaar...
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Vroeger hakte wij de sponning eruit en zetten er aluminium hoek profiel in en gebruikten dan opdek latten.
Je kan natuurlijk ook de sponning weg hakken en dan aan 2 kanten een opdek lat plaatsen.
Als je de ruit goed opstopt hoef je geen extra scharnier bij te plaatsen ( zo konden we een raam die verzakt was weer een beetje haaks maken)ruit.jpg
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
@gompy58
De raamdikte is inderdaad slechts 45mm
Ik bestudeer de optie met opdeklatten (ken deze methode niet)
De ramen bevinden zich in het West-Vlaanderen (Belgïe dus)

@Patrick1969
Ik had liefst standaard HR++ glas gebruikt omdat dit blijkbaar best beschikbaar is (en ook qua kostprijs)
Bedankt voor de foto van de opdeklatten

@Jeevanbee
Hoe dik waren uw raamprofielen? Heb je eventueel foto's van de uitvoering?

@Ronald L.
De sponning moet ik nog nameten, kan dit pas deze avond doen.
De bestaande scharnieren zien er niet sterk uit en zullen misschien vervangen moeten worden. Ik maak hier ook nog een detailfoto van

@bulkje
Heb je een idee wat stolker glas meer kost dan standaard HR++ glas?

@EvdL
Het ziet er naar uit dat ik waarschijnlijk de opdeklatten zal kunnen gebruiken. Ik denk dat er enkele ruiten wat verzakt zijn aangezien ze moeilijk open gaan. Ben je niet bang dat uw L-ijzer gewoon terug meeplooit? Of moet het een versterkte binnenhoek hebben?
Ivm de opdeklatten, worden deze doorgaans zelf gemaakt of kan je deze kant en klaar kopen?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Als je stelblokjes onder aan de kant van het scharnier plaatst en schuin tegenover aan de bovenkantdan "leunt" het hout op de dubbelen ruit.
Zelf stopte ik nog wel eens een beitel tussen het raam en de onderdorpel en tilde ik het raamhout wat omhoog als het raam klemde
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een draairaam moet altijd opgeblokt worden , niet opblokken resulteert in afzakken van het raam. Bij deuren kwam ik dit regelmatig tegen. Een scharnier is bedoeld voor een bepaald aantal kg draagvermogen. Voor nieuwe scharnieren is dit op te zoeken in een catalogus. Je gaat van 3 of 4 mm glas naar 4+5=9 dat is 3x zoveel. Kijk daarom wel goed naar de scharnieren.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Klopt, dat is iets dat je ziezo altijd moet doen bij opendraaiende delen met glas erin. En dan ook echt goed strak, wat Evdl ook zecht. evt met een bijtel maar liever iets van kunstof tegen het breken. Maar als ik jou was zou ik toch hard overwegen om twee nieuwe ramen te maken of te laten maken. Want je hebt twee keuzes volgens mij of nieuwe ramen of renovatie glas maar dit is een stuk duurder als normaal glas dus dan kom je al aardig in de buurt van compleet nieuwe ramen. En met nieuwe ramen ben je er de eerste 15 jaar vanaf op wat schilderwerk na en als dat goed gebeurt nog wel langer.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Wat je ook kan doen is aan de binnenzijde mooie voorzetramen maken. Dan hoef je niks te verbouwen. Wordt ook vaak gedaan bij momumenten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.