dewalt dw303

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb weer een van mijn ergernissen op de werkbank liggen. Een dewalt dw 303 reciprozaag met kapotte elektronica die niet meer leverbaar is. De machine werkt prima maar de dicht gegoten print van de snelheidsregeling doet het niet. Heeft er toevallig iemand een idee van wat er in zo'n regelaar zou moeten zitten? Ik ga de gietzooi er voorzichtig uit frezen maar ik weet niet of ik alles kan redden.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Heb je snelheidsregeling nodig voor een reciprozaag? Klinkt als een kandidaat voor wat lobotomie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Soms vind ik het wel handig. Aan uit, doet het, dus de optie om de reut te deleten en draden direct van de schakelaar naar de motor te laten lopen blijft aanwezig. Maar het blijft me irriteren dat verder goed werkende machines weggegooid worden, omdat iemand 50 cent op de gebruikte componenten wilde bezuinigen. En dat de onderdelen die dan steeds stuk gaan, niet meer te leveren zijn.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Hoewel ik je frustratie zeer goed snap vraag ik me af of in dit geval juist niet bewust de print is dichtgegoten. Ter bescherming van stof en trillingen, een recipro doet vaak niet de schoonste klusjes. Dit even terzijde, heb helaas geen oplossing voor je.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Misschien wel @chevy66, misschien heeft @Joost Kok ook wel een punt.
Maar één ding is zeker, je ben er niet blij mee.. ;)
Want niet kunnen repareren vanwege geen onderdelen is een heel minne strategie van deWalt. :confused:
 

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
139
32
Utrecht
Want niet kunnen repareren vanwege geen onderdelen is een heel minne strategie van deWalt. :confused:

Nou, nou, dat ding was 25 jaar geleden al op de markt en wordt al even niet meer geleverd.

En soms is op gewoon op, zelfs een apparaat met snoer 😉
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De machine zelf is nog in een prima staat. Je kan nog een hele rits onderdelen voor de machine kopen. alleen niet de schakelaar en het printje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij is dit alleen een aan en uit schakelaar. Zonder snelheidsregeling. In een schakelaar met snelheidsregeling zit een variabele weerstand, die de regelprint signaal geeft. De waarde van de regelaar kan je niet veranderen, dus het is niet met zekerheid te zeggen of hij met een andere print ook werkt.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Maar zelfs als het werkt, je bent dan wel bijna 70 euro verder incl. verzenden. Ik ben in dit geval bang dat je je verlies zult moeten nemen. Dus uitfrezen die hap en bidden dat het goed gaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Er is geen verlies. De huidige machine kan ik gewoon aan en uit zetten, als ik de regelprint weg knip. De schakelaar zelf werkt gewoon. Als ik de uitgang van de schakelaar direct op de motor aansluit, heb ik een werkende machine. Alleen geen traploos regelbare snelheid. Ik ga er geen grote bedragen aan uit geven. Maar de componenten op zo'n printje kosten over het algemeen haast niets.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Dat besparen op de onderdelen doen fabrikanten al heel lang. De grote aantallen maken het in euro's grote bedragen. Lang geleden was ik bij bosch in Zwitserland en stelde de vraag over een kwartje meer voor een beter onderdeel. Dat kon niet want dan word het product te duur. Ik denk dan je maakt wat minder winst. Elke cent die ze kunnen besparen doen ze. Met name bij de dhz machines. Die draaien gemiddeld toch geen uren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
En die bij scintilla SA gemaakte bosch machines doen het bij mij na 35 jaar nog allemaal.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
"Glück muss man haben" zoals onze oosterburen zeggen. Ik heb eenvoudige machientjes van Parkside, Scheppach e.d. bij beide merken heb ik welgeteld één keer iets moet bijstellen af fabriek en wel de ondergeleiders van mijn lintzaagje. Al heb ik wel eens gelezen dat dat ook heel anders kan uitpakken. :confused:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dat heeft niet zo veel met geluk te maken. Ik koop er nog geregeld machines bij op marktplaats. Ze kosten over het algemeen heel weinig, omdat ze er ouderwets uit zien. Veel gereedschap uit de 80 er jaren is er nog, omdat het gewoon goed gemaakt is. Toen werd er op kwaliteit geconcurreerd. Het kan ook stuk, maar dat is meestal gebrek aan onderhoud. Volgens mij waren zelfs de kogellagers vroeger van een betere kwaliteit. Bij 30 jaar oude machines hoef ik ze zelden te vervangen. Bij moderne machines zijn ze over het algemeen los.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
916
318
Tja, ik heb een stokoude Ferm kettingzaag die bijna wekelijk wordt gebruikt, ding is geloof ik wel 40 jaartjes jong. Ik heb in al die jaren twee keer een nieuw blad gekocht en uiteraard de nodige zaagkettingen, en eens een bougie maar dat spreekt voor zich...Eens in de zoveel tijd even het luchtfilter schoon blazen, dasal. Gouw ouwe dus. (y) Ik heb Ferm wel eens benaderd om inlichtingen over welke zaagfabrikant deze heeft gemaakt, maar behalve dat ze vaag wisten dat er ooit zagen onder hun naam zijn verkocht hadden ze geen idee.
Ik weet niet of mijn Dolmar en Husky dit ook gaan redden, die zijn namelijk half zo oud. :unsure:
Schermafbeelding 2023-11-15 144107.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.