douglas - allergische reactie?

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
122
59
Bilzen
Ik heb enkele uren met douglas gewerkt: schaven en op maat zagen. Dit in verschillende keren. Telkens had ik na het werken rode vlekken op mijn handen, vooral de vingers en handpalmen. Gelukkig had ik geen jeuk. Na een uurtje waren de vlekken weg. Komt dit meer voor bij douglas?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Zal een reactie zijn op vluchtige stoffen uit de hars. Mijn echtgenote had vroeger iets vergelijkbaars als ze in contact kwam met de kerstboom: rode vlekken, dikke vingers, tranende ogen. Gelukkig heeft ze er tegenwoordig geen last meer van, sinds we zijn overgestapt op Nordmann kerstbomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb enkele uren met douglas gewerkt: schaven en op maat zagen. Dit in verschillende keren. Telkens had ik na het werken rode vlekken op mijn handen, vooral de vingers en handpalmen. Gelukkig had ik geen jeuk. Na een uurtje waren de vlekken weg. Komt dit meer voor bij douglas?
Klinkt niet echt als een allergische reactie - wel als irritatie of vorm van overgevoeligheid - waarschijnlijk van de hars
 

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
Klinkt niet echt als een allergische reactie - wel als irritatie of vorm van overgevoeligheid - waarschijnlijk van de hars
Ik had hetzelfde met schaaldelen. Had je handschoenen aan? Het was bij nl 100000000000 (om en nabij) minisplinters.
Na het schaven geen last meer 😊
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
122
59
Bilzen
Dank voor alle reacties. Volgende keer eens proberen met handschoenen, al ben ik daar geen echte fan van.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Als je gaat werken met handschoenen, let dan op welk soort. Zeker met werken met machines met draaiende delen (dan zou ik ze zelf sowieso niet aan willen trouwens) om te voorkomen dat ze erin vast komen en je handen juist naar de boor/messen oid worden getrokken.
(heb het ooit op de middelbare school zien gebeuren met een klasgenote met lang haar en een kolomboormachine... Gelukkig was haar haar lang genoeg dat er iemand op tijd op de uit-knop kon drukken voor haar hoofd tegen de boor aan zat.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.