Drukvat vraagje

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ben mijn drukvat (30 liter vat voor verfspuit) aan het ombouwen. Hij wordt verbouwd om epoxy onder druk te latten uit harden. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de veiligheid er bij 3.7 bar uitklapt. Ik weet dat er beveiligingen zijn die als max 4 bar hebben. Ook de meter is niet geijkt. Dus 3.7 zou zo maar 4 bar kunnen zijn.
Weet iemand of en hoe ik deze veiligheid kan in stellen. De druk krijg ik wel zo dat de veiligheid er niet uitgaat. Verder moet ik in mijn verzameling nog wel ergen zo'n ding hebben maar waar?
Is de 3.7 bar voldoende? Ik dacht dat dit 4 moest zijn.



IMG20211222161116 (2).jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Meestal zit er een schroef in welke je verder in kunt draaien, zodat de veer strakker wordt gespannen.
Ik zou het echter niet doen, omdat je niet weet wanneer dan het overdrukventiel in werking treedt. Ik neem aan dat 3,7 bar ook voldoende is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik weet precies wanneer het ventiel in werking treedt. Dan begint ie lucht af te blazen. Verhoog je dan de druk nog iets dan gaat ie volledig open. Bovendien hebben ze een maximum. Hier krijg je hem niet boven. Ik moest trouwens de vleugelmoeren aandraaien met een tang om hem dicht te krijgen. Maar als 3.7 bar voldoende is vind ik het ook prima.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Of een ringetje onder de veer leggen, als je de veerdruk niet kan instellen. Als je te ver gaat verbuigt het deksel tussen de klemmen. Dan heb je een degelijke prullebak.
 

mr76

Nieuw lid
21 okt 2014
8
4
Weet je hoeveel druk je drukvat mag hebben? staat er een naamplaatje op met info? Je moet niet over die druk heen gaan uiteraard.
 

mr76

Nieuw lid
21 okt 2014
8
4
Dan mag je hem daar op afstellen toch. ze zijn getest tot 1.43 x de ontwerpdruk en hebben vaak veiligheidsfactor van 1.5. Dus afstellen op manometer moet gewoon kunnen tot 4bar.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Dan mag je hem daar op afstellen toch. ze zijn getest tot 1.43 x de ontwerpdruk en hebben vaak veiligheidsfactor van 1.5. Dus afstellen op manometer moet gewoon kunnen tot 4bar.

Waar heb je die data gevonden?
Wat de testdruk is en de gebruikte veiligheidsmarge is heel erg afhankelijk van toepassing, hoogte van de druk en industrie waar het gebruikt wordt.

Wat ik kan vinden is vevor(?) Een merk uit de VS. Daar hanteren ze ASME normen. Daar ben ik zo niet direct in thuis, maar wat ik zo snel gevonden heb kan de marge tussen werk en testdruk met een beetje pech zomaar factor 1.1 zijn en geen 1.43.

Die 1.43 is trouwens een standaard veiligheidsmarge op materiaalbelasting. (Max. Verwachtte belasting op 70% van de rekgrens van het materiaal)

Nogmaals, waar komen die getallen vandaan?
Zou erg jammer zijn als Wim, of wie dan ook die dit overneemt, aan het sleutelen gaat en het deksel op z'n snuffert krijgt.

Excuus als ik wat paranoïde over kom. Ik heb mijn werk in het ontwerpen van instrumenten voor druktoepassingen. Met name gas/luchtdruk wordt vaak zwaar onderschat. Zelfs de mensen die er dagelijks mee werken verkijken zich er soms op. Met alle gevolgen van dien (ja zelfs bij 4 bar)...

Edit:
Uitgaande dat de Manometer nauwkeurig is is de 4 bar natuurlijk geen issue. Maar wat ik begreep twijfelde Wim daar al aan.

Edit 2:
Nu goed wakker te zijn alles nog even goed nagelezen en deze aanvulling voor de volledigheid:

De veiligheidsmarge op materiaal wordt bepaald op basis van de maximale werkdruk. De testdruk ligt tussen de maximale werkdruk en theoretisch maximale belasting van het materiaal in. Je mag de factor tussen testdruk en werkdruk en de factor op het materiaal dus niet bij elkaar optellen, deze zijn onafhankelijk van elkaar.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb een test gedaan van 14 uur. De druk blijft constant op 3.7 bar. Ik denk dat het veiligheidsventiel tot 4 bar gaat. De pot is tot 6 bar belastbaar. Mijn twijfel is inderdaad de nauwkeurigheid van de meters. Ja dat is een keuze i.v.m. de prijs. Een kwaliteitsdrukvat zit toch in de 4 cijfers. Dat heb ik er niet voor over. Misschien zet ik er wel een ander ventiel in die ik dan afstel op 4 bar. Dan blijf ik binnen alle marges. Ik weet niet hoe weinig druk ik nodig heb om geen luchtinsluitingen te krijgen. Ja 4 bar is aanbevolen maar 3.7 is afgerond een 4.
Ik vind het in het begin niet verstandig om te veel variabelen te hebben als je net begint met epoxy te gieten. Als het dan mis gaat is het lastiger de fout te vinden.
Ik heb net even uitgerekend dat de mal die ik ga maken ongeveer 23x17 cm op 0.75 liter uitkomt. Dan wil ik er nog honingraat alu in doen. Met kleurstoffen, hdpe mal en alu wassen in aceton enz zit je zo op 50 euro. Dus dat word niet de eerste test. Dat word eerst een klein proefstukje ook al omdat de epoxy al een tijdje bij mij staat. Ik hoop voor het nieuwe jaar een test te doen.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
De nekharen van deze oud scheeps- en centralewerktuigkundige die ooit (50 jaar geleden) nog eens de stoomwet uit zijn hoofd moest leren, staan recht overeind bij het idee om aan een veiligheid iets te veranderen.
Meer wil ik er niet over kwijt
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jaap

mr76

Nieuw lid
21 okt 2014
8
4
Ik maak zelf berekeningen aan drukvaten en teken ze uit. Dus ja heb er wel redelijk verstand van durf ik te zeggen.

Het zomaar aan passen van veiligheidsventielen is ook zeker niet aan te raden.

De waarden 1.43 en 1.5 komen uit de PED en EN13445. Maar voor zulke kleine drukvaatjes geldt een "goed vakmanschap" regel. Pas bij grotere gaat de PED spelen. De Asme is nog conservatiever, dus nog veiliger vaak.

Mijn advies was met de huidige manometer mag je hem gerust afstellen op 4.0bar. (mocht deze een paar tiende of zelfd een 1/2 bar afwijken dan zal er nog niks gebeuren. Verder zal het vat niet zomaar ontploffen, hij zal eerst gaan lekken op de deksel, die zit maar met een paar bouten vast uiteindelijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik maak zelf berekeningen aan drukvaten en teken ze uit. Dus ja heb er wel redelijk verstand van durf ik te zeggen.

Het zomaar aan passen van veiligheidsventielen is ook zeker niet aan te raden.

De waarden 1.43 en 1.5 komen uit de PED en EN13445. Maar voor zulke kleine drukvaatjes geldt een "goed vakmanschap" regel. Pas bij grotere gaat de PED spelen. De Asme is nog conservatiever, dus nog veiliger vaak.

Mijn advies was met de huidige manometer mag je hem gerust afstellen op 4.0bar. (mocht deze een paar tiende of zelfd een 1/2 bar afwijken dan zal er nog niks gebeuren. Verder zal het vat niet zomaar ontploffen, hij zal eerst gaan lekken op de deksel, die zit maar met een paar bouten vast uiteindelijk.
Hij begon bij 2.5 bar al te lekken. Toen heb ik met een tang (met gladde bekken) de vleugelmoeren vast gedraaid en nu lekt het niet. Dus ik denk ook dat deze gaat lekken en niet ontploffen. Ik heb daar wel voorbeelden van gezien van zuurstof en aceteleen cilinders van 2 meter hoog. Die kunnen vliegen als je de kop eraf slaat. En ik dacht dat daar 200 ato opstaat en dat is toch ietsie pietsie meer.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik maak zelf berekeningen aan drukvaten en teken ze uit. Dus ja heb er wel redelijk verstand van durf ik te zeggen.

Het zomaar aan passen van veiligheidsventielen is ook zeker niet aan te raden.

De waarden 1.43 en 1.5 komen uit de PED en EN13445. Maar voor zulke kleine drukvaatjes geldt een "goed vakmanschap" regel. Pas bij grotere gaat de PED spelen. De Asme is nog conservatiever, dus nog veiliger vaak.
Ah, de goede ouwe tijd van de drukvatenbouw! Heb zelf ook jaren in die wereld gezeten en heb die waardeloos gedefinieerde "goed vakmanschap"-regel vaak bediscussieerd met klanten... :cool: Ik vind het nog steeds een mooie wereld, maar helaas is het bedrijf waar ik zat failliet gegaan.
 
  • Wow
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.