Dewalt DWE7492 flinke shock bij uitschakelen

LarsH

Nieuw lid
10 sep 2021
6
0
Maastricht
Hallo allemaal,

Ik zal me allereerst even voorstellen aangezien ik nieuw ben hier.
Ik ben Lars en in mijn kleine keldertje in Maastricht ben ik vaak met houtbewerking bezig. Voor verschillende vrienden en kennissen heb ik al verschillende meubels mogen maken maar er valt nog genoeg te leren. Vandaar ik al veel op dit forum rondgekeken heb.

Mijn vraag gaat over de Dewalt dwe7492 tafelzaag. Na veel research ben ik voor deze gegaan en ben zeer tevreden over de degelijkheid etc. Echter viel het mij op dat wanneer ik de zaag uitschakel er een enorme vonk uit het motorhuis komt en vraag mij af of dit normaal is.
Zelf heb ik weinig verstand van elektra vandaar dat ik het moeilijk vind dit te beoordelen.

Zijn er hier toevallig leden met de zelfde zaag en die hetzelfde is opgevallen?

Ter verduidelijking heb ik een screenshot van een filmpje hiervan bijgevoegd. Het is echt een flinke flits.

Ik hoor graag van jullie :)
 

Bijlagen

  • 21AC9A30-ADEB-42F5-953D-568CEC24DDE1.jpeg
    21AC9A30-ADEB-42F5-953D-568CEC24DDE1.jpeg
    65,3 KB · Weergaven: 92

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Goedeavond. Ik heb ook deze machine en zojuist even 5 maal geprobeerd voor je. Maar geen enkele vonk.
Dat kan aan de koolborstels of aan de condensator liggen.
Vonkt hij ook bij opstarten?
Of er een elektrische rem op zit, zoals chevy66 oppert, weet ik niet. Zou ik moeten kijken in de papieren.
Hij staat bij mij wel altijd vlot stil.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Het is idd de motorrem, wat ze doen is dat ze in principe gebruik maken van de generator functie die elke motor heeft, de energie die wordt opgewekt wordt gebruikt om de motor de andere kant op te laten lopen. hoe minder toeren hoe minder opgewekte energie en gaat het remmen langzamer.
Dit is een veel gebruikte techniek. Ik heb zelf ook de 7492 en heb er wel een softstart ingezet, wat toch een stuk prettiger inschakelen is.
 

LarsH

Nieuw lid
10 sep 2021
6
0
Maastricht
Bedankt voor jullie reactie allemaal.

Zo te lezen hoef ik mij dus geen zorgen te maken en hoort het er gewoon bij, dat is een hele geruststelling!

@fantic hoe werkt dat softstart precies? En wat zijn de voordelen hier van?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je een softstart erin hebt start hij wat rustiger op, in plaats van met een klap op volle snelheid te zijn, doet hij er een seconde of 3 over voor hij op snelheid is. Als je wat meer zaken op dezelfde groep hebt staan dan gaat je zekering er niet zo snel uit en het is vooral een stuk rustiger opstarten.
Ik heb dat dingetje er zelf ingezet en ze kosten ongeveer 35 euro.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
209
85
Rijswijk
ik heb dezelfde machine, en in het begin moeten inderdaad de koolborstels nog inslijten. dit zorgt voor de vonken.

@Jan van den Broek : jouw machine heeft het dus niet omdat deze tweedehands is aangeschaft en de koolborstels dus al ingesleten waren. (Mits ik het goed lees)

Ik zou het dus in de gaten houden, en als het goed is word het minder. Indien het niet minder word, dan moet je aan de bel trekken denk ik.
Maar ik verwacht dat het vonken een heel stuk minder gaat worden.
 

LarsH

Nieuw lid
10 sep 2021
6
0
Maastricht
@fantic Thanks voor de tip, ik ga eens googlen naar hoe dit precies te doen is en of ik dit zelf denk te kunnen. Elektra is voor mij nogal abracadabra

@Jan van den Broek Ik ben nog even verder gaan zoeken op Youtube en andere site's. Hier las ik dat iemand met het zelfde "probleem" naar een Dewalt dealer is geweest en daar werd hem verteld dat dit volkomen normaal is en komt door de elektrische rem. Daarbij las ik op meerdere verschillende sites dat nieuwe machines dit in het begin meer hebben gezien de koolborstels nog in moeten lopen. Vandaar ik mij nu geen zorgen meer maak. Dat die van jou dit niet doet zou dus kunnen komen doordat die al wat meer draai uren heeft gemaakt. Maar alsnog heel erg bedankt om het even bij jouw eigen machine te checken!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
@fantic Thanks voor de tip, ik ga eens googlen naar hoe dit precies te doen is en of ik dit zelf denk te kunnen. Elektra is voor mij nogal abracadabra

@Jan van den Broek Ik ben nog even verder gaan zoeken op Youtube en andere site's. Hier las ik dat iemand met het zelfde "probleem" naar een Dewalt dealer is geweest en daar werd hem verteld dat dit volkomen normaal is en komt door de elektrische rem. Daarbij las ik op meerdere verschillende sites dat nieuwe machines dit in het begin meer hebben gezien de koolborstels nog in moeten lopen. Vandaar ik mij nu geen zorgen meer maak. Dat die van jou dit niet doet zou dus kunnen komen doordat die al wat meer draai uren heeft gemaakt. Maar alsnog heel erg bedankt om het even bij jouw eigen machine te checken!
Ik bedoel: Het vreemde is dat Count Chocula zegt dat het bij de machine hoort. Maar die machine waar hij het over heeft, is MIJN machine, die ik van HEM gekocht heb. En de betreffende machine vonkt dus NIET!
Er is ook al in dit topic geopperd dat zoveel vuur in een stoffige omgeving ook niet lekker is. Ik zou, als ik jou was, toch echt even ZELF bij een DeWalt dealer gaan informeren.
Je geeft woordelijk toe dat electra voor jou abracadabra is. Dus neem geen risico alsjeblieft!!!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
ik heb dezelfde machine, en in het begin moeten inderdaad de koolborstels nog inslijten. dit zorgt voor de vonken.

@Jan van den Broek : jouw machine heeft het dus niet omdat deze tweedehands is aangeschaft en de koolborstels dus al ingesleten waren. (Mits ik het goed lees)

Ik zou het dus in de gaten houden, en als het goed is word het minder. Indien het niet minder word, dan moet je aan de bel trekken denk ik.
Maar ik verwacht dat het vonken een heel stuk minder gaat worden.
Ik bedoel: Het vreemde is dat Count Chocula zegt dat het bij de machine hoort. Maar die machine waar hij het over heeft, is MIJN machine, die ik van HEM gekocht heb. En de betreffende machine vonkt dus NIET!
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater en Luccio

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De vraag is hoe het met de kennis is van de de walt dealers? Ja welke machines er zijn en waar je ze voor nodig hebt weten de meeste wel maar wie van de dealers heeft ze zelf ook daadwerkelijk gebruikt? En dan niet een keertje op een demo. Toen ik begon hadden we 12 merken elektrisch gereedschap op voorraad en ja er werd best wat aan opleiding gedaan maar daadwerkelijk met de machines werken begon pas toen we Festo opnamen in de jaren 80. En ja als er meerdere klachten over een artikel komen volgt er wel aktie maar als je de enige bent dan vraag ik me af. Vlak voor ik stopte kreeg ik klachten over de nieuwe bosch afkortzaag (blauw). Op de verkoop van bosch was het toendertijd droevig met de kennis gesteld en er werd gezegd dat het aan de klant lag. Daar prikte ik dus wel doorheen omdat ik toen wel regelmatig met zo'n zaag had gewerkt. Twee keer retour en nog niet goed toen de zaag omgeruild voor een ander merk.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Ik bedoel: Het vreemde is dat Count Chocula zegt dat het bij de machine hoort. Maar die machine waar hij het over heeft, is MIJN machine, die ik van HEM gekocht heb. En de betreffende machine vonkt dus NIET!
Hoi Jan,
De machine die jij hebt (mijn oude dus) had dit inderdaad vroeger wel en ik had toen ook zoiets van jeetje, is dat wel goed? Maar na wat research kwam ik er ook achter dat dit erbij hoort. Kennelijk heeft het dus echt met de nieuwigheid te maken. Zoals je weet stond mijn machine ingebouwd toen je hem kocht en heeft deze dus al een poosje uit het zicht gestaan. Wellicht waren de vonken dus al langer weg maar voor hij ingebouwd werd was dat net zo bij mij als in het filmpje.

Wel goed om te lezen dat je hem goed aan het werk zet ;)

Groeten!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.