DHZ freestafelblad, van restmateriaal.

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Het idee voor een freestafelblad lag al wat langer op de plank. Betonplex stond al in de werkplaats. Tot dit filmpje. Er blijkt nog dergelijk plaatmateriaal in de werkplaats te staan dus ik ging aan de slag. Ook een stuk vuren om de afzuigslang in te steken ligt in de houtbak. Enkel dus een 6 tal schroeven, 4 boutjes voor de voet en 2 bouten en knoppen voor de geleiding aan geschaft.

Net daarvoor een 35mm frees gekocht, ik zou een kast maken. Dat ging niet door want verhuizen maar goed het kwam nu goed van pas.
Ondanks tape wist er toch een splinter van het ‘fineer’ los te breken.

Aan de onderkant heb ik een Makita voet opgehangen. Afzuiging is geschikt voor 35mm slang. Gaande weg het gebruik ervaren of ik nog onderdelen mis. Wellicht een ‘drukbalk’? (Of hoe noemt met zo iets).

En een onderstel, of handigere manier dan 2 lijmklemmen om het blad vast te zetten.

IMG_0827.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en Rizz

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik gebruik daar zo'n goedkoop universeel zaag onderstelletje voor. Ook gewoon handig als werkbankje erbij. Heb ik een keer uit een container gevist.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Tafelblad was niet voldoende praktisch. Dus ‘even’ op poten gezet.
Volgende onderdeel is het toevoegen van afzuiging aan de onderzijde. Stof vliegt mij nu om de oren.

Werking vind ik echt top. En de Makita trekt het prima. Frees nog wel even wetten.
 

Bijlagen

  • IMG_0889.jpeg
    IMG_0889.jpeg
    135,1 KB · Weergaven: 73

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
IMG_20190208_154825677-COLLAGE.jpg
Mijn freestafeltje gaat in de bankschroef. Een nullastschakelaar zou ik echt op je zelfbouw tafel maken, voor jezelf of voor anderen (die naast de frees staan terwijl jij de zekering omzet in een andere ruimte....). Ik heb zelf een contraptie gemaakt met een lasdoos, maar je kunt dat ook kant en klaar kopen: Amazon.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Goede tip van de nullastschakelaar.

Ik overwoog ook in eerste instantie voor de bankschroef optie. Totdat ik aan de ziekenhuisbedtafel de freestafel maakte. Dan staat het en in de machinale en mensen met een andere lengte in de werkplaats kunnen een andere hoogte verkiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Op welke manier ook aan de onderzijde van de freestafel afzuiging realiseren?
Middels flexibele slang en een t-stuk? Welke dan aangesloten kan worden op de bovenste afzuigpunt?
Als ik nu een sponning frees dan voldoet de boven afzuiging maar ten delen.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Bekijk bijlage 138453
Mijn freestafeltje gaat in de bankschroef. Een nullastschakelaar zou ik echt op je zelfbouw tafel maken, voor jezelf of voor anderen (die naast de frees staan terwijl jij de zekering omzet in een andere ruimte....). Ik heb zelf een contraptie gemaakt met een lasdoos, maar je kunt dat ook kant en klaar kopen: Amazon.nl
Jij hebt deze bij Amazon gekocht en zelf gemodificeerd Nerf? Modificeren als in lasdoos toegevoegd? En het werkt nu nog met ‘auto’ afzuigfunctie met mobiele zuiger?
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hoi Jurriaan,
Nee, ik heb op AliExpress ooit een losse nullastschakelaar gekocht, en die ingebouwd in mijn freestafel. Die lasdoos verbergt de verbindingen tussen de stekker, schakelaar en geschakeld stopcontact. Het Amazon linkje in mijn vorige post maakt dat overbodig omdat daar daar de schakelaar al helemaal netjes bedraad is en er al een stekker en contrastekker aanzitten.

Die nullastschakelaar heeft geen invloed op je stofzuiger hoor. Je stofzuigerding meet gewoon dat er stroom afgenomen wordt, en schakelt de stofzuigermotor in
 
  • Leuk
Waarderingen: Jurriaan9

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Op welke manier ook aan de onderzijde van de freestafel afzuiging realiseren?
Middels flexibele slang en een t-stuk? Welke dan aangesloten kan worden op de bovenste afzuigpunt?
Als ik nu een sponning frees dan voldoet de boven afzuiging maar ten delen.

Bij mij zuigt ie van onder af. Voor de meeste dingen die ik doe volstaat dat, maar ik heb ook wel een royaal gat om de freeskop, wat goed is voor de afzuiging maar veel oplettendheid eist (lees: onveilig is) bij kleinere onderdelen.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Mooie freestafel. Even een vraagje: hoe verstel de hoogte van de frees en hoe kun je van frees wisselen?
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
212
69
Dank.

Dat is het voordeel van dit ontwerp. Doordat de Makita voet vast zit aan de tafel blijft de diepte instelling van de Makita behouden. De Makita trek je door het los halen van de spanlever zo uit de voet en dan kun je zoals gewoonlijk de frees vervangen. 'Zie foto in #3'.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.