Douglas behandelen in de winter

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
Beste houtbewerkers,

heb in November een aluminium overkaping gezet, maar nu moet er tussen de aluminium palen een kader worden gemaakt en langs beide zijde beplankt met douglas In zweeds rabbat 19cm hoog 2;5cm dik. Een 25 m2

ik wil het onbehandeld hout nu gaan behandelen:

welke olie/ beits aan de binnenkant en kaders, kan er nooit meer aan, vermits het een dubbele wand is. Kleur is van geen belang.

welke olie/ beits aan de buitenkant. Vrouw moet nog de kleur kiezen

had gedacht aan Rubio monocoat, of hk lazuur, of ???

Bijkomend probleem nu is dat het winter is!

op de technische fiche staat dat het eigenlijk min. 10 graden moet zijn om deze producten te gebruiken.

het hout ligt nu droog onder een carrport gestapeld.


Wat kan ik nu het beste doen, mijn vrouw had het liefst dat het voor haar verjaardag in april af is, dus nog altijd niet veel kans op goed weer.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
welke olie/ beits aan de binnenkant en kaders, kan er nooit meer aan, vermits het een dubbele wand is
vermits regen + zon hier niet op inwerken, is een afwerklaag aan de binnenkant niet nodig
je kan er wel een schimmel- + insectenwerend middel opstrijken

welke olie/ beits aan de buitenkant. Vrouw moet nog de kleur kiezen
daarover zou je op dit forum voldoende info moeten kunnen vinden
als de vrouw de kleur nog moet kiezen, dan is de beschikbaarheid aan kleuren een criterium
zowel olie als beits/vernis/lak vergen om de paar jaar een onderhoudsbeurt
wil je het laten verouderen, dan is olie best, want alles wat opligt kan afbladeren of vergaan, waardoor je plekken met een ander uitzicht/kleur krijgt
Wat kan ik nu het beste doen, mijn vrouw had het liefst dat het voor haar verjaardag in april af is, dus nog altijd niet veel kans op goed weer.
de binnenkant kan je reeds behandelen
vermits het zweeds rabat overlapt, behandel je het best vooraleer je het plaatst
april is nog ver, en het wordt elk jaar weer lente
is de vrouw ongeduldig, dan moet ze het hout in de garage dulden
(als die er is & je daar tijdig iets kan verwarmen)
 

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
Alvast bedankt voor de reactie Zotvanhout


1. je kan er wel een schimmel- + insectenwerend middel opstrijken



Welk merk raad je aan ?

2. De binnenkant kan je reeds behandelen
vermits het zweeds rabat overlapt, behandel je het best vooraleer je het plaatst


Kan ik alles insmeren met dat schimmel en insectwerend product en daarna beitsen en olien.
Dit jaar nog kers laten zagen bij de mobiele boomzaag in Tongeren, volgens hem was het beste product om hout te behandelen de rubio monocoat, heeft hij gelijk?


3. Ik kan alles in de kelder leggen , daar is het nu zo een 12 graden, heb alleen schrik dat het hout hard gaat werken als het nu van een vochtige 4 graden naar 12 graden droge kelder gaat.
 

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
Ter info, voor de rest van houtbewerkers.

vandaag bij houthandelaar. cr?s geweest voor een schimmeldodend en insectwerend middel.

ze hadden een kleurloos middel maar ik moest een jaar wachten voordat ik het kon behandelen met rubio monocoat (olie)

zou dit voor alles gelden zoals bij 3v3 of bij xyladecor???
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Welk merk raad je aan ?
heb geen voorkeur & geen recente ervaring
ik vermeld een schimmeldodend en insectenwerend middel omdat dit het enige is dat je eventueel op de binnenzijde zou kunnen strijken
na plaatsing raak je niet meer aan de binnenzijde
een esthetische afwerking heeft daar geen zin
Dit jaar nog kers laten zagen bij de mobiele boomzaag in Tongeren
je regio / woonplaats in je profiel zetten is altijd handig
zo weten collega's of het bij onderwerpen waarbij de afstand een rol speelt, zin heeft om jou tips te geven

ze hadden een kleurloos middel maar ik moest een jaar wachten voordat ik het kon behandelen met rubio monocoat (olie)
de reden zal zijn dat dit middel er eerst voldoende in moet dringen + aan de oppervlakte uitgespoeld zijn
de buitenzijde zou ik niet met een schimmeldodend en insectenwerend middel instrijken
insecten zoeken droogte + warmte
die vinden ze niet aan de buitenzijde
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Waarom zou je douglas nog apart gaan behandelen? Is zo al redelijk duurzaam. Als het droog blijft, gaat het onbehandeld tientallen jaren mee.
En dat spul wat ze aanraden is puur vergif, dat moet je toch niet willen gebruiken? Het is ook niet voor niets dat men bij houthandels behandeld tuinhout niet mogen zagen vanuit de ARBO.
(ja, ik weet dat er in België standaard met behandeld hout wordt gebouwd, hier in NL zijn we gelukkig al redelijk op weg naar de milieuvriendelijke alternatieven)

Als je twijfelt of onbehandeld voldoende bescherming biedt, gewoon voor monteren aan de binnenkant ook in de beits/olie zetten, en verder geen chemische troep gebruiken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan alles in de kelder leggen , daar is het nu zo een 12 graden, heb alleen schrik dat het hout hard gaat werken als het nu van een vochtige 4 graden naar 12 graden droge kelder gaat.
buiten in een vochtige 4 graden duurt het een tijd vooraleer het produkt dat je er op strijkt opgedroogd / ingetrokken is
dan toch beter in de kelder
het hout zal altijd blijven werken
leg het een tijd weer buiten de kelder vooraleer je het plaatst
let op de giftigheid van de beschermingsmiddelen wanneer je ze in een afgesloten ruimte aanbrengt
 

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
buiten in een vochtige 4 graden duurt het een tijd vooraleer het produkt dat je er op strijkt opgedroogd / ingetrokken is
dan toch beter in de kelder
het hout zal altijd blijven werken
leg het een tijd weer buiten de kelder vooraleer je het plaatst
let op de giftigheid van de beschermingsmiddelen wanneer je ze in een afgesloten ruimte aanbrengt
Inderdaad giftigheid, nog niet aan gedacht
 

Bouwer4

Actieve deelnemer
8 sep 2020
31
13
Beringen, Limburg , Belgie
Waarom zou je douglas nog apart gaan behandelen? Is zo al redelijk duurzaam. Als het droog blijft, gaat het onbehandeld tientallen jaren mee.
En dat spul wat ze aanraden is puur vergif, dat moet je toch niet willen gebruiken? Het is ook niet voor niets dat men bij houthandels behandeld tuinhout niet mogen zagen vanuit de ARBO.
(ja, ik weet dat er in België standaard met behandeld hout wordt gebouwd, hier in NL zijn we gelukkig al redelijk op weg naar de milieuvriendelijke alternatieven)

Als je twijfelt of onbehandeld voldoende bescherming biedt, gewoon voor monteren aan de binnenkant ook in de beits/olie zetten, en verder geen chemische troep gebruiken.
Ook, wist ik niet.

Ga toch eens op zoek wat het beste product is, ook qua prijs ,want alles samen gaat het toch een 90M2 zijn wat ik dan moet gaan behandelen.

Niet tot ik dit elk jaar moet gaan doen.

De vrouw haar kleur gaat dan toch een beetje bijzaak zijn.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
983
Omgeving Eindhoven
Hier in de tuin heb ik ook aardig wat douglas gebruikt, allemaal onbehandeld.
Juist onbehandeld omdat ik niet regelmatig opnieuw wil behandelen.
Het vergrijst dan wel en behoudt dus niet die mooie oranje gloed, maar voor de duurzaamheid maakt het niet zo veel uit. Het weegt (voor mij althans) zeker niet op tegen het werk dat je om de paar jaar hebt. En ik hoef er helemaal niets aan te doen nu.

Ieder jaar zal niet hoeven, maar je moet wel rekening houden met onderhoud om de 2 a 3 jaar verwacht ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.