Dienblad - Hout trekt krom

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Waarschijnlijk is er al heel wat over geschreven maar ik geraak er in dit project niet aan uit.

Ik heb een plank eik (dikte 15mm) (50 x 18 cm) vlakgeschaafd en wil hier graag een dienblad uit maken door het binnenste van de plank weg te frezen zodat er in het midden nog 6mm eik overblijft en aan de randen nog 15mm. De randen zijn 8mm dik.

Ik merk bij het wegfrezen van het hout dat de plank de neiging heeft om bol te staan maw het midden van het dienblad duwt naar onder, de hoeken krullen omhoog.
Het wegschuren heeft wel wat hitte veroorzaakt maar ik weet niet of dat de enige reden is of er nog andere zijn (spanning die loskomt uit het hout).

Wat zouden de redenen kunnen zijn en wat zou ik er kunnen aan doen?

Heel erg bedankt voor alle reacties!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Een aantal dingen zijn belangrijk in zo'n geval: de vochtigheidsgraad vh hout, de zaagwijze (dosse/kwartiers) en het feit dat je 1 plank van 18cm breed hebt gebruikt. Er vanuit gaande dat het een dosse gezaagde plank is, gaat die vrijwel altijd wat vervormen (zelfs zonder dat je het midden uitfreest). Voldoende gedroogd hout, indien dosse gezaagd in verlijmde stroken van pakweg 5cm breed en indien kwartiers stroken van pakweg 10cm breed.. Dat gaat de kans op vervormen drastisch verminderen. Als je 'rustig' getekend hout hebt met vrij rechte nerven zonder rare kronkels, heb je de grootste kans op slagen. Helaas betekent dat ook saaier/minder leuk getekend hout...
 
  • Leuk
Waarderingen: TomBossuyt

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Een aantal dingen zijn belangrijk in zo'n geval: de vochtigheidsgraad vh hout, de zaagwijze (dosse/kwartiers) en het feit dat je 1 plank van 18cm breed hebt gebruikt. Er vanuit gaande dat het een dosse gezaagde plank is, gaat die vrijwel altijd wat vervormen (zelfs zonder dat je het midden uitfreest). Voldoende gedroogd hout, indien dosse gezaagd in verlijmde stroken van pakweg 5cm breed en indien kwartiers stroken van pakweg 10cm breed.. Dat gaat de kans op vervormen drastisch verminderen. Als je 'rustig' getekend hout hebt met vrij rechte nerven zonder rare kronkels, heb je de grootste kans op slagen. Helaas betekent dat ook saaier/minder leuk getekend hout...
Het gaat inderdaad om dosse gezaagd hout. Ik ga in eerste instantie eens proberen om het in stroken van 5cm te zagen en geschrankt te verlijmen. De vochtigheid zou normaalgezien goed moeten zijn om binnen te gebruiken (wel geen idee hoeveel het juist is). De tekening is vrij rustig (ça va rechte nerven) maar hier en daar zit een kleine knoop in (wat ik inderdaad wel interessanter vind van tekening).

We proberen gewoon opnieuw met die tips en zien wat het resultaat is.

Heel erg bedankt!
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik heb een dienblad gemaakt door eerst in verstek een kader te maken waar in de binnenkant een groef gefreesd is van 6 mm. Voor de bodem een massief plankje (noten)hout (in mijn geval 18 cm breed) aan de randen met de frees verdund tot op 6 mm, zodat het in de groef van de kader past. Dan lijmen en verstevigingsveren ingelijmd. Als je het dan nog wat wil afwerken kan je de kader een schuine kant aanfrezen.
Doordat het massief blad voor de bodem gevangen zit in de gleuf, kan het niet schotelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en TomBossuyt

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Ik heb een dienblad gemaakt door eerst in verstek een kader te maken waar in de binnenkant een groef gefreesd is van 6 mm. Voor de bodem een massief plankje (noten)hout (in mijn geval 18 cm breed) aan de randen met de frees verdund tot op 6 mm, zodat het in de groef van de kader past. Dan lijmen en verstevigingsveren ingelijmd. Als je het dan nog wat wil afwerken kan je de kader een schuine kant aanfrezen.
Doordat het massief blad voor de bodem gevangen zit in de gleuf, kan het niet schotelen.
Ik heb een foto geplaatst van het dienblad dat ik nu gemaakt heb. De methode met apart kader heeft niet het effect dat ik wil. De randen heb ik met een bolle frees gedaan zodat er een afgeronde overgang is naar het vlakke van het dienblad. Ik had ook al gedacht of ik daar iets mee kon doen maar het is moeilijk te combineren.
 

Bijlagen

  • IMG_20240204_134958046.jpg
    IMG_20240204_134958046.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 65

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Na het drogen zitten er restspanningen in het hout.
Als je het gaat bewerken onstaat er een nieuw evenwicht waardoor het krom kan trekken .
 

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Na het drogen zitten er restspanningen in het hout.
Als je het gaat bewerken onstaat er een nieuw evenwicht waardoor het krom kan trekken .
Inderdaad, dat heb ik gemerkt. Ik hoopte dat ik het toch kon gaan bewerken zonder dat het nadien een schotel werd.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Waarom lijm je het niet met opgedikte randen? Met wat beleid kun je dat met doorlopende nerf voor elkaar krijgen.
Dus eerst de basis maken en dan de randen ruim daarop. Als tussenfase kun je dan de basis vlakken.
na uitharding het freeswerk doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TomBossuyt

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Een stelregel bij het voorbewerken van hout (schulpen, vlakken, vandikte en afkorten) is dat je bij het schaafwerk (vlakken en op dikte maken) ongeveer evenveel weghaalt aan alle kanten. Zo behoud je het spanningsevenwicht in het hout en minimaliseer je dus het nawerken.

Wat jij nu gedaan hebt is precies het omgekeerde; veel weghalen aan één zijde en dan ook nog een rand laten staan. Dan is het evenwicht er uit en krijg je dus het probleem wat je nu hebt.

Voor een volgende keer: haal aan de onderzijde ook een deel weg, dus ook uit het midden met nog een rand aan de zijkanten. Dan kun je aan de bovenkant best iets meer weghalen dan aan de onderzijde want de overgebleven rand staat op de tafel en niet de gehele onderzijde. Zo voorkom je wiebelen
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Je kunt proberen het gebogen dienblad weer wat rechter te krijgen door aan de onderzijde, in de lengte richting, ontspanningsgroeven te zagen. Probeer zo diep mogelijk, zodat het net niet aan de bovenzijde zichtbaar is, zo om de 5 cm.
Als het werkt, kun je je fantasie loslaten om de groefjes op de uiteinden weer onzichtbaar te maken, contrasterende kleur hout, kopse stukje van hetzelfde hout oid.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: TomBossuyt

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Je kunt proberen het gebogen dienblad weer wat rechter te krijgen door aan de onderzijde, in de lengte richting, ontspanningsgroeven te zagen. Probeer zo diep mogelijk, zodat het net niet aan de bovenzijde zichtbaar is, zo om de 5 cm.
Als het werkt, kun je je fantasie loslaten om de groefjes op de uiteinden weer onzichtbaar te maken, contrasterende kleur hout, kopse stukje van hetzelfde hout oid.

jaap
Goed idee dit! Als je de groeven met een bovenfrees zou maken kan je ze zelfs verdekt maken zodat ze niet zichtbaar zijn van de buitenkant.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik vraag me af of je dan wel voldoende effect hebt van de ontspannings groeven. Ik zou ze helemaal door laten lopen en de uiteinden creatief oplossen.
Maar TomBossuyt kan nu wel mooi experimenteren en dat met ons delen:giggle:

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Goed idee dit! Als je de groeven met een bovenfrees zou maken kan je ze zelfs verdekt maken zodat ze niet zichtbaar zijn van de buitenkant.
Heel goed idee. Ik ga dat zeker proberen en laat nog weten of het gelukt is. Ondertussen heb ik een betere frees gekocht voor het werk (bodemfrees met ronding) waardoor ik niet meer met 2 verschillende frezen moet affrezen en dus nog veel schuurwerk heb nadien (waardoor je extra warmte krijgt in het werkstuk).

Echt heel goeie tips allemaal, bedankt!
 

TomBossuyt

Nieuw lid
13 apr 2015
11
0
Ik vraag me af of je dan wel voldoende effect hebt van de ontspannings groeven. Ik zou ze helemaal door laten lopen en de uiteinden creatief oplossen.
Maar TomBossuyt kan nu wel mooi experimenteren en dat met ons delen:giggle:

jaap
Ik vind het mooier als je geen andere houtsoorten ziet aan de binnenkant, ben namelijk fan van minimalistisch werk :). Ik laat zeker weten of het gelukt is maar het kan even duren (gezin met kindjes en veel rondrijden 's avonds :)).
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Er zijn manieren om spanning uit het hout te halen en het te stabiliseren.
Volgens mij kom je met stomen ook een heel eind.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Er zijn manieren om spanning uit het hout te halen en het te stabiliseren.
Volgens mij kom je met stomen ook een heel eind.
Nog nooit gedaan maar voelt als een goed idee voor deze situatie.
Overigens een erg leuk idee voor een dienblad. Later als ik weer eens tijd heb....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.