Douglas kozijn

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Paar vragen voor het zagen en samenstellen van een douglas kozijn. Het kozijn uit douglas wordt circa 2800 x 2900 bxh en is bedoeld voor een set dubbele deuren. De sponning wordt gemaakt door er een lat op te schroeven.
(Ter info topic voor de deuren Geisoleerde dubbele deuren)

1. De ruwe balken schaaf/zaag ik terug van 70x220 naar 60x160. Maakt het voor het werken uit welke zijde eraf wordt gezaagd, om tot 160mm te komen, het hart of de andere zijde. Onderstaand twee voorbeelden:
20221123_080933.jpgbalk.png

2. Wil graag een kunststof neut toepassen van circa 10cm hoog. Bij DTS kom je hiervoor op een special uit, is er een alternatief materiaal / tip om kostentechnisch gunstiger uit te komen?

3. Verbinding bovenhoek. Het hout is aan de wind gedroogd, nog geen 20%. Wat zou een geschikte verbinding zijn? Koud op elkaar, geschroefd of met een paar deuvels ingeboord/lijmt, of toch beter vertanden en lijmen? (Verbinding zit niet vol in het weer)

Alvast bedankt voor de reacties.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
De ruwe balken schaaf/zaag ik terug van 70x220 naar 60x160. Maakt het voor het werken uit welke zijde eraf wordt gezaagd, om tot 160mm te komen, het hart of de andere zijde
ik verwacht dat er hoe verder je van het hart gaat, hoe meer werking er zal zijn
op de foto zie ik dat het hart meer aan 1 kant zit
om die reden zou ik van de kant die het verst van het hart zit, een stuk zagen
daardoor is de balk meer in evenwicht
edoch, mocht ik dit kozijn maken, dan zaag ik de balken in 2, verlijm ze om&om, en breng ze pas nadien op maat
Verbinding bovenhoek. Het hout is aan de wind gedroogd, nog geen 20%. Wat zou een geschikte verbinding zijn? Koud op elkaar, geschroefd of met een paar deuvels ingeboord/lijmt, of toch beter vertanden en lijmen?
zelf trek ik met mijn groevenfrees hierin doorlopende tanden van 8 mm
mijn top kan ik tot 1/10 mm instellen, waardoor de tanden nadien bij het verlijmen moeiteloos in mekaar schuiven
 
  • Leuk
Waarderingen: thijss

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Oke zaag aan de kant het verst van het hart af.

Iemand nog een idee voor de neuten? Kijk nu of ik een bestaande dts dorpel kan vinden en die verlaag/ lijm maar dat is niet optimaal.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Ik koop daar chinees hardsteen vijverranden of opsluitbanden voor. Ik zaag daar dan een sponning in. Zijn meestal stukken van een meter lang. Daar haal je dus 5 of 6 neuten uit. Kanten breken met carborundum steen. Polijsten met zo'n set diamantpadjes voor op de slijptol. Ik moest steeds een vermogen betalen en weken wachten, dus heb het maar zo opgelost. Een meter hardsteen kost afhankelijk van de maat 15 tot 50 euro.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Volgens mij gebruiken ze die schroeven bij die plastic dorpels. Voor buiten gaan ze gewoon in de specie, met lood tussen de neut en de stijl. voor binnen gebruik ik meestal zwarte kit, omdat binnenwanden vaak niet van een steen achtig materiaal zijn gemaakt. Als de neuten vast zitten plaats ik de dorpel er tussen. Daarmee het zelfde verhaal. Buiten in de specie, binnen in de zwarte kit, of cement gebonden flexibele tegellijm. Binnen werk ik de naden ook af met zwarte kit. Buiten met papje portland.
 
  • Leuk
Waarderingen: thijss

thijss

Actieve deelnemer
12 dec 2011
25
0
Welke frees gebruiken jullie voor het maken van de groeven?

- Groefzaagblad / Vaste groeffrees? moet ik kopen, welke dikte is dan handig? 9mm ook te gebruiken voor het inlaten van plaatmateriaal?
- Werkt het met een paar zaagbladen en tussen spacer (bladen 180mm heb ik)?
- (Heb een verstelbare groeffrees 140mm die haalt de diepte niet)

en @ZotVanHout kun je aangeven hoe je de balken er veilig langs de frees op haalt? De oplegtafel van mijn hammer b3 lijkt te licht voor deze lengte.

(Alternatief: de balken twee keer in de langsrichting langs mijn verstelbare groeffrees en het resterende deel in het midden wegsteken).
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Waar heb je nu groeven voor nodig? Boven hoekverbindingen? Kan gewoon met een paar schroeven en deuvels, of simpele pen en gat. Omdat je gebruikt maakt van losse sponninglatten, is dat helemaal simpel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
@ZotVanHout kun je aangeven hoe je de balken er veilig langs de frees op haalt? De oplegtafel van mijn hammer b3 lijkt te licht voor deze lengte.
hier onder foto's van de C3
2.900 mm is een serieuze lengte
welk type tafel je hebt, weet ik niet
is jouw tafel te licht of te klein, dan kan je evenwijdig met de rolwagen op 2 bokken een balk leggen , waardoor het werkstuk ondersteund wordt
de pennen kan je ofwel met een frees ofwel met een zaag trekken
meervoudige pennen kan enkel met een frees
daartoe heb ik een frees diameter 250 mm met wegwerpmesjes
enkelvoudige pennen kan in 2 keren met een zaag ofwel in 1 keer met 2 zagen met een tussenring
er zijn verschillende manieren om pennen te maken
zoals er verschillende manieren zijn om de stijlen en de regels van het kozijn te verbinden
1669554760611.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Hij hoeft maar 2 hoeken te verbinden. Door de lengte en zwaarte van het hout, is het veel simpeler om de pennen gewoon even met de handzaag te zagen. Dubbele pen, zaag je de tussenruimte los , gaatje boren en dan sla je het tussenstuk er uit met je klauw hamer en een passende beitel. Bodem even glad steken, stelt weinig voor. Zelfde voor de gaten, paar gaatjes boren, even met de beitel op schonen. Wordt zo al eeuwen lang gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.