Draairichting elektromotor

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Hallo allen,

Ik heb een nieuwe motor gekocht voor de zaagtafel. Nu was de draairichting niet goed en dus heb ik de draadjes van de condensator omgedraaid.
Hij draaide nu wel de goede kant op maar echt stukken langzamer dan de opgegeven 2750 toeren. Wanneer de motor de verkeerde kant op draait, draait deze veel sneller?

Wie o wie kan mij helpen?

PS. Foto is hoe de motor werd geleverd (draairichting niet goed).
 

Bijlagen

  • IMG_9879.jpg
    IMG_9879.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 48
  • IMG_9880.jpg
    IMG_9880.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 49
  • IMG_9881.jpg
    IMG_9881.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 51

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Het is een Startrite zaagtafel met losse motor en v snaar. Dit is de nieuwe motor: Elektromotor Hp 3.0 2.2Kw 230V/50Hz
Welke motor en welke zaagtafel is het? Op de foto’s is dat nog niet zo duidelijk.


Ik ben geen elektrotechnicus, maar bij een 1 fase elektromotor lijkt het alsof je de condensator niet zomaar kan omdraaien? Of heb ik dat verkeerd:

Bekijk bijlage 97187
bron: http://domoticx.com/motoren-1-fase-condensator-motor/
Welke motor en welke zaagtafel is het? Op de foto’s is dat nog niet zo duidelijk.

Ik ben geen elektrotechnicus, maar bij een 1 fase elektromotor lijkt het alsof je de condensator niet zomaar kan omdraaien? Of heb ik dat verkeerd:

Bekijk bijlage 97187
bron: http://domoticx.com/motoren-1-fase-condensator-motor/
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Om de draairichting te veranderen moet je in het bovenstaande schema de aansluitingen van U2 omdraaien. Dus niet de condensator. U2 is de aanloopspoel.
Dit is alleen mogelijk als alle aansluitingen van de spoelen naar het aansluitkastje lopen.
Dmv doorverbindplaatjes wordt dan de draairichting bepaald.
Niet alle 1 fase motoren hebben dit. Vaak is 1 verbinding tussen U1 en U2 (links op de tekening) inwendig gemaakt.