Dikke balken rechtbuigen d.m.v. stoom

Picobello

Nieuw lid
31 mei 2023
16
0
Nederland
Goedemiddag,

Tijdje geleden account aangemaakt en stuit nu op een probleem m.b.t. het maken van een dubbele Douglas poort.

Het framewerk van de poort is niet helemaal recht zie ik. Het gaat om douglasbalken van 58mm dik en 150mm hoog.

De staander van 190cm heeft over de hele lengte een afwijking van zo'n 5mm.
De horizontale balken tussen de staanders in lijken ook niet helemaal perfect en zijn 99cm lang.

Ik heb op een proefstukje Douglas van 32mm dik en 20cm hoog al geprobeerd met strijkijzer en natte doeken wat te proberem corrigeren, echter bij het recht proberen te drukken tussen de houtklemmen begon het te scheuren.
Wellicht is dit een methode voor de wat dunnere schrootjes?

Zou ik mijn probleem kunnen oplossen d.m.v. een stoomkast maken en daar de balken 2-3 uur inleggen om het dan alsnog recht te kunnen buigen?

Ik heb gelezen dat hout na het stomen en vervolgens terugdrogen ook weer paar % kan terugbuigen? Een paar % van een correctie van 5mm moet echter geen ramp zijn, lijkt me?

De planken volledig schaven tot ze weer recht zijn zou kunnen, echter heb ik al één poort af, dus zou niet heel mooi zijn als ze ongelijke dikte hebben natuurlijk..

Het is allemaal dosse gezaagd.

Hopelijk hebben jullie hier wat goede adviezen voor me.


MVG Alex
 

Bijlagen

  • IMG20230628131322.jpg
    IMG20230628131322.jpg
    56,4 KB · Weergaven: 1

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.