Diamant slijpset van Alie

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Als vervolg op de slijpset van Roeland kwam bij mij vandaag een Diamant slijpsteenset van Alie aan. Van DMD. Het is dubbelzijdig korrel 400 en 1000. Titanium. Waar daar de reden van is, is mij niet duidelijk en ik kan er ook niets op internet over vinden.
Mijn grootste angst was of deze diamantplaat vlak was. Dus dat heb ik meteen gecontroleerd met een zuivere recht blad van een winkelhaak en tegen licht aan. Ik moet zeggen: zeer goed vlak.

DMD slijpstenen1.jpg

DMD slijpstenen2.jpg

DMD slijpstenen3.jpg

Beitel.jpg


Daarna begonnen met slijpen. De vouw had ik aangebracht m.b.v. een bandschuurmachine. Daarna met deze stenen, korrel 400 en daarna korrel1000 geslepen. Dat verliep ook goed. Met name het grote oppervlak is fijn. Dan rolt de Veritas MK2 ook prettiger.
Het ging allemaal snel en goed. Maar nog wel met een behoorlijke braam.
Deze heb ik met een Belgische brok weggehaald en daarna nog even over de leren strop. Nu is de schaafbeitel mooi scherp.

Wat voor mij nog niet duidelijk is: op de doos staat dat hij niet mer olie/water nat mag worden vanwege roesten. Betekent dit dat je dan droogt slijpt? Ik dacht gewoon met water en dan afdrogen na afloop. Is er een betere vloeistof om te gebruiken met diamantsteen?

Al met al ben ik tevreden met deze aankoop.














DMD slijpstenen1.jpgDMD slijpstenen2.jpgDMD slijpstenen3.jpgBeitel.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ja dat dacht ik ook. Als ze krom trekken, zoek ik er wel een passende guds bij, om te slijpen;)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Wim,

Ook ik heb zeer goede ervaring met de dmd diamand stenen binnen de toleranties goed vlak.
Je kunt diamand gebruiken om droog te slijpen, maar met een vloeistof verdiend de voorkeur en liever geen olie (slijpsel blijft op de steen in de weg liggen).
Ik gebruik altijd W5 van de Lidl (glasreiniger) en dat bevalt me zeer goed. Nadeel van droogslijpen is geen koeling en het slijpsel word niet afgevoerd.
De steen zelf roest bijna niet en als er al roest ontstaat is dat het metaal slijpsel wat roest.
Is de steen goed vervuild of roestig dan (bij droge steen) even met een gummetje gummen en schoon is ie weer.
Hardnekkige plekken doe ik met een mini staalborsteltje (rvs model tandenborstel) wel met een beetje W5.
Je kunt ook bij de Baptist dure slijpvloeistof kopen (als je te veel centjes hebt) :)
En natuurlijk ook een schoonmaakblokje , eveneens duur, speciaal voor de diamand steen.

groetnis, Roeland
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Hallo Roeland,
Dank je wel. Ik ben mijn slijpkennis aan het bijwerken. Stam nog uit de tijd van de zandsteen en Belgische brok op de LTS in Leeuwarden in 1970-1974. Er is op dit terrein wel veel veranderd, ook wel verbeterd. Maar mijn Belgische brok kan ik toch niet overslaan in het proces.

Dan ga ik ook naar de Lidl..... voor W5 glasreiniger.

Groet, Wim
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zo'n "steen" kan zeker zelf ook roesten. Als onderlaag voor het diamant is immers metaal gebruikt. Ik heb er ook die roesten, dat is een setje goedkope diamantstenen van de aldi/lidl. Na gebruik afdrogen is voldoende. Maar dat doe ik ook met de dure DMT.

De houder die hierbij zit, wat is daar het nut van? Ik heb een steen altijd op een werkblad/aanrecht liggen. En bij groter gereedschap hou ik hem gewoon in de hand. Tijdens het slijpen spoel ik regelmatig het slijpsel weg.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
De houder zat bij de set. Zelf zou ik deze ook niet gekocht hebben. Er over nadenkend: zou het te maken kunnen hebben dat deze steen tweezijdig is voorzien van diamant. De onderkant raakt nu amper de ondergrond. Alleen aan het eind en op het stukje rubber in het midden. Het staat overigens wel stabiel moet ik zeggen, maar dat kun je ook op de werkbank goed oplossen.
Zelf heb ik het idee dat je met het slijpen van messen het voordeel hebt dat de steen iets hoger ligt. Als je het mes vasthoudt aan het heeft, schuren de knokkels niet over de ondergrond.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik vind de houder erg praktisch maar niet heel mooi.
hier wat fotootjes van de diamant slijpstenen die we op de cursus gebruiken. Zoals je ziet hebben ze veel te lijden.
Het steen oppervlak zelf roest niet (de diamant coating) het staal van de steen kan wel roesten. Als je oppervlak schade bv krassen heeft is de coating weg en kan het ook gaan roesten. Zorg is dat je dus niet hapt of krassen maakt in de steen.
Het schoon houden van de steen zoals vermeld met een gummetje. Meestal vergeten de cursisten om na afloop de steen schoon te maken. :) Maar zoals je ziet ontstaat er geen blijvende schade.
A39AB6C7-49E6-4239-8BD2-A5C99C6DFFE5.jpeg
1E11ADB7-67C6-49D8-AEE6-CA6461D86C0A.jpeg
6D1EB668-87A0-49CD-99F2-7BA4D17F6DD7.jpeg
De linker steen komt bij de Baptist vandaan en is een jaar of 7 oud de andere stenen komen uit China en zijn een jaar of 2 oud met eigen gemaakte houders.

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.