draaibeitels zonder handvat?

egg72

Actieve deelnemer
23 aug 2019
52
8
Kruibeke
hey, zie soms op youtube houtdraaiers zelf handvaten draaien voor hun beitels, lijkt me wel leuk idee, heb het ondertussen als eens getest met wat overschotten van eik (denk niet ideaal voor handvaten, beuk of es waarschijnlijk beter, is maar probeersel) en is blijkbaar niet zo moeilijk, het lastigste vond ik het boren van het gat eigenlijk omdat je het handvat hiervoor moet vasthouden ipv klemmen in chuck (te lang). het voordeel voor me is de eigen toets van design; vind veel beitels wat kort qua handvat, heb grote handen, de versmalling is veelal wat dun voor me, kan je zo eenvoudig aanpassen naar eigen behoefte; zou ook wat minder kosten.
heb ondertussen al eens wat liggen rondkijken op verschillende sites hiervoor, maar vind alleen bij Baptist beitels zonder handvat (Sorby) en deze zijn bedoeld voor het sovereign-systeem, weet niet of dit ook werkt voor eigen handvat omdat de 'tang' gewoon rond is?
iemand ervaring mee, of ander adres hiervoor?
 
Hiet twee linken waar beitels zonder handvat te bestellen zijn. daar heb ik in het verleden ook besteld.


Handvat draaien doe je met iets overlengte zodat het handvat tot aan het einde in de spankop kan blijven zitten. Op die manier kan je met een boorkop in het tegencenter het gat boren voor de beitel.

M.vr.gr. Jan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Toen ik crown verkocht kon je ze bestellen met en zonder handvat. Ik probeer ze zonder handvat te krijgen. en er een te draaien. Het probleem is dat je boor weg kan lopen in kopshout. Je kunt ook eerst een gat boren en dan inspannen.
Of schaf een hol meedraaiendcenter aan dan kan je door de as boren. Ronald Kanne heeft ook wel beitels zonder handvat Ik heb er al een stuk of drie gehaald. Alleen voor mijn 19mm guts heb ik er een gekocht. Hiervoor alu handvat van Simon Hope besteld. Deze heeft ook een kleinere versie waar bijna alle maten in passen. Hoef je alleen maar het staal te vervangen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.223
646
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Meer leveranciers zonder handvat: Ashley Iles, Doug Thompson Lathetools, Stubai.

Verder heb je volkomen gelijk: je eigen handvaten maken is leuk. Dan herken je je beitels ook beter. Een paar oude tuinpalen op MP en je hebt prachtig handvatenhout. Voor het boren van een gat heb ik een kolomboor.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.912
846
Oss
Ik boor het gat altijd op de draaibank.
Vind ik persoonlijk handiger als met de kolomboor
 

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Kijk ook eens op YT voor een filmpje van Ronald Kanne hoe zelf handvatten te maken

gr Leendert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.