Driehoekige tafel maken: advies gevraagd

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Dag forumleden,

Ik ben van plan om op onze speelzolder een tafel te maken. Om de ruimte midden in de kamer goed te kunnen blijven benutten (onder andere hier voor: rekstok voor ringen) en ik wel een ruime tafel wil om met 2 personen aan te kunnen zitten, wil ik de vorm driehoekig maken. Zie tekening hieronder:
Mijn eerste wens was om wat resthout te gebruiken; populieren multiplex voor de poten, wat spaanplaat voor het tafelblad, een geschaafde plank verzagen tot regels/contrsuctie om de spaanplaten te ondersteunen. De boel vast maken aan het mdf wandje en de muur.
Maar: 1. het spaanplaat bleek wat smaller dan ik dacht, 40cm. Hierdoor heb ik meer dan 2 stukken naast elkaar nodig, dat vindt ik niet mooi en niet handig (mijn geschaafde plank is dan ook niet voldoende). 2. het lijkt me toch handiger om de tafel te kunnen verplaatsen.
Dus, ik ga toch wat hout kopen. Voor het blad en waarschijnlijk voor de regels. Een tafelblad kan ik (denk ik) waarschijnlijk wel bij de kringloop hier krijgen, maar zelf hout verlijmen en verzagen vind ik ook leuk om te doen. Zou ik een dergelijk tafelblad van vurenhout kunnen maken? Van bijvoorbeeld vierkante balkjes van 4,5 cm (niet per se nodig zo dik, maar dan is het qua stevigheid en verplaatsen allemaal wat robuuster).
Is er in een dergelijke constructie risico op het krimpen van het hout in combinatie met de ongebruikelijke vorm?


20221202_133919.jpg
 
Laatst bewerkt:

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Als je met 'krimpen' het werken van het hout bedoelt: dat gebeurt dwars op de lengte richting van de nerf. Vervormingen gebeuren door verschillen in hoeveel de vezels uitzetten in verschillende delen van het hout.
Door de balkjes aan elkaar te lijmen worden kan je die verschillen een beetje uitmiddelen over de verschillende balkjes. Belangrijk is wel dat ze niet allemaal dezelfde kant op willen buigen, doordat de groeiringen dezelfde kant op wijzen. Dus daar zou ik wel even op letten.

Als je het hout trouwens eerst laat acclamatiseren aan de kamer, en de kamer niet te erg schommelt in luchtvochtigheid, verwacht ik sowieso al weinig problemen.

4,5 cm is trouwens wel echt dik, vind ik. Alleen m'n werkbank heeft een dikker blad. Van de andere kant,
als je geen poot in het midden van die lange zijde wil, is bijna 2m is ook best een eindje. Je zou kunnen overwegen het midden van de tafel met plankjes van 2 cm dikte te maken en alleen de rand wat hoger te maken, door er een latje onder of tegen aan te lijmen. Dat scheelt in ieder geval wat gewicht.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Ok, acclimatiseren en niet te dik. Dan heb ik nog 2 geschaafde planken van 2,7 bij 19 cm. 1 Van 2,7m en 1 van 2,1m. Ik moet even rekenen, maar volgens mij is dat genoeg.
Ze staan al een paar jaar in de berging aan het huis, geïsoleerd, onverwarmd. De een is niet bepaald recht. Is dat te forceren tijdens het lijmen? Of zou dat met deuvels kunnen? (Helaas geen lamello apparaat)
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ok, acclimatiseren en niet te dik. Dan heb ik nog 2 geschaafde planken van 2,7 bij 19 cm. 1 Van 2,7m en 1 van 2,1m. Ik moet even rekenen, maar volgens mij is dat genoeg.
Ze staan al een paar jaar in de berging aan het huis, geïsoleerd, onverwarmd. De een is niet bepaald recht. Is dat te forceren tijdens het lijmen? Of zou dat met deuvels kunnen? (Helaas geen lamello apparaat)
Forceren gaat een teleurstelling opleveren, wellicht kun je hem opdelen en dan verlijmen;)
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos en WouterE

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Helaas, de planken die heb ik zijn te kort. 1 Van 2,5m en 1 van 2,7m en ik heb 5,75m nodig. Bovendien is die van 2,5m volgens mij fijn bezaagd in plaats van geschaafd. Toch maar naar de kringloop dit weekend. En anders is er relatief dichtbij een houthandel waar ik 2 van deze planken kan kopen.
Zijn die prijzen per meter? Da's dan niet gratis, zeg maar. En ook niet helemaal het idee bij aanvang van dit projectje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Als ik zo kijk, lijkt mij dit de prijs per plank. De titel zegt ook dat het planken zijn van 4 mtr, en als ik er 1 in het winkelmandje gooi, blijft de prijs gelijk en gaat die niet x4.
Denk er wel aan dat een plank van 20 cm breed flink kan gaan schotelen. De jaarringen in een plank zullen zich na verloop van tijd (onder invloed van verder drogen in huis) willen rechten. Ik heb dar hier (link) een tijd geleden iets over geschreven met een duidelijk plaatje. En ik denk bijna 100% zeker te weten dat de planken die je zo koopt jaarringen hebben zoals in de schets in de post waarnaar ik net verwees.
Wil je het blad dan stabiel houden, moet je die planken toch eerst verzagen in 2 of 3 stroken en dan weer verlijmen zoals in het onderste plaatje van de tekening uit mijn link.

Bedenk ook dat dit gezaagde (dus ruwe) planken zijn, dat je die dus zelf nog moet schaven. 28 mm ruw levert geschaafd maar iets van 22 mm op, dat is misschien al wel aan de dunne kant. Ik zou zelf voor een tafelblad rond de 35 mm gaan zitten (natuurlijk ook afhankelijk van hoe ver de poten uit elkaar staan).
Je kunt dan al beter voor geschaafde planken gaan, bijvoorbeeld deze van dezelfde firma (2,7 x 20 x 400, voor maar 1 euro extra).
Maar ook de 'vierkante' balkjes die je in post #1 noemt, hebben afgeronde hoeken, dus dan krijg je allemaal groeven in je tafelblad als je die zo zou verlijmen (als ze al recht zijn, want dat is vaak ook het probleem bij bouwmarkt(constructie)kwaliteit vuren. Maar als je daar de ronde hoeken vanaf schaaft (makkelijker, bij iemand langsgaan met een vandiktebank **) houd je daar wel de juiste dikte aan over. Let dan wel op dat je hout uitzoekt waar geen harspockets in zitten...

En hoe zal dit tafeltje gebruikt gaan worden? Want vuren is erg zacht, daar zullen dan snel deuken in komen vrees ik. Ik lees dat het op de speelzolder moet komen, dan heeft het waarschijnlijk ook wel wat meer te verduren (maar mag het mogelijk ook een wat meer geleefd karakter krijgen)?
Dan is een tafelblad van de kringloop (vaak eiken) nog niet zo'n gek idee, hoor. Let dan wel goed op dat het massief eiken is, en geen gefineerd spaanplaat.
Of een blad van vuren, met een 6mm plaatje triplex of mdf erop gelijmd, en de kopse kant afgewerkt met een dun latje mooi hout?

** Als je in je profiel de regio vermeldt waar je woont, is er misschien iemand bij je in de buurt die je wil helpen. (al kunnen we in dit geval wel zien waar je waarschijnlijk ergens woont ivm het adres van de houthandel die je noemt)
 
  • Leuk
Waarderingen: rinusdevos

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Als ik zo kijk, lijkt mij dit de prijs per plank. De titel zegt ook dat het planken zijn van 4 mtr, en als ik er 1 in het winkelmandje gooi, blijft de prijs gelijk en gaat die niet x4.
dat had ik zelf natuurlijk ook even kunnen checken...

Denk er wel aan dat een plank van 20 cm breed flink kan gaan schotelen. De jaarringen in een plank zullen zich na verloop van tijd (onder invloed van verder drogen in huis) willen rechten. Ik heb dar hier (link) een tijd geleden iets over geschreven met een duidelijk plaatje. En ik denk bijna 100% zeker te weten dat de planken die je zo koopt jaarringen hebben zoals in de schets in de post waarnaar ik net verwees. Wil je het blad dan stabiel houden, moet je die planken toch eerst verzagen in 2 of 3 stroken en dan weer verlijmen zoals in het onderste plaatje van de tekening uit mijn link.
Dat zou ik niet zo'n probleem vinden

Bedenk ook dat dit gezaagde (dus ruwe) planken zijn, dat je die dus zelf nog moet schaven. 28 mm ruw levert geschaafd maar iets van 22 mm op, dat is misschien al wel aan de dunne kant. Ik zou zelf voor een tafelblad rond de 35 mm gaan zitten (natuurlijk ook afhankelijk van hoe ver de poten uit elkaar staan).
Je kunt dan al beter voor geschaafde planken gaan, bijvoorbeeld deze van dezelfde firma (2,7 x 20 x 400, voor maar 1 euro extra).
Dacht ook dat ik een geschaafde plank als voorbeeld had. Maar dat is natuurljk een goede tip en een stuk handiger.

Maar ook de 'vierkante' balkjes die je in post #1 noemt, hebben afgeronde hoeken, dus dan krijg je allemaal groeven in je tafelblad als je die zo zou verlijmen (als ze al recht zijn, want dat is vaak ook het probleem bij bouwmarkt(constructie)kwaliteit vuren. Maar als je daar de ronde hoeken vanaf schaaft (makkelijker, bij iemand langsgaan met een vandiktebank **) houd je daar wel de juiste dikte aan over. Let dan wel op dat je hout uitzoekt waar geen harspockets in zitten...
Ik dacht dat op te lossen door een zaagtafel te halen. Wat veel werk, maar niet onmogelijk.

En hoe zal dit tafeltje gebruikt gaan worden? Want vuren is erg zacht, daar zullen dan snel deuken in komen vrees ik. Ik lees dat het op de speelzolder moet komen, dan heeft het waarschijnlijk ook wel wat meer te verduren (maar mag het mogelijk ook een wat meer geleefd karakter krijgen)?
Dan is een tafelblad van de kringloop (vaak eiken) nog niet zo'n gek idee, hoor. Let dan wel goed op dat het massief eiken is, en geen gefineerd spaanplaat. Of een blad van vuren, met een 6mm plaatje triplex of mdf erop gelijmd, en de kopse kant afgewerkt met een dun latje mooi hout?
Speeltafel gaat het worden (in principe voor de lego van mijn kinderen, maar als die er staat zal ik er ook wel zitten :D). En komt in een ruimte te staan waar de esthetiek niet van belang is.

** Als je in je profiel de regio vermeldt waar je woont, is er misschien iemand bij je in de buurt die je wil helpen. (al kunnen we in dit geval wel zien waar je waarschijnlijk ergens woont ivm het adres van de houthandel die je noemt)
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
107
13
Arnhem-Nijmegen
Toch nieuw hout gekocht. Bij de kringloop waren wel eikenhouten tafelbladen te koop, maar uiteenlopende diktes en geen blad van 1,95. Dus dat vond ik te ingewikkeld. Bij de houthandel 3 geschaafde planken van 4m gehaald, 20 bij 2,7cm. Stuk betaalbaarder dan de praxis hier om de hoek.

20221209_114304.jpg20221209_114211.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.