Dewalt DW745, hoogteverstelling hapert

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi allen,

Ik heb sinds een tijdje dat het omhoogdraaien van mijn zaagblad van mijn DW745 steeds zwaarder gaat. Gisteren heb ik de machine op zn kop gezet om te kijken of ik het probleem kan achterhalen, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Tandwielen/draaispindel zijn schoon en ingevet (PTFE-spray), maar dat maakte geen verschil. Vervolgens heb ik aan de bevestingschroeven van de geleidestangetjes (zie onderste foto, rood omcirkeld) los gehaald (iets ruimte gegeven) en toeng ging het omhoogdraaien weer soepel. Deze weer vast gezet, omhoogdraaien ging nog steeds soepel, maar na een paar keer omhoog/omlaag ging het weer steeds zwaarder, dus de schroefjes weer los gehaald, welke toen met een beperkte mate van kloink los kwamen (er stond dus iets spanning op). Nu gaat het omhoog/omlaag weer soepel.

Ik kan echter zo niet achterhalen waar het nu op vast loopt. Stof zit er iig niet tussen, het lijkt wel of het motortje ergens aan de bovenkant tegen de zaagblagbehuizing aanloopt, maar voordat ik nu het hele motortje vanaf ga pakken wilde ik even checken of een van jullie misschien een idee heeft.
Google heeft me iig het antwoord nog niet gegeven, wat ik daar vind is steeds een verwijzing naar vieze tandwielen, maar dat is hier dus niet aan de hand.

IMG_2640.JPGIMG_2641.JPGIMG_2642.JPGInkedIMG_2643_LI.jpg
 

BertS57

Nieuw lid
13 mrt 2020
19
3
Gasselternijveen - Drenthe
Niets demonteren, heeft geen zin. Ik heb zelf een elektra beckum, daar komt het ook wel voor dat bij het omhoog/draaien van je zaagblad, dat dit bijzonder stroef gaat na verloop van tijd. Nadeel is als deze te ruim is afgesteld, dat je zaagblad bij het zagen automatisch naar beneden gaat, en dat is ook niet de bedoeling. Het komt dus vrij nauwkeuring hoe je alles af gaat stellen. Neem hier de tijd voor. Succes.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zie nog niet helemaal hoe het vastzetten hiervan het zakken zou moeten tegengaan eigenlijk, ik zou denken dat die weerstand ergens in het draai mechanisme zit.
De linker geleidestang ligt boven en onder in een ‘kommetje’, dus plek daarvan is dus fixed. De rechter geleidestang zit ter hoogte van het tandwiel niet vast, aan de bovenkant is er een marge in hoe het weer vastgezet kan worden. Met een paar keer proberen heb ik daar nu denk ik de juiste modus gevonden, het probleem lijkt opgelost te zijn.

Verder gisterenavond even twee zero clearance inserts gemaakt als ook een spouwmes voor verdekte zaagsnedes, leuke upgrades. Fijne zaag is het.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Joris , een tijdje geleden dít gelezen hier op het forum . Ik hoop voor je dat het dit niet is en ook een beetje voor mezelf , want ik heb ook de dw745 . Het zóu , ik zeg zóu kunnen dat bij jouw zaag de aluminium schroefdraad wat aan het " afbrokkelen" is en de ene keer wèl en de andere keer niet soepel draait . Veel succes met de reparatie .
Ik krijg op mijn mobiel de link niet geplaatst wel de naam van het artikel .

Teleurstelling met DeWalt DW745​

 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hoi Jan,

Dank. Dat topic had ik eerder ook al gelezen en had ik ook nog eens opgezocht, ik geloof alleen niet dat dat het is. Het was niet haperen, maar echt zwaarder gaan lopen des te hoger de zaag gedraaid werd.
Wel iets om in de gaten te houden.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Even een tip voor een eventuele reparatie van het aluminium, als de draad rot is, en er zit nog genoeg materiaal omheen, kun je het draadgat gaan opsnijden naar een grotere maat, bv van M8 naar M10, dan plaats je in het M10 draad een helicoil van M8. Een helicoil is een soort stalen draadveer, deze is veel beter bestand tegen de slijtage dan het spuitgiet aluminium,
 
  • Leuk
Waarderingen: jpandriesse

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Joris , ik ben erg benieuwd wat de oorzaak is . Hou je ons nog op de hoogte w.b.t. het euvel en eventueel herstel . Liefst met foto('s) .
Bij voorbaat dank .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.