Draaibank

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Hallo allemaal ik heb onlangs een houtdraaibank gekocht record power dml320 met een klauwplaat sc3
Heb al een schaaltje gedraaid met klauwplaat maar nu krijg ik de klauwplaat met geen mogelijkheid meer van de as af.
Heeft iemand dat al eens mee gemaakt of weet iemand een oplossing?
De bank is pas 2 weken oud en Baptsit is er pas dinsdag weer
 
Tegen het vastlopen van een klauwplaat gebruik ik altijd een fiberring (verkrijgbaar voor de waterleiding).
Ik heb eigenlijk nooit een vastzittende klauwplaat gehad, maar wel veel gelezen o.a. op de Duitse site met daarbij een manier om hem weer los te krijgen..
Je kunt proberen om eerst de as vast te zetten en in de klauwplaat met passende bekken b.v. een kleine koevoet dwars op de klauwplaat in te spannen, zodat je kracht kan zetten en dan met gepast geweld de klauwplaat los te krijgen. Ik hoop dat het op die manier lukkt. Succes. Pas op dat je de stift om de as vast te zetten niet moert.

M.vr.gr. Jan
 

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Hartelijk dank voor de snelle reactie, ik vind de methode voor een splinternieuwe draaibank en klauwplaat nogal heftig.
Denk dat ik toch maar moet wachten totdat Baptist open is
M.v.g. Bernardo
 

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Heb het advies van Jan gedeeltelijk op gevolgd.
Een vierkant houten klosje op een lat van 40 cm geschroefd de as vastgezet met de bijbehorende sleutel, het houten blokje ingespannen en een goede ruk aan de houten lat gegeven en jawel hij schoot los.
Ik ga nu een definitieve constructie maken waarbij ik het blokje e n de lat niet alleenschroef maar ook lijm.
Nu nog een fiberring scoren en ik ben helemaal blij.
Met vriendelijke groet Ben
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik blokkeer de as en zet de zeskantsleutel voor het vastzetten van de bekken in de klauwen.Dan een tikje met de hamer tegen de zeskant en de klauw is los. Gewoon met de hand losdraaien zonder een tikje met de hamer zal niet lukken. Maar dat is normaal, met los tikken is niets mis.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
als je zoals Jan zegt een fiberring gebruikt, heb je geen problemen met het losdraaien.
Er zijn ook draaiers die de chuck gedeeltelijk op de as draaien en dan de machine aanzetten, zodat de chuck met een klap aandraait, maar dit wil ik ten zeerste afraden:giggle:
 
[QUOTE
als je zoals Jan zegt een fiberring gebruikt, heb je geen problemen met het losdraaien.
Er zijn ook draaiers die de chuck gedeeltelijk op de as draaien en dan de machine aanzetten, zodat de chuck met een klap aandraait, maar dit wil ik ten zeerste afraden
][/QUOTE]
Als je op die manier je chuck vastzet heb je grote kans dat je de chuck alleen met grof geweld en met schade weer los krijgt.

M.vr.gr. Jan
 
Ik blokkeer de as en zet de zeskantsleutel voor het vastzetten van de bekken in de klauwen.Dan een tikje met de hamer tegen de zeskant en de klauw is los. Gewoon met de hand losdraaien zonder een tikje met de hamer zal niet lukken. Maar dat is normaal, met los tikken is niets mis.
Tikken met een hamer geeft op den duur schade aan je lager. Het toepassen van een fiberring zorgt er voor dat de chuck makkelijk weer los komt. Sommige laten voor schuurwerk de chuck achteruit lopen. In dat geval moet de chuck geborgt zijn op de as. Doe je dat niet dan is de kans vrij groot dat de chuck volledig los komt van de as.

M.vr.gr. Jan
 
[QUOTE Ik heb gekeken naar een fiberring maar mijn as is een M33 en zulke grote fiberringen heb ik nog niet kunnen vinden? ][/QUOTE]
Bij de bouwmarkt of bij een loodgietersbedrijf hebben ze ook grote ringen die passen op een m33. De fiberring die ik gebruik heeft een buitendiameter van 44 mm en een binnen diameter van 36 mm. Even door zoeken dus.

M.vr.gr. Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Tikken met een hamer geeft op den duur schade aan je lager. Het toepassen van een fiberring zorgt er voor dat de chuck makkelijk weer los komt. Sommige laten voor schuurwerk de chuck achteruit lopen. In dat geval moet de chuck geborgt zijn op de as. Doe je dat niet dan is de kans vrij groot dat de chuck volledig los komt van de as.

M.vr.gr. Jan
De lagers van mijn draaibank krijgen toch wel wat meer voor de kiezen dan af en toe een tikje bij het losmaken van de klauwplaat. Bij het draaien een grote schaal kan het er soms heel wat heftiger aan toe gaan. En een lager dat na x jaren versleten is, is niet het einde van de draaibank.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.