Ik ben voornemens een Douglas pergola te maken in de tuin.
Hier heb ik een paar vragen over.
De pergola moet een driehoek worden, afmetingen 3x3 meter, zie onderstaande schetsje.

- Rood is baksteen muur
- Blauw is glas
- Bruine streep is schutting
- Oranje zijn de balken (12x12 of 15x15)
Op hoek B en C staat een betonpoer.
Aangezien we voornemens zijn om de pergola te laten begroeien kan het zijn dat het er uiteindelijk meer zo uit ziet.
De groene strepen worden dan of kleinere balkjes (zie voorbeeld 1 bijlage) of gespannen draden.

De vragen:
1. Bevestiging punt A
Omdat dit tegen het huis is kan ik hier geen betonpoer plaatsen. Deze past niet langs het huis omdat de fundering uitsteekt.
Hoe zouden jullie dit op de muur bevestigen en waarom?
- Een balkje op de muur met slagpluggen of chemisch anker?
- Een metalen hoekverbinding zoals van Wovar: Pergola Muurbevestiging 15 x 15 cm kopen? Morgen in huis!
- Iets heel anders?
2. Verbindingen
Wat voor houtverbinding gebruiken voor de hoeken A en C. Voor hoek B kan ik een halfhoutverbinding maken waarbij de balken nog wel volledig steunen op de paal. Maar hoe ik de balk van A naar C moet bevestigen hoor ik graag jullie advies.
Hier heb ik een paar vragen over.
De pergola moet een driehoek worden, afmetingen 3x3 meter, zie onderstaande schetsje.

- Rood is baksteen muur
- Blauw is glas
- Bruine streep is schutting
- Oranje zijn de balken (12x12 of 15x15)
Op hoek B en C staat een betonpoer.
Aangezien we voornemens zijn om de pergola te laten begroeien kan het zijn dat het er uiteindelijk meer zo uit ziet.
De groene strepen worden dan of kleinere balkjes (zie voorbeeld 1 bijlage) of gespannen draden.

De vragen:
1. Bevestiging punt A
Omdat dit tegen het huis is kan ik hier geen betonpoer plaatsen. Deze past niet langs het huis omdat de fundering uitsteekt.
Hoe zouden jullie dit op de muur bevestigen en waarom?
- Een balkje op de muur met slagpluggen of chemisch anker?
- Een metalen hoekverbinding zoals van Wovar: Pergola Muurbevestiging 15 x 15 cm kopen? Morgen in huis!
- Iets heel anders?
2. Verbindingen
Wat voor houtverbinding gebruiken voor de hoeken A en C. Voor hoek B kan ik een halfhoutverbinding maken waarbij de balken nog wel volledig steunen op de paal. Maar hoe ik de balk van A naar C moet bevestigen hoor ik graag jullie advies.
Bijlagen
Laatst bewerkt door een moderator: