Douglas overkapping met berging

Rusty89

Nieuw lid
13 jan 2019
8
1
Goedemiddag allen,

Wij willen graag thuis een Douglas overkapping met berging achter in de tuin plaatsen, zouden jullie eens mee kunnen kijken naar onderstaande tekeningen of ik misschien wat vergeten ben?

Overzicht tekening 1 met alle maatvoeringen:
XCjWcRfIp6BTUHgqOUiPnmue.jpg


Opbouw tekening 1:
yFxwBhzFzSUWqciOOop6mxCV.jpg


  • Staander en ringbalk Douglas 150x150mm met halfhout verbinding.
  • Gordingen Douglas 160x65mm er overheen, naar beneden in de ringbalk vast geschroefd.
  • Sponningplanken haaks over de gordingen heen.
  • Ophoogstrook (geïmpregneerd vuren) en Douglas kantplanken om het af te dekken.
  • Ik twijfel nog om een laag PIR onder het EPDM te doen, lijkt me eigenlijk niet nodig.

Opbouw tekening 2:

DRgiSFAslX8Jt9XPTR6eLH2d.jpg


  • Framewerken van 44x69mm geïmpregneerd vuren, ik zit nog te twijfelen om meteen dampopen folie tussen de framewerken en het zweeds rabat te doen, mocht ik ooit nog de berging willen isoleren.
  • Zweeds rabat in het zwart erop.
  • Deur voor de berging.

Het is de bedoeling dat de afvoer van het dak recht naar beneden gaat de berging in, hier wil ik meteen een regenton neerzetten, we hebben namelijk geen afvoer in de tuin.


Zie ik nog dingen over het hoofd, zijn bepaalde onderdelen niet handig uitgevoerd of juist overkill (maatvoeringen komen van de lokale Douglas leverancier)?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
over de maten kan ik mijn moeilijk uitspreken omdat mijn scherm te klein is

hoe is de oriëntatie tov zon, wind en regen ?

een paaltuinhuis is origineel
1681166674381.png

Ik twijfel nog om een laag PIR onder het EPDM te doen, lijkt me eigenlijk niet nodig.
isolatie heeft enkel zin voor delen die je bij koude verwarmt, of tegen opwarming wil beschermen
de afvoer van het dak recht naar beneden gaat de berging in, hier wil ik meteen een regenton neerzetten, we hebben namelijk geen afvoer in de tuin
een ton in de berging neemt plaats
waar gaat het water naartoe wanneer de ton overloopt ? over de vloer van de berging ?
indien geen afvoer in de tuin, kan je een put graven waarin je een doorboorde ton plaatst, of die je met grove kiezel opvult
 

Rusty89

Nieuw lid
13 jan 2019
8
1
over de maten kan ik mijn moeilijk uitspreken omdat mijn scherm te klein is

hoe is de oriëntatie tov zon, wind en regen ?

een paaltuinhuis is origineel
Bekijk bijlage 130238


isolatie heeft enkel zin voor delen die je bij koude verwarmt, of tegen opwarming wil beschermen

een ton in de berging neemt plaats
waar gaat het water naartoe wanneer de ton overloopt ? over de vloer van de berging ?
indien geen afvoer in de tuin, kan je een put graven waarin je een doorboorde ton plaatst, of die je met grove kiezel opvult
De oriëntatie is dat de zon aan de achterzijde opkomt en aan de voorzijde weer onder gaat.
Aan de achterzijde en rechterzijde (berging zijde) staat een schutting, aan de linkerzijde op een meter afstand een coniferenhaag.

Qua isolatie hoor ik veel verschillende verhalen, voor de warmte hoef ik het inderdaad niet te doen, maar ging voornamelijk om de schimmelvorming tegen te gaan.
Misschien het zekere voor het onzekere nemen en gewoon het dak isoleren.

Het klopt dat de regenton weer plek in beslag neemt, daarom is dat nog een twijfelgeval, overloop wou ik gewoon naar achteren leiden, daar zit een behoorlijk gemeenteplantsoen.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Je kunt nog wat schoren of ander soort diagonaal verband toevoegen in je wanden, nu is het geheel niet stabiel.

Voor het dak zou ik zeker isolatie toevoegen. Ik heb een soortgelijk iets gebouwd zonder isolatie op het dakbeschot. Ik heb (nog) geen last van schimmels en vocht in het dak, maar het valt me op dat tijdens de warme zomers er behoorlijk veel warmte door het EPDM + dakbeschot komt. Als we straks weer temperaturen van 30-35 graden hebben is het wel fijn als je wat verkoeling hebt als je onder je dak zit. PIR is goed spul maar misschien is een hardere persing EPS ook wel voldoende.

En op welk soort grond ga je bouwen? Als je op een minder draagkrachtige grond zit kun je wellicht beter zorgen dat je last van de palen over een groter oppervlakte verspreid dan nu het geval is. Eventueel een grote dikke beton tegel over de poeren leggen of eventueel schroefpalen gebruiken.
 

Rusty89

Nieuw lid
13 jan 2019
8
1
Je kunt nog wat schoren of ander soort diagonaal verband toevoegen in je wanden, nu is het geheel niet stabiel.

Voor het dak zou ik zeker isolatie toevoegen. Ik heb een soortgelijk iets gebouwd zonder isolatie op het dakbeschot. Ik heb (nog) geen last van schimmels en vocht in het dak, maar het valt me op dat tijdens de warme zomers er behoorlijk veel warmte door het EPDM + dakbeschot komt. Als we straks weer temperaturen van 30-35 graden hebben is het wel fijn als je wat verkoeling hebt als je onder je dak zit. PIR is goed spul maar misschien is een hardere persing EPS ook wel voldoende.

En op welk soort grond ga je bouwen? Als je op een minder draagkrachtige grond zit kun je wellicht beter zorgen dat je last van de palen over een groter oppervlakte verspreid dan nu het geval is. Eventueel een grote dikke beton tegel over de poeren leggen of eventueel schroefpalen gebruiken.
Duidelijk, ik ga in de frames in ieder geval nog schoren toepassen, bij de vrijstaande kolom zou ik het liefst zonder schoren willen, zou er daar ook eentje moeten komen?

Isolatie ga ik meenemen, ik heb nu op de wisselsponning planken 44x69mm balkjes getekend, als ik hier 40mm PIR op leg hou ik nog 29mm aan 'bak' over, dat lijkt me wat weinig.
Met 30mm PIR is dat 39mm, niet overdreven veel maar dan moet het behoorlijk hozen wil het over de rand komen.

Ik zie met de isolatie ook wisselende verhalen over het toepassen van een dampdichte folie zoals hier te zien is, maar PIR is toch al dampdicht? Waarom dan nog een extra folie eronder?

Ik bouw op zandgrond, de huizen hier worden ook direct op het zand gebouwd, zodoende dacht ik dat standaard poeren wel voldoende zijn.
Uiteraard komt er wel snelbeton bij de poeren gestort en komen de poeren zelf op een 30x30 tegel te staan.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je minimale dakopstand is officieel 70mm en dan met afdoende afschot.
Als je een dampopen waterkerende folie wilt toepassen moeten daar aan de buitenzijde vertikale rachels op worden geplaatst om een geventileerde spouw te krijgen
 

Rusty89

Nieuw lid
13 jan 2019
8
1
Hmm, in dat geval moet ik inderdaad de balken rondom ophogen, deze zijn nu 69x44 mm (standaard maat wat overal te koop is).
Qua aangezicht wil ik de kantplank eigenlijk niet veel groter dan 250mm breed, anders oogt het zo pompeus.

Bij de frames moet ik dus tussen het folie en het rabat een tengel van 10mm toevoegen, dat moet voldoende ventilatie geven, daarvoor wil ik Miofol 125G dampopen folie gebruiken.

Eventueel na het isoleren van de berging wanden (toekomst) wil ik de binnenzijde voorzien van Miofol 125S dampremmende folie.

Onder de PIR platen op het dak wil ik PE folie gebruiken, of is dan de Miofol dampremmende folie een betere keuze?

 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er is genoeg zwaarder standaardhout te koop. Om je boeideel elegenter te maken kun je dit evt. in 2 delen maken, bovenste voorliggend.
10mm is niet afdoende, minimaal 18. De miofol moet aan de binnenzijde van de rachels komen
Voor dampdichting is iedere plastic prima, miofol is handig omdat het gewapend is en dus steviger bij vertikaal aanbrengen.
 

Rusty89

Nieuw lid
13 jan 2019
8
1
@Emilio , helemaal duidelijk, waarvoor dank!

Nog maar eens terug naar de tekentafel gegaan en het geheel aangepast.
Opstaande rand rondom verhoogd, 40mm PIR toegevoegd en een extra rand getekend, al met al eigenlijk nog mooier geworden!

jQ0OJSCvHRuRG4gYcFipcy8D.jpg

33w8T064fECW7cihE0lzIhR2.jpg


Regenton ook weer naar buiten verplaatst, dus we gaan over op een zijuitloop (nog net te zien achter de berging).
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.