Draaibank van Elektra Beckum

Sniper8421

Nieuw lid
1 jun 2025
3
10
Beekdaelen
Zoals al vermeld bij het voorstellen heb ik een draaibank van Elektra Beckum gekregen. Fors apparaat dat als ik dat wil gaan gebruiken ik m'n halve werkplaats moet gaan verbouwen. Nu is dat op zich geen probleem echter voordat ik dat ga doen en die bank ga gebruiken ben ik op zoek naar wat informatie dat ik eigenlijk op het grote internet niet kan vinden. Ik vind wel advertenties waar ze worden aangeboden maar zoals al gezegd, de informatie die ik zoek vind ik niet.

De bank is nu zodanig uitgerust dat ik alleen tussen de centers kan draaien. Vraag 1 is dus: Kan hier ook een klauw op worden gemonteerd? Of een plaat?
Dan vraag 2: Kan de rechter center ( vergeef mij als ik de verkeerde terminologie gebruik) vervangen worden door een boorkop? Gaat dit nl. niet dan gaat de bank terug naar de vorige eigenaar en ga ik sparen voor iets wat wel zal voldoen.

Het lijkt mij erg leuk om de hobby weer op te pakken maar dan moet de bank wel meer mogelijkheden hebben dan tussen de centers draaien. Dat heb ik lange tijd gedaan met m'n Einhelletje waar ik echt wel de beperkingen van inzag.

Alvast bedankt voor enige info.

Groet,
Martin

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.413
3.506
Gaanderen
Zonder foto of type nummer is het lastig te zeggen. Maar uit de vraagstelling denk ik te kunnen afleiden dat er geen schroefdraad op de as zit? Nieuwe as laten draaien is een mogelijkheid, maar ik denk dat de machine het niet waard is.

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
630
146
59
Linter
Zonder foto of type nummer is het lastig te zeggen. Maar uit de vraagstelling denk ik te kunnen afleiden dat er geen schroefdraad op de as zit? Nieuwe as laten draaien is een mogelijkheid, maar ik denk dat de machine het niet waard is.
Jouw veronderstelling kan kloppen, maar ik heb ook een EB draaibank.
Daar zit niet direct een standaard schroefdraad op , maar een M20*1,5.
Dit hoeft geen probleem te zijn . Met een verloopstuk zet je er elke klauwplaat en of gewone plaat op.
Aan de rechterkant zit er hier een cone 3 , dus boorkop kan daar ook opgezet worden.
Maar om volledig te kunnen antwoorden , graag foto en of typeaanduiding

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.384
797
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De bekendste houtdraaibank van Elektra Beckum is de HDM 1000. Deze heeft, voor zo ver ik op internet kan vinden, een laagste toerental van 800 - en dat is voor het maken van schalen vrij hoog. Deze draaibanken komen uit een tijd dat eiken kandelaars machtig mooi waren, en schalen niet op het programma stonden.

Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
292
110
Almen aan zee
Ik heb zo'n HDM 1000, die kan je op 4 snelheden laten draaien.
2200, 1600, 1100 en 700 rpm

Er kan een plaat op, die werd er ooit bijgeleverd.
En een klauw kan ook.
Ik heb er met een adapter een SC4 chuck op.

Rechts een boorkop weet ik eerlijk gezegd niet, nooit geprobeerd / naar gekeken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.