Draairichting elektromotor

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Hallo allen,

Ik heb een nieuwe motor gekocht voor de zaagtafel. Nu was de draairichting niet goed en dus heb ik de draadjes van de condensator omgedraaid.
Hij draaide nu wel de goede kant op maar echt stukken langzamer dan de opgegeven 2750 toeren. Wanneer de motor de verkeerde kant op draait, draait deze veel sneller?

Wie o wie kan mij helpen?

PS. Foto is hoe de motor werd geleverd (draairichting niet goed).
 

Bijlagen

  • IMG_9879.jpg
    IMG_9879.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 48
  • IMG_9880.jpg
    IMG_9880.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 49
  • IMG_9881.jpg
    IMG_9881.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 51

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Het is een Startrite zaagtafel met losse motor en v snaar. Dit is de nieuwe motor: Elektromotor Hp 3.0 2.2Kw 230V/50Hz
Welke motor en welke zaagtafel is het? Op de foto’s is dat nog niet zo duidelijk.


Ik ben geen elektrotechnicus, maar bij een 1 fase elektromotor lijkt het alsof je de condensator niet zomaar kan omdraaien? Of heb ik dat verkeerd:

Bekijk bijlage 97187
bron: http://domoticx.com/motoren-1-fase-condensator-motor/
Welke motor en welke zaagtafel is het? Op de foto’s is dat nog niet zo duidelijk.

Ik ben geen elektrotechnicus, maar bij een 1 fase elektromotor lijkt het alsof je de condensator niet zomaar kan omdraaien? Of heb ik dat verkeerd:

Bekijk bijlage 97187
bron: http://domoticx.com/motoren-1-fase-condensator-motor/
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Om de draairichting te veranderen moet je in het bovenstaande schema de aansluitingen van U2 omdraaien. Dus niet de condensator. U2 is de aanloopspoel.
Dit is alleen mogelijk als alle aansluitingen van de spoelen naar het aansluitkastje lopen.
Dmv doorverbindplaatjes wordt dan de draairichting bepaald.
Niet alle 1 fase motoren hebben dit. Vaak is 1 verbinding tussen U1 en U2 (links op de tekening) inwendig gemaakt.
Omdraaien van de draairichting is dan in principe niet mogelijk.
Als ik naar de rechtse foto kijk komen er maar drie draden uit de motor (rode bolletjes in bovenstaande tekening). Draairichting omkeren is dan niet mogelijk ben ik bang, tenzij je de linkse doorverbinding in de tekening in het motorhuis kan terugvinden.
Als omdraaien mogelijk is staat het meestal vermeld op het typeplaatje of in de deksel van de aansluitkast.

Gr Ed
 
  • Leuk
Waarderingen: HoutWouter

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Het is een Startrite zaagtafel met losse motor en v snaar. Dit is de nieuwe motor: Elektromotor Hp 3.0 2.2Kw 230V/50Hz
Kan ik helaas niets op vinden zo. Je kan nog eens kijken of er informatie op het type plaatje staat (Counterclockwise CCW of clockwise CW kan wellicht nog een voorkeursrichting aangeven).

helaas kan ik je met deze info niet verder helpen. Wellciht dat anderen nog goede ideeen hebben.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Dank voor de antwoorden. Het is wel raar dat ik de draairichting kan veranderen maar dat de motor dan minder toeren maakt?
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Dat kan wellicht nog met de electronica te maken hebben. De spoelen van de motor moeten allemaal heel precies getimed zijn om op volle snelheid te draaien. Als er iets net niet goed getimed is kan je snel vermogen verliezen. Bovendien is de electronica wellicht niet gemaakt om de andere kant op te draaien.

Of kan het nog met de belasting te maken; is deze wellicht te hoog voor deze motor, waardoor deze inlevert aan vermogen (neem aan dat je onbelast getest hebt)?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
ik heb inderdaad onbelast getest. Heb het bedrijf gemaild hoe of wat. Zal toch een andere motor worden helaas.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Motor gaat morgen terug naar de leverancier. Nu aan het kijken voor een andere die sowieso omkeerbaar is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
De motor was toch omkeerbaar? Je moet alleen even weten welke draden van de hoofdwikkeling en welke van de hulpwikkeling zijn.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
De motor was toch omkeerbaar? Je moet alleen even weten welke draden van de hoofdwikkeling en welke van de hulpwikkeling zijn.
Ik kon hem omdraaien alleen draaide ie toen op veel minder toeren. Na bovenstaande berichten ging ik er vanuit dat deze niet omkeerbaar was?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Wat de hulp- en hoofdwikkelingen zijn, geen idee. Ik heb geen meter dus opmeten lukt niet.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Er komen maar drie draden uit de motor. Om de hulpwikkeling andersom aan te sluiten, moet je de motor verder uit elkaar halen.
Misschien dat er onder deze plastic aansluitdoos, nog een kleinere doos zit. Daar zou je dan vier aansluitingen moeten zien: U - X en V - Y.
U - X is dan de hoofdwikkeling. Die zorgt voor het vermogen.
V - Y is de hulpwikkeling. Die zorgt voor de draairichting, en dat ie überhaupt gaat draaien.

De condensator staat in serie met de hulpwikkeling. De condensator verschuift de fase van de spanning zodat het magnetisch veld van de hulpwikkeling later komt dan de hoofdwikkeling. Daardoor gaat de motor draaien.
Als je de hulpwikkeling dan andersom aansluit, is het magnetisch veld andersom gericht. En draait de motor de ander kant op.

Een condensator heeft twee elektrische aansluitingen, maar op deze motor-condensators zijn ze dubbel uitgevoerd zodat je kan door koppelen. Zoals je ook in de bovenstaande schema's kan zien.
Je hebt nu de hulpwikkeling aan de L1 aangesloten, en de hoofdwikkeling in serie met de condensator.
Hierdoor krijgt de hoofdwikkeling niet genoeg spanning, want de condensator staat er mee in serie.

Je zult de draadjes weer origineel moeten aansluiten, en dan de motor verder uit elkaar halen.
Of je zet de motor andersom. Maar daar moet je wel plek voor hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: s0ulmaster

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.