(Dik)fineer kopen

Scarebus

Nieuw lid
25 mrt 2024
2
0
Nederland
Goedemorgen allen!

Recentelijk heb ik voor het eerst meubels gemaakt (televisiemeubel en sidetable) van multiplex bekleed met eiken dikfineer. Dit fineer heb ik via Marktplaats op de kop getikt (was als ik het goed begreep een afgekeurde partij van een laminaatfabriek). Het waren stroken van ~20cm breed en ~6mm dik, die ik op vandiktebank hebt opgeschoond tot mooi strak fineer van ~3mm. So far so good.

In de toekomst zou ik wel meer willen doen met dit soort fineer, maar het lijkt erg moeilijk om aan te komen en ik wil liever niet afhankelijk zijn van of iemand toevallig iets te koop heeft staan op Marktplaats. Op het nou mooie gebruiksklare stroken zijn, of stroken die nog opgeschoond moeten worden, maakt me niet zo veel uit, het gaat me erom dat resultaten reproduceerbaar zijn en dat ik niet afhankelijk ben van wat ergens toevallig aangeboden wordt.

Hebben jullie tips om aan dit soort fineer te komen? Waar kopen jullie het? Liefst eiken en ~3/4mm dik, maar andere houtsoorten/diktes ook prima. Via Google kom ik vooral websites tegen die gericht lijken op hele kleine oplages voor hele hoge prijzen.

Het maakt me niet zo gek veel uit als ik ergens een pallet zou moeten kopen, als het spul niet per plank verkocht wordt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Heb je hier wat aan


een vraag uit interesse, waarom serk je zoen niet met massief hout ?
 

Scarebus

Nieuw lid
25 mrt 2024
2
0
Nederland
Ah, dank daar ga ik eens induiken! Dank!

Ik werk normaliter juist veel met massief hout, maar doordat er recentelijk een grote partij multiplex min of meer in m'n schoot viel, vond ik dit een mooie gelegenheid om eens de combinatie multiplex en fineer te proberen.

En hoewel het een klein beetje voelt als valsspelen, heeft het toch ook wel echte voordelen (in sommige gevallen), lichtere constructies, snellere glue-ups voor brede platen, goedkoper, etc. Voor veel projecten heeft massief nog wel m'n voorkeur, maar ik vind dit wel een mooie optie om erbij te hebben in m'n toolbox.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.