Dippen snijplank

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Me eerste snijplank, kopshout. Gemaakt met Einhell en Black&Decker materiaal. Amper zichtbaar, maar tijdens het schuren krijgt de plank een lichte dip in het midden. Het zal een verschil zijn van een halve mm t.o.v. de buitenkant. Ik schuur met de excentrische. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit te voorkomen? Ik zat zelf te denken aan een hardere zool of stijver schuurpapier.
 

Bijlagen

  • snijplank kersenhout.jpg
    snijplank kersenhout.jpg
    83 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.608
Gaanderen
Dat kun je voorkomen met een potlood. Na het vlakken ga je met je potlood over het hout. Je zorgt dat het streeppatroon overal is. Dan ga je schuren tot het patroon verdwenen is. Herhaal net zo langs tot je tevreden bent. Bij fijnere korrel maakt het niet uit. Dan is de afname toch gering.
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Ik vermoed dat het ook te maken zou kunnen hebben met het schuurpatroon dat ik volg. Waarschijnlijk een strook te dicht op elkaar in het midden.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.661
710
Antwerpen
als je echt manueel vlak wilt schuren dan moet je een paar vellen schuurpapier op een mdf/multiplex plaat hechten en je snijplank ondersteboven schuren
met een excenter of iets dergelijks krijg je al heel gauw ergens wel een dip
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker proberen. Ik snap dat een cilinderschuurmachine heel handig kan zijn in dezen. Echter het ontbreekt me nog aan de financiële middelen om deze aan te kunnen schaffen.
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Dat werkt prima. Wel fysiek inspannend klusje, maar het resultaat is er naar. Met name voor de grove korrel is dit een prima oplossing. De rest kan met de excentrische.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.498
344
Torhout, België
Ik zou het niet als nadeel ervaren dat een snijplank lichtjes hol is. Zo ligt ze altijd stabiel. Niets zo vervelend als een snijplank die met de bolle kant naar beneden ligt en wiebelt en roteert tijdens het snijden.
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
Ik zou het niet als nadeel ervaren dat een snijplank lichtjes hol is. Zo ligt ze altijd stabiel. Niets zo vervelend als een snijplank die met de bolle kant naar beneden ligt en wiebelt en roteert tijdens het snijden.
Een geheel platte snijplank wiebelt ook niet. En een sapgoot heeft enkel nut als overvloedig vocht de goot in stroomt ipv midden op de plank blijft liggen.
 

sandingisaskill

Nieuw lid
29 mrt 2022
16
3
Assen
En als ze het niet zijn (bol) worden ze het wel ;-) Ik heb het opgelost door er vier 'pootjes' onder te schroeven.
Daar heb ik ook over nagedacht. Echter de vier pootjes worden met schroefjes bevestigd en kunnen voor een ophoping van vuil zorgen dat midden in de plank trekt en niet verwijderd kan worden. Ik bied het maar aan als optioneel, maar mijn voorkeur gaat uit naar standaard zonder. Waarom zou de plank bol/hol worden? Lijkt me het resultaat van slecht onderhoud.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
snijplanken worden nat. Hout werkt. Ik denk dat je er op kunt wachten dat een houten snijplank niet spatrecht blijft. De onderkant van een snijplank hoeft maar een _fractie_ bol te zijn om 'onbruikbaar' te worden als snijplank (tenzij je m alleen als ornament hebt). Het gaat dus niet om echt kromtrekken - zoals gezegd, een fractie is al voldoende om de functionaliteit aan te tasten. Je kunt er dan ook een lapje neopreen onder leggen, maar mijn voorkeur ging uit naar voetjes. En als je die voetjes (rubber) strak vastschroeft zie ik niet hoe daar vuil ophoopt dat IN de plank trekt. Mocht je daar toch bang voor zijn dan zou ik gewoon een extra barrière aanbrengen tussen het rubber voetje en het hout (lijm, foam, neopreen, zoiets)...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.772
2.608
Gaanderen
Plak er anders vier voetjes van hout op. Schuur ze met een vloeiende overgang dan blijft er geen vuil achter.
Al is dat geen vuil ook maar betrekkelijk. Ik heb mij snijplank/hakblok al eens geschraapt. Dan komt er ook het e.e.a. vanaf. Beukenhout met walnootolie. Ik moet er bij mij ook voetjes onder gaan zetten. Blijft ook niet geheel vlak.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.798
755
Enschede, Twente
Rubberen voetjes zijn sowieso een goed idee omdat het verschuiven tegengaat. Al is de normale manier van omgang met (HDPE) snijplanken in de horeca dat je die op een iets vochtige doek legt. Maar onder die gekleurde snij'platen' mogen volgens mij geen voetjes en dan moet je toch wat…
Ik doe standaard witte neopreen voetjes onder mijn planken. En bevestig ze met rvs-schroefjes, na voorboren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Al is dat geen vuil ook maar betrekkelijk. Ik heb mij snijplank/hakblok al eens geschraapt. Dan komt er ook het e.e.a. vanaf.
Ik heb nu een nieuwe hoorn (waldhoorn) - een Alexander 103 - by far het duurste instrument dat ik ooit heb gehad ;-) Daar doe ik dus ook wat 'zorgvuldiger' mee dan met mijn andere instrumenten (waaronder een Yamaha YTR 734 trompet uit 1976, een Getzen bugel uit 1996, en een Besson Sov althoorn (2de hands, maar toch...). Ik rag dus regelmatig de lead pipe uit. Je wilt niet weten hoeveel smurrie daar na een maand of twee spelen steeds weer uitkomt - gross, zoals een Amerikaan zou zeggen ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.