Diamantschijf tormek.

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Na lang twijfelen toch gekozen voor een diamantschijf op mijn tormek t7.
Ik slijp hierop nog steeds nat en om dit betaalbaar te houden hergebruik ik de vloeistof.
Na gebruik giet ik de vloeistof terug in de fles door een koffiefilter waarin ik een halve ltr vlst. heb aangemaakt.
Dit werkt prima, zeker ook, omdat je maar weinig vlst. In de bak hoeft te doen.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Waarom diamant en geen CBN ? CBN kan beter tegen de warmte en slijt niet .
In mijn schuur heb ik geen water daarom al snel een CBN er op gezet ( Tormek 4 ) .

Succes Willem .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb er ook een cbn opgezet, toen was er nog geen origineel. De diamantstenen hebben een klein voordeel : je kan ook aan de zijkant wat slijpen. Dat water in een koude schuur is ook een dingetje. Diamant hitte en staal zijn geen vrienden. Je hebt dus echt water nodig.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik ben het voor wat de tormek beteft niet met je eens Wim :cool:
Je zult van goede huize moeten komen om zoveel hitte in die schijf te krijgen bij een tormek, dat de schijf beschadigt.
Hij is trouwens ook zonder de vlst., dus gewoon droog te gebruiken.
Maar aangezien er toch een flesje van die vlst. bij zat kijk ik eerst maar eens of het slijpbeeld inderdaad beter is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik ben het voor wat de tormek beteft niet met je eens Wim :cool:
Je zult van goede huize moeten komen om zoveel hitte in die schijf te krijgen bij een tormek, dat de schijf beschadigt.
Hij is trouwens ook zonder de vlst., dus gewoon droog te gebruiken.
Maar aangezien er toch een flesje van die vlst. bij zat kijk ik eerst maar eens of het slijpbeeld inderdaad beter is.

Ik heb ook niet gezegd dat het niet kan. Ik heb alleen gezegd dat diamant hitte en staal geen vrienden zijn.
Het verhaal speelt veel meer bij hoogtoerig dat ben ik met je eens.
Ik heb echter al zo veel dingen gezien die onwetende verkeerd kunnen doen daar kan ik een boek overschrijven.
Door te hard drukken worden de Tormek stenen ovaal daar heb ik er vroeger al meerdere van terug gehad.
Het duurt even voordat je er achter komt waardoor dat komt. Ik ben dus wel voorzichtig met dit soort adviezen.
Zelf 30 jaar een ijzerhandel gehad mijn vader zat er meer dan 60 jaar in dus we hebben wel wat gelachen al kost dat vaak wel geld. Geloof mij er kan veel meer verkeerd gaan dan wij kunnen bedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en jaap

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Tja Wim, er zijn mensen die krijgen alles kapot. 😊
Volgens tormek mag je op de gewone steen behoorlijk wat druk uitoefenen, dus ik vraag me af hoe ze de steen ovaal krijgen:cool:
Gelukkig zit er zo’n vlakker bij...:p
Trouwens voor een hoogtoerige machine zou ik ook geen diamant kiezen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Dat ovaal krijgen is niet zo moeilijk. Wij gaven demo's met twee tormek machines. Klanten konden gratis beitels laten slijpen. Je krijgt dan echt beitels die rond zijn. Dat duurt op de tormek een tijdje. Na een tien beitels merkte ik dat de steen ging eieren. Dat word alleen maar meer. Vlakken is dan de oplossing. Hoe sneller je dat doet des te eerder ben je van het probleem af. En ja ik had haast. Die kleine is er gevoeliger voor dan de grote.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb er ook al eens naar gekeken, CBN of diamant. Dat je op zo'n diamant schijf ook de zijkant kunt gebruiken leek me wel handig voor het vlakken van de achterkant van (schaaf)beitels.. Maar het is ook wel serieus geld en de huidige standaard steen doet het best wel goed.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Athanor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ja Jaap de gewone steen doet het goed. Moet je wat meer hss houtdraaibeitels slijpen dan word de steen snel hol. Wil je dan een platte beitel slijpen moet je de steen vlakken. Dan slijt ie echt snel. De japanse steen schijnt volgens de documentatie veel slijtvaster te zijn en beter geschikt voor hss.
Ja die diamantstenen en cbn stenen zijn een rib uit je lijf. Ik heb hierom voor een cbn steen gekozen zonder zijkant. De 250mm stenen zijn al aan de prijs en met zijkant word ie nog iets meer.
Tormek heeft er 3 diamantschijven met verschillende korrels als je die allemaal koopt ben je 750 kwijt.
Dan is de claim die Ronald Kanne op zijn website doet dat cbn 50 keer langer meegaat dan diamant.

Dat moet dan wel met het bindmiddel te maken hebben want als is cbn bijna net zo hard als diamant.
diamant blijft het hardste materiaal. (in ieder geval wat te verkrijgen is)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat cbn 50x langer meegaat durf ik ten zeerste te betwijfelen.
Als je op het net zoekt doen cbn en diamant niet veel voor elkaar onder als je ze volgens voorschrift gebruikt.
Voordeel van de diamant was voor mij dat de steen iets breder is en in mindere mate de bekleding aan de zijkant. Het is wel belangrijk dat je geen druk uitoefent tijdens het slijpen. Het is wel zo dat je met een keramische steen je bijtels scherper slijpt, maar ik vind dat voor houtdraaibeitels van minder belang :giggle:
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik blijf het een interessante discussie vinden en moet Wim dat hierin ook volgen. Bij kamertemperatuur ia diamant 2x zo hard als cbn (ooit eens uitgezocht, bron niet zo snel bij de hand). Alleen bij warm slijpen, aka hoge snelheid, kan op termijn cbn in het voordeel zijn, maar dan praten we over 600-1000°C.

Ik zou het dan ook frappant vonden als iemand zou zeggen dat cbn 50x langer mee gaat.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Dat cbn 50 keer langer meegaat durf ik ten zeerste te betwijfelen. Gevoelsmatig ga ik hierin met je mee, ik heb er daarom ook bijgezet dat dit de claim van RK is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Handig 18 voor mij is een keramisch gebonden steen geen cbn steen maar een "gewone slijpsteen"
Eerlijk gezegd weet ik niet of een cbn steen keramisch gebonden is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dat ovaal krijgen is niet zo moeilijk. Wij gaven demo's met twee tormek machines. Klanten konden gratis beitels laten slijpen. Je krijgt dan echt beitels die rond zijn. Dat duurt op de tormek een tijdje. Na een tien beitels merkte ik dat de steen ging eieren. Dat word alleen maar meer. Vlakken is dan de oplossing. Hoe sneller je dat doet des te eerder ben je van het probleem af. En ja ik had haast. Die kleine is er gevoeliger voor dan de grote.
Is er een uitleg waarom de steen ovaal wordt? Ik had hier nog nooit van gehoord.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Het ging hierbij om de kleine tormek wel een ouder model. Het meest waarschijnlijke was dat de machine door het hardere drukken langzamer ging lopen en als je dit merkt geef je minder druk hierdoor komt er onbalans.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Handig 18 voor mij is een keramisch gebonden steen geen cbn steen maar een "gewone slijpsteen"
Eerlijk gezegd weet ik niet of een cbn steen keramisch gebonden is.
Hoi Wim, ik bedoel ook de originele steen van Tormek :cool:
Dit is een keramisch gebonden steen en deze slijpt scherper dan cbn of diamant.
Als ik het goed heb worden de cbn/diamant met een kunsthars of elektrolytisch aangebracht.
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dat cbn 50 keer langer meegaat durf ik ten zeerste te betwijfelen. Gevoelsmatig ga ik hierin met je mee, ik heb er daarom ook bijgezet dat dit de claim van RK is.
Dat klopt idd niet. Ben het nu aan het veranderen. In de oorspronklijke text stond dat het 50 keer langer meeging tot dan gebruikte slijpmiddel bij General Electric en ergens bij het vertalen is dat diamant geworden...
Slordig...
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.