DHP 484 koppelstand (1/2) en aandraaikoppel

sjors86

Nieuw lid
3 mrt 2022
4
1
Noordwijkerhout
Ik heb wat moeite met het begrijpen van m'n nieuwe Makite dhp 484.

-De 484 heeft 3 standen; schroeven, boren en klopboor.
-Daarnaast heeft die 2 snelheids instellingen (hoge/lage koppel).
-En ook nog 21 draaistanden voor het instellen van de koppel.

Uit de handleiding begrijp ik dat de draaikoppel alleen geldt voor de schroefstand.

Maar onduidelijk is mij wanneer de snelheidsinstelling werken, is dit alleen bij (klop)boren of ook bij schroefstand? Wanneer ook in schroefstand, hoe combineer ik dit dan met de draaikoppel? Ik neem dus aan dat deze niet werkt bij schroefstand, maar dit wordt niet aangegeven in de handleiding.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Hoi sjors,
Als ik het goed begrijp, dan heb je die machine in je bezit, zodat je met wat experimentjes kan vaststellen hoe e.e.a. werkt.
1 zet de snelheid met de schuif bovenop op 1
2 zet de machine op schroeven
3 stel de koppeling in op 3

Neem een schroef 4 x 40 en een stuk hardhout.
Probeer de schroef in het hout te draaien; de slipkoppeling grijpt in, de schroef gaat niet verder in het hout

Zet de snelheid met schuif boven op op 2
Neem een verse schroef en probeer de schroef in het hout te draaien; de slipkoppeling grijpt in. Naar mijn idee moet de tweede schroef net zo diep ingedraaid zijn als de eerste, want de slipkoppeling moet er immers voor zorgen dat je een schroef niet kapot draait, of te ver in het hout draait. De slipkoppeling moet dus onafhankelijk zijn van de snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: sjors86

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Boren: kleine diameters op schuifstand 2; hoge snelheid
Grote diameters, zoals gatboren, standje 1, want je wil de snijsnelheid ( omwentelingsnelheid) niet te hoog voor zulke boren.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Meestal werk ik zo:
Schroeven op standje 1, slipkoppeling op 10. Slipt de koppeling als de schroef er nog niet in zit, dan door naar standje 12 etc.
Dreigt de schroef onder het hout te verdwijnen, dan een standje lager.
 
  • Leuk
Waarderingen: sjors86

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Dat werkt overigens niet bij RVS schroeven, daar moet je vaak voorboren om ze goed in het hout te krijgen.Als je daarbij mijn methode hanteert dan draai je ze gegarandeerd kapot.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Bij boren kan je de twee snelheden gebruiken stand 1 voor de grotere boren .Dan heb je bij lage snelheid ook voldoende kracht. Stand 2 voor kleine boren die op hogere snelheid moeten boren.
Bij schroeven gebruik ik bijna alleen stand 1. Afhankelijk van de overbrenging heb je bij een van de twee standen het hoogste koppel. Hoe dat bij dit type zit weet ik niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.