Doorbuigende tafel?

david5757

Nieuw lid
24 jan 2021
3
0
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe eet tafel van hout. Nu viel mijn oog op een houten tafel die gemonteerd wordt aan de muur met de brede kant tegen de muur.

Ik vraag mij alleen af of dit na verloop van tijd niet zal doorbuigen? De dimensies van de tafel zijn als volgt: 170x80x6cm. De tafel zal dus gemonteerd worden aan de ene kant van 80cm.
 

Bijlagen

  • IMG_20210124_161119.jpg
    IMG_20210124_161119.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 66

david5757

Nieuw lid
24 jan 2021
3
0
Bedankt voor de reactie! De tafel zal aan een harde muur opgehangen met de juiste pluggen en schroeven. Ik vraag me dus puur af of het hout niet na bijv 1 a 2 jaar onder zijn eigen gewicht bezwijkt.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Het zal sterk afhangen van hoe ver je de tafel gaat ondersteunen via de diagonale 'poot'. Als je deze slechts zo ver laat doorlopen als op het plaatje en je tafel 170 cm uitsteekt, dan komen er gigantische krachten op het uiteinde van de tafel. Zeker als je rekening moet houden met mensen die op de tafel gaan leunen.
Kan iemand met wat meer natuurkundige/bouwkundige achtergrond hier iets zinnigs over zeggen?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Blad zal ook nog wel ergens blind aan de muur zitten en niet alleen aan de zichtbare beugel. Anders word het een wiebelig geheel lijkt me.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Over de stevigheid van het blad an sich, zou ik me niet zoveel zorgen maken met 6 cm dikte. Als het tenminste goed gelijmd is...
Ik zou de beugel echter anders van vorm maken: een hoekprofiel toevoegen meer in de gehele breedte van de tafel, langs de muur. En dan daar ook enkele gaten in om 'm daarmee aan de muur te verankeren. Op dat punt (ter hoogte van het blad) komen namelijk de meeste krachten. De schroeven onderin hebben weinig te verduren, die voorkomen alleen zijdelings draaien.
Zoals het er nu uitziet (er vanuit gaande dat er geen blinde bevestigingen achter het blad zitten) is het inderdaad zo dat de bevestiging wel erg geconcentreerd in het midden van het blad zit, waardoor er ook krachten ontstaan links/rechts.

Uit wat voor materiaal is de muur gemaakt? Je geeft aan "harde muur", maar welk materiaal? Want als het een gemetselde muur is, en je schroeven komen toevallig in de voeg terecht, trek je de plug er alsnog uit als er iemand op het lange eind van de tafel gaat hangen. Misschien niet meteen de eerste keer, maar wel op termijn.
Ik zou zelfs niet willen vertrouwen op pluggen + schroeven (het is geen statische belasting; als er mensen op gaan hangen krijg je variabele trekkrachten, waardoor ook de beste plug uit de muur getrokken kan worden. Beter is om chemisch anker icm draadeinden te gebruiken, in ieder geval voor de bovenste bevestigingen.

En de schroeven waarmee het blad aan het onderstel vastzit, moeten ook voldoende lang en met grove draad zijn, om te voorkomen dat deze uit het hout getrokken worden.

Maar het allerbeste is natuurlijk een (eventueel slanke) poot aan het eind... Maar ik geef wel toe, het staat wel stoer om de tafel zo op te kunnen hangen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
als het blad voldoende gezekerd is tegen de muur over die 170cm, dan zal dat zeker niet doorbuigen. De nerven/latten van het blad liggen evenwijdig aan de muur dus dat is stevig genoeg tegen doorbuigen.
Zoals hierboven al vermeld, een stevig breed hoekijzer over de lengte vt blad en stevig verankerd in de muur zal het moment moeten opvangen van personen die op het uiteinde vd tafel hangen.

vergeet deze ’bijdrage’: blad wordt aan korte zijde opgehangen.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
TS wilt het blad aan de muur bevestigen aan de korte zijde, als ik het goed begrijp. Zou ik zelf persoonlijk nooit aandurven over deze lengte. Het gewicht van het blad alleen al, en je zal maar iemand hebben die er even op leunt en nog eens 50kg extra gewicht op het einde van de hefboom legt.

Als ik zelf zoiets voor ogen zou hebben zou het gebruik maken van een 'schoor' zeg maar, die start onder het blad op pakweg 100-120cm van de muur en loopt naar de muur op 50cm onder het blad. Op die manier heb je meteen een zeer rigide ondersteuning, en toch nog het idee van een 'zwevend' blad.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Intuitief zou ik dit niet doen.

elke kilogram op het einde van de tafel geeft 1.7kg kracht aan de muur.
elke kilogram in het midden van de tafel geeft 0.850kg kracht aan de muur.
Tel maar uit wat het geeft als je er met pakweg 4 mensen aan zit te eten.

Kris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.