Douglas overkapping afschot plat dak

HenriVS

Nieuw lid
29 apr 2023
4
0
Nederland
besluit genomen om douglas overkapping van 6x3 meter te maken. Links vooraan komt de afvoer. Nu lees ik veel verschillende verhalen over afschot. Ik wil linkse punt aan de voorkant 2 cm lager maken dan acherkant, en linkerpunt is dan ook 2 cm lager tov rechter paal
Afloop is dan als het ware diagonaal. Dit hoogte verschil wil ik realiseren door de linker paal 2 cm korter te maken dan de rechterpaal. Of wat is jullie advies hierin.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.242
1.990
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil linkse punt aan de voorkant 2 cm lager maken dan acherkant, en linkerpunt is dan ook 2 cm lager tov rechter paal
tenzij ik het verkeerd begrijp . . . afschot van 2 cm in totaal op 6 m ?
daar blijft alles op liggen, waarna alles dichtslibt
is je opstaande rand 10 cm, dan krijgt je dak bij de huidige wolkbreuken een bijkomende belasting van 100 kg/m
afschot dient minstens 1 cm /m te zijn
ik zou eerder 2 cm nemen
en als je de hoogte hebt, kan je nog meer nemen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HenriVS

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.769
984
Omgeving Eindhoven
Inderdaad 1cm per meter is het minimale, dus totaal 6 cm verschil tussen rechtsachter en linksvoor.
Jij wilt 3mm per meter doen, dan hoeft er maar een klein bobbeltje in je dakvlak te zitten (bijvoorbeeld een iets kromme balk, of de uitloop die iets te hoog zit) waardoor er water op blijft staan.
Ervaring mee hier op het terras, bij aanleg 1cm/m gemaakt, maar in de jaren iets verzakt waardoor we op een plek altijd water houden staan bij regen.

En om het afschot te creëren moet je in jouw geval de lijn tussen de paal rechtsvoor en linksachter als scharnierpunt zien. Die 2 palen dus op gelijke hoogte tov elkaar. De paal linksvoor de helft van het totale afschot (3cm) lager maken en de paal rechtsachter datzelfde hoger tov die scharnierlijn.
Zoals jij het schrijft doe je dit wel richting de voorkant goed, maar ga je met de pasl rechtsachter niet omhoog (waardoor die driehoek waterpas blijft liggen)
 
  • Leuk
Waarderingen: HenriVS

HenriVS

Nieuw lid
29 apr 2023
4
0
Nederland
Inderdaad 1cm per meter is het minimale, dus totaal 6 cm verschil tussen rechtsachter en linksvoor.
Jij wilt 3mm per meter doen, dan hoeft er maar een klein bobbeltje in je dakvlak te zitten (bijvoorbeeld een iets kromme balk, of de uitloop die iets te hoog zit) waardoor er water op blijft staan.
Ervaring mee hier op het terras, bij aanleg 1cm/m gemaakt, maar in de jaren iets verzakt waardoor we op een plek altijd water houden staan bij regen.

En om het afschot te creëren moet je in jouw geval de lijn tussen de paal rechtsvoor en linksachter als scharnierpunt zien. Die 2 palen dus op gelijke hoogte tov elkaar. De paal linksvoor de helft van het totale afschot (3cm) lager maken en de paal rechtsachter datzelfde hoger tov die scharnierlijn.
Zoals jij het schrijft doe je dit wel richting de voorkant goed, maar ga je met de pasl rechtsachter niet omhoog (waardoor die driehoek waterpas blijft liggen)
...
Inderdaad 1cm per meter is het minimale, dus totaal 6 cm verschil tussen rechtsachter en linksvoor.
Jij wilt 3mm per meter doen, dan hoeft er maar een klein bobbeltje in je dakvlak te zitten (bijvoorbeeld een iets kromme balk, of de uitloop die iets te hoog zit) waardoor er water op blijft staan.
Ervaring mee hier op het terras, bij aanleg 1cm/m gemaakt, maar in de jaren iets verzakt waardoor we op een plek altijd water houden staan bij regen.

En om het afschot te creëren moet je in jouw geval de lijn tussen de paal rechtsvoor en linksachter als scharnierpunt zien. Die 2 palen dus op gelijke hoogte tov elkaar. De paal linksvoor de helft van het totale afschot (3cm) lager maken en de paal rechtsachter datzelfde hoger tov die scharnierlijn.
Zoals jij het schrijft doe je dit wel richting de voorkant goed, maar ga je met de pasl rechtsachter niet omhoog (waardoor die driehoek waterpas blijft liggen)
Dank voor je reactie... maar snap het niet helemaal, maar als bijvoorbeeld paal links voor 275 cm hoog is..(lengte) wat moeten de andere palen dan worden...
 

Bijlagen

  • KnipselD.JPG
    KnipselD.JPG
    11,1 KB · Weergaven: 10

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.460
405
Dordrecht
2 hwa's maken kinks en recht, dan kun je afschot over de korte lengte nemen en is 3mx16mm=48mm afdoende. Beide voorste palen korter......
 
  • Leuk
Waarderingen: HenriVS

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.460
405
Dordrecht
Dankjewel voor advies, hier kan ik mee vooruit.
Dan heb je dus te weinig afschot om een goede werking te garanderen en je hebt geen doirgaand afschot, want rechtsvoor is niet evenver verwijderd als linksachter. De rekensom klopt dus ook niet volgens mij....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.