Diameter freesbit

Dawud

Nieuw lid
9 mrt 2020
4
0
Ik heb gisteren een Makita RT0700 kantenfrees ontvangen. Bij het enthousiast uitpakken en willen uitproberen merkte ik op dat ik vergeten was om freesbitjes te bestellen 🤭
Ik weet al welke type bitjes ik nodig heb, maar nu vroeg ik me af welke diameter ik best neem. De makita kan zowel met 6 als 8mm werken.
Materiaal dat ik hoogstwaarschijnlijk ga gebruiken is de standaard MDF, multiplex, OSB, ...

Dikker is beter/sterker? Andere redenen voor een specifieke bit diameter te nemen?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Jij bedoeld denk ik de asmaat van de bits? Heb je er 2 spantangen bij voor 6 en 8 mm. Ik heb alleen maar 8mm en daar is ook de meeste keuze in.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.966
Klein-Brabant, Vlaanderen
de werkende breedte van een freesmes staat in verhouding tot de diameter van de as
dus met een 8 mm kan je breder gaan dan met een 6 mm
een 8 mm zet je uiteraard in een spantang van 8 mm
er zijn freesmachines van 12 mm, waarin je een spantang van 8 mm kan zetten
of daar spantangen van 6 mm voor bestaan, weet ik niet
 

Dawud

Nieuw lid
9 mrt 2020
4
0
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik zal dus een 8mm asmaat bestellen.
 
Laatst bewerkt:

Dawud

Nieuw lid
9 mrt 2020
4
0
graag gedaan
was ff nieuwsgierig naar het type frees
kantenfrees, dus specifiek daarvoor
is dit vandaag jouw enige freesmachine ?

Bekijk bijlage 92012

Ja, dat is mijn enigste. Het is een kantenfrees, maar je zou er ook nog wat "gewoon" freeswerk mee kunnen doen. Ik heb deze gekocht na veel positieve reviews erover te zien op youtube. Voor een beginneling zoals mij voldoende vermoed ik.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
833
70
Veldhoven
Eventjes ook een opmerking: Ik had 6 en 8 mm, maar ik ben al heel lang met freesjes bezig en kocht ze ook vaak in het buitenland 70er 80er jaren als zeevarende. Die waren vaak 1/4 inch, dus 6,3 mm. Die merkte ik laatst dat ik die niet (meer) had. Makita heeft die gelukkig ook.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
287
119
Wetteren, Belgie
Ik heb net dezelfde maar dan in de uitvoering met allerhande hulpstukken. Een licht en handing machientje dat beter presteert dan mijn Bosch (groen) 1400 watt frees.
Absoluut goed genoeg om mee te beginnen en zelfs voor gevorderden vaak handig omdat het zo licht en hanteerbaar is.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb laatst bijna dezelfde gekocht voor erbij (identiek aan deze Makita maar dan in Chineese uitvoering bij Amazon) en ik ben er erg blij mee. Is wat handzamer dan mijn Bosch blauw, vooral handig voor het kleine freeswerk en afschuinen van kantjes.
Ik heb er standaard de 8mm spantang in zitten omdat bijna al mijn frezen een schacht hebben van 8mm. En dan meestal met een afrondfrees zodat ik hiervoor alleen deze machine ff hoef te pakken en niet meer moet wisselen van frezen.

Als je nog niet zeker weet welke freesbits je gaat gebruiken, dan raad ik je aan om bij Ecotools een verzameling aan te schaffen. Die zIjn relatief goedkoop en houden zich redelijk voor normaal gebruik. En dan voor de frezen waarvan blijkt dat je ze het meest gebruikt daarna investeren in kwaliteitsfrezen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
niet te grote bits kopen want het vermogen is relatief gering ofwel moet je elke keer slechts heel weinig afnemen wat niet gaat bij een “plunge“ bit (vertaling ?)
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Ik heb deze ook, met de extra hulpstukken. Daarvan heb ik de "kantelfrees houder" op 90 graden vastgezet in mijn werkblad zodat ik hem als frees tafel kan gebruiken. Superfijn apparaat. Ik heb bits van zowel 6 als 8mm schacht maar zie geen voordeel van de kleinere schacht dus ik raad je aan bits van 8mm te kopen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.581
Gaanderen
Ik zou ook voor de 8mm gaan. Als je wat speciale frezen zou bestellen in de 1/4 maat dan kan je altijd nog een 1/4 spantang of een verloophuls 1/4 naar 8mm bestellen. Al gaan die laatste er soms heel lastig af.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.