Douglas balk rechtbuigen

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Goedemiddag,

Hierbij nog maar een poging. Mijn vorige topic die ik hierover startte kan ik niet meer terugvinden?

Ik wil graag Douglas balken buigen. 58mm dik en 190cm lang. Over die hele lengte is er een kromming van 5mm welke ik recht wil hebben. Zal dit met stoomkast recht te buigen zijn? Balk stomen en dan met lijmklemmen vastzetten/rechtdrukken op de werkbank?

Ik las dat Douglas wat scheurgevoelig is, maar uiteindelijk gaat het maar om een kleine correctie..

Schaven is niet echt een optie in dit geval i.v.m. dat een deel van het project al af is.

MVG Alex
 

Bijlagen

  • IMG20230628131322.jpg
    IMG20230628131322.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 107

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Het lijkt mij enorm veel werk om dat te proberen terug te buigen. En ik denk dat het uiteindelijk niet goed gaat komen.
Omdat je de balk blijkbaar uit het werk kan nemen om het in een stoomkast te zetten, zou ik een nieuwe balk nemen die wel aan je eisen voldoet.
Of, afgaande op de foto, afkitten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als spinternieuw lid !

een knaap van 5,5 cm dik & 190 cm lang ga je niet eventjes 5 mm rechter trekken
eigenlijk is de beschrijving 'scheef trekken' meer op zijn plaats
ik zou die gewoon recht zagen of schaven, en er dan 5 mm op plakken
blijft de vraag in hoeverre die balk zich nu reeds kunnen zetten heeft
als die nadien weer begint te leven, heb je hetzelfde probleem, of het je het huidige probleem enkel vergroot
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.583
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
hm . . . bij het bekijken van de foto zie ik een enorme knoest
het probleem is begonnen bij de keuze van de balk
+1

die knoest gaat verder drogen en scheuren, want het is douglas. Zelfs ALS je het met stomen recht kon trekken zou het geen permanente oplossing zijn, vervangen van de balk is eigenlijk de enige optie denk ik.
 

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Bedankt voor de snelle reacties! Ik had inderdaad geleden dat stomen in dit geval gauw paar uurtjes in beslag neemt.

Ik heb nog een stuk reserve hout over die al een stuk rechter is welke ik misschien het beste kan gebruiken als vervanging.

Waarom is die knoest zo'n probleem? Het is maar een klein stukje in die hele balk en het zou anders maar een klein stukje terugbuigen zijn. Kan het trouwens zo zijn dat wanneer je planken met hoog vochtigheidsgehalte netjes laat drogen met overal lucht om de plank heen, het evengoed kan gaan kromtrekken omdat het spinthout sneller droogt dan het kernhout?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb nog een stuk reserve hout over die al een stuk rechter is welke ik misschien het beste kan gebruiken als vervanging.
los van je kunde en gereedschap, zou ik van van die 2 stukken hout 1 stuk maken
samengesteld is veel stabieler
Waarom is die knoest zo'n probleem?
omdat de nerven hier niet rechtdoor lopen
Kan het trouwens zo zijn dat wanneer je planken met hoog vochtigheidsgehalte netjes laat drogen met overal lucht om de plank heen, het evengoed kan gaan kromtrekken omdat het spinthout sneller droogt dan het kernhout?
hout drogen kan iedereen
hout goed en optimaal drogen is een vak op zich
spint- en kernhout drogen anders
evenals radiaal en dosse
 

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Hoe bedoel je van 2 stukken hout één stuk maken? Ik ben nu van plan de staanders met rvs bouten tegen de horizontale te schroeven. Die dan verzinkt aanbrengen en dan houtvuller erin.(andere poort op de foto is met pen gat verbindingen gedaan maar was achterlijk veel werk)
Zit ook nog te overwegen de balken door tweeën te zagen in de lengte, bouten erin en dan die andere helft er weer tegenaan te plakken zodat ik geen gerommel met houtvulller heb. Wellicht bedoel je ook zoiets met 2 stukken aan elkaar plakken?

Ik ben een poort aan het maken. Ik wil dat het allemaal beetje netjes op elkaar aansluit en dan helpt die kromming niet echt. Op de foto zie je een foto van die andere poort die ik al gemaakt heb. Moet je je inbeelden dat die rechter staander naar boven krom is getrokken aan de onderkant. Dan krijg je die horizontale balk onderaan nooit mooi strak overlopend naar beide kanten tegelijk.

Wat betreft die opmerking over afkitten: Die kier die je ziet is een kier tussen het hout en de waterpas die ik ertegenaan heb gelegd om de kromming duidelijk op de foto te zetten ;)
 

Bijlagen

  • IMG-20230617-WA0008.jpeg
    IMG-20230617-WA0008.jpeg
    76,3 KB · Weergaven: 60

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.994
821
Omgeving Leiden
Ha, ha. Nou begrijp ik dat afkitten helemaal niet van toepassing is. Al zou je dan wel je waterpas strak tegen je balk hebben :)

En nou begrijp ik ook dat je die 5 mm eruit wil hebben. Zou toch een andere balk overwegen. Is extra werk maar met meer kans op succces dan stomen e.d.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe bedoel je van 2 stukken hout één stuk maken?
voor zover ik het begrijp, heb je 2 balken, maar heb je er slechts 1 nodig
de meesten van ons hebben je afgeraden om die ene balk recht proberen te trekken
vermits je nog een 2de hebt, kan je de 1ste recht zagen, de 2de recht zagen, beide balken tegen mekaar lijmen,
en de samengestelde balk op maat zagen
die samengestelde zal veel minder werken dan een aparte
 

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
voor zover ik het begrijp, heb je 2 balken, maar heb je er slechts 1 nodig
de meesten van ons hebben je afgeraden om die ene balk recht proberen te trekken
vermits je nog een 2de hebt, kan je de 1ste recht zagen, de 2de recht zagen, beide balken tegen mekaar lijmen,
en de samengestelde balk op maat zagen
die samengestelde zal veel minder werken dan een aparte
Ja, en dan op zo'n manier dat die jaarringen in tegengestelde richting staan?

Haha, nergens aankomen, we ZIJN ONDERWEG!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.