Dikte poten kinderstoeltje

flowe

Nieuw lid
4 mrt 2022
1
0
Arnhem
Hallo, hoe dik zou het rondhout moeten zijn voor een kinderstoeltje van 27 cm hoog en ongeveer 32 cm rond. Draagvermogen maximaal ongeveer 16 kilo. Ik dacht zelf tussen 30 en 35 mm. Dank alvast voor uw reactie.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.817
763
Enschede, Twente
Als het alleen zou gaan om de krachten die er verticaal op uitgeoefend worden, kun je behoorlijk dun materiaal gebruiken. Maar wat poten kwetsbaar maakt zijn puntbelasting (dus de zitter wiebelt zodat meerdere poten geen contact meer maken met de vloer) en zijwaartse belasting, waarbij een hefboomeffect kan optreden. In het laatste geval is van belang hoe sterk de verbinding met de zitting is & of de poten dik genoeg zijn om die kracht te weerstaan.
Er bestaan ongetwijfeld tabellen voor allerlei materialen en situaties die kunnen helpen, maar daar maken houtbewerkers nauwelijks gebruik van. Je komt er in de praktijk achter wat wel of niet werkt. Het nadeel van deze 'praktische' aanpak is dat delen vaak overgedimensioneerd worden, oftewel te dik en te zwaar. Ik persoonlijk vind dat jammer & streef altijd naar zo min mogelijk.
Wat kan helpen is onderzoek doen naar historische en contemporaine voorbeelden. Zeker als iets in serie gemaakt wordt, dus fabrieksmatig, wordt uit economische overwegingen zo min mogelijk materiaal gebruikt.
In jouw geval zou rondsnuffelen bij Ikea en dergelijke voldoende informatie kunnen opleveren. Men kijkt trouwens in dat soort winkels niet raar op van mensen die met een meetlint in de weer gaan (en vaak liggen die gratis voor gebruik klaar!)...
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
269
155
Nijmegen
Voor de stoeltjes die ik gemaakt heb heb ik 3 cm aangehouden. Wel rechte vierkante poten.
Ik kan ze zelf als opstapje gebruiken ;-)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.825
2.652
Gaanderen
Hallo, hoe dik zou het rondhout moeten zijn voor een kinderstoeltje van 27 cm hoog en ongeveer 32 cm rond. Draagvermogen maximaal ongeveer 16 kilo. Ik dacht zelf tussen 30 en 35 mm. Dank alvast voor uw reactie.
Ik heb vroeger wel eens op een krukje gezeten met pootjes van 2.5 cm en ik was toen x keer zwaarder dan die 16 kilo
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.102
406
de houtsoort en het uitgezochte hout spelen een grote rol als het je doel is zo dun mogelijk te werken.
zoals hierboven ook al is aangegeven is het belangrijk hoe je de verbindingen maakt.

Op een stoel/krukje met 4 poten van 3 cm kan met gemak een volwassen persoon van 100+ kilo zitten
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.