Deuvels - Pennen - Rondhout maken op de tafelzaag

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven

Ik vind dat hij een hoge nauwkeurigheid haalt in de diameter. Zou het soort blad en aantal tanden nog uitmaken? Ik moet binnenkort groot aantal pennen maken en overweeg zo'n soort mal te maken.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
369
160
Eindhoven
Er staat geen bouwplan, maar dat is overkomelijk; ik heb alleen maat 25mm nodig dus zal geen verwisselbare uitvoering maken.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Nee, niet zelf gezien/gedaan. Al zoekend op YouTube met ‘make dowels with router’, blijkt mijn idee niet erg origineel te zijn ;-) Ik kom verschillende manieren tegen, vaak wel met een tafelfeees. Met een bovenfrees krijg je vergelijkbare constructies als het filmpje wat Marijn deelt, maar dan met een frees ipv een zaagblad.

De radius van een frees lijkt me vooral het meest betrouwbaar. Welke beweging je ook maakt, als je geleiding in twee richtingen (onder en links/rechts) goed is en de hoogte van de frees klopt, kun je nooit teveel materiaal weghalen. En je hebt geen boormachine nodig.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Afgelopen zomer heb ik een vergelijkbare opzeg gebruikt om 50mm “stokken” te draaien.
Idee destijds afgekeken van Izzy swan.


Het prettige is dat, anders dan het eerdere filmpje je met de hoogteinstelling de dikte van je stop kunt regelen maar daarentegen de beperking hebt van de lengte van je “bak”.

Afwerking was voor mijn doeleinden goed genoeg maar laat wel “krassen” achter als gevolg van het wisselen van de tandhoek.

Al met al een leuke ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

jorisvh

Post veel
Dit was mijn jig voor rondhout op de formaatzaag
meer in
was voor conisch maar cylindrisch kan natuurlijk ook.
heb er recent nog iets van diameter 15mm mee gedraaid. kleiner wordt moeilijk
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.248
539
Eanske
ingoogni.nl
refererend aan het filmje dat ik hier boven plaatste, je zou de achterkant van een proppenboor af kunnen zagen. Het snijdende deel op een of andere manier in een blok vast zetten en met een balkje in de boortol. Er zijn heel wat modellen, hier het lijstje bij ecotools. Type A valt af. B en C lijken me aardig en D het 'beste'. Alleen D is HSS en ik weet niet hoe makkelijk dat met simpele (hand)middelen te bewerken is.

Zomaar een idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.