Dikte van Bosch FSN geleiderails?

Earv

Nieuw lid
25 mei 2020
7
0
Dag allen, ik wil wat aanpassingen doen aan mijn werkbank om het makkelijker te maken om af te korten met mijn Bosch GKT 55 GTCE invalzaag. Daarvoor moet ik weten hoe dik de FSN geleiderails van Bosch zijn: hoe veel millimeters halen ze af van de maximale zaagdiepte? Ik kan dat nergens vinden in de handleidingen of online.

Mijn zaag en rails zijn in bestelling en komen pas over twee weken, ik wil de aanpassing aan mijn werkbank graag nu al doen.

Iemand enig idee? Of in de gelegenheid om even snel zijn eigen rails te meten? :)

Dank alvast!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Mag ik je op mijn eigen topic wijzen? In de laatste post mijn systeem voor de liniaal op de tafel. Inmiddels heb ik ook de veertjes aangebracht. En dat werkt geweldig. Werkstuk op zijn plek, zaag er op, en dan ligt de liniaal klem op het werkstuk. Zaag er af en de liniaal komt van zelf weer om hoog.

 

Earv

Nieuw lid
25 mei 2020
7
0
Dank evs en Superkees! Daar kan ik verder mee. En mooi topic, Superkees! Ga ik eens goed bestuderen, daar kan ik vast inspiratie uithalen :)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Houd er rekening mee dat je zaag iets breder is dan je liniaal. Een aanslagblokje waar je je liniaal tegen aan legt, mag niet te hoog zijn. Als het goed is krijg ik vandaag een paar 7,5 mm houtboortjes binnen. Die ga ik gebruiken op de plek waar bij mij nu nog de houten deuvels zitten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
De rail is inderdaad 5mm dik. Door het rubber komt er nog pakweg een halve mm bij.

De invalzaag is inderdaad iets breder dan de rail. Ook dat is voor mij vaak reden om een kleinere 40mm cirkelzaag te pakken. Die is smaller, dus kan je met je vingers de rail nog vast houden naast de zool van de zaag. Samen met het lichtere gewicht en dat je de zaag niet hoeft te scharnieren vind ik die in de meeste gevallen véél handiger en sneller.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.