Donker voleiken meubel lichter maken

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.810
2.753
Terkaple
www.woodworking.nl
Schuren en schaven als het gebeitst oid is. Als het geverfd is kan het ook met afbijt.
Kun je een foto plaatsen van het meubel?
Er is op het forum ook wel eens geschreven over luchtgommen, dat is een lichte versie van stralen. Ik weet niet of dat in dit geval diep genoeg gaat, maar wel handig als er b.v. ornamenenten, of moeilijke randen opzitten.

jaap

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.118
3.874
Gaanderen
Als het meubel glad is gaat dat bij een harde afwerking vrij eenvoudig. Het kost echter wel veel tijd als je gaat schuren. Zit er was op dan is schuren niet de eerste keuze. Een schraapstaal is een goed hulpmiddel.
Wil je het makkelijk doen kijk dan naar luchtgummen. Jaap heeft dit hierboven al geschreven.
Succes en laat de foto's zien.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.047
74
Omgeving Amersfoort
we kunnen hier wat meer zinnigs over zeggen als we meer info hebben, heb je een foto? wat voor afwerking zit er nu op?

wat gebeurt er als je aan de achetrkant of onderkant (dus uit het zicht) een proefstukje schuurt? je kunt daar eventueel zelfs even een andere olie/beits of wat dan ook op doen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.118
3.874
Gaanderen
mengsel waterstof-peroxide vlak voor gebruik mengen met natriumhydroxide. Eiken kan tot bijna wit gebleekt worden.

Ik moet zeggen dat mijn scheikunde erg weggezakt is. Ik snap het mengen van beide stoffen niet,
Waterstof peroxide is H2O3 en NaOH Volgens mij reageert de derde zuurstof molecuul met de OH en keijg je dus water en natrium met warmte.
Waterstofperoxide bleekt. Natronloog kan als afbijt gebruikt worden. Afzonderlijk is het mij duidelijk gemengd ???

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
58
89
Ranst
Ik moet zeggen dat mijn scheikunde erg weggezakt is. Ik snap het mengen van beide stoffen niet,
Waterstof peroxide is H2O3 en NaOH Volgens mij reageert de derde zuurstof molecuul met de OH en krijg je dus water en natrium met warmte.
Waterstofperoxide bleekt. Natronloog kan als afbijt gebruikt worden. Afzonderlijk is het mij duidelijk gemengd ???
Waterstofperoxide = H2O2. Natrium Hydroxide fungeert als katalysator en maakt een zuurstofmolecule los.Blijft H2O (water) over. De vrije zuurstof radicaal gaat inwerken op de aanwezige kleurstoffen en deze afbreken.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.