Deuveldikte bij plaatmateriaal van 18mm

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Hoi,

Ik vraag me af wat de beste deuveldikte is bij een plaatdikte van 18mm.

Ik lees overal bij een plaatdikte tot 18mm zijn 6mm deuvels goed genoeg, vanaf 18 tot 22mm is het beter om 8mm deuvels gebruiken.

Maar wat is het nu als je plaat 18mm is ?

Ik weet dat er een richtlijn is die zegt, plaatdikte = 3x deuveldikte. Dus dan is 6mm goed.

Zoals ik het zie, een 6mm deuvel is waarschijnlijk sterker dan 6mm spaanplaat. Dus als je een 8mm deuvel neemt dan hou je 2x 5mm over aan weerszijde van de deuvel, ik vind dat erg weinig eigenlijk en verzwak je het plaatmateriaal.

Ik heb een rijboormachine die ik wil gebruiken voor deuvelverbindingen, ik kan iedere hoek boren die ik wil tot 90 graden. Als ik een kastje in elkaarzet van 60cm diep wil ik 3x 2 deuvels plaatsen bij iedere verbinding tussen 2 panelen, maar wat is dan beter, 6 of 8mm ?

Mijn boren leverancier zegt dat iedereen 8mm gebruikt bij platen van 18mm maar is dat ook zo?
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.309
2.676
Ikea gebruikt ook 8mm. Daar zal wel over na gedacht zijn. Als 6 genoeg was gebleken, dan hadden ze dat vast wel gebruikt. Op een paar miljoen kastjes scheelt dat serieus hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK en finewood

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Thanks :)

En wat denken we van de lengte? 25 of 30mm bij een plaatdikte van 18mm?

Met een deuvel van 30mm blijft er nog maar 2mm plaat materiaal over achter de deuvel omdat je ook nog 1mm achter de hand moet houden voor lijm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.309
2.676
Ik zou wat meer dekking dan 1mm gebruiken. Als je wat te veel lijm opsluit, heb je zo een bult aan de andere kant.
 
  • Leuk
Waarderingen: finewood

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik heb eigenlijk nooit problemen, maar verdeel de lengte dan ook meestal in 2/3 in het kopse deel en 1/3 in de staander.
 
  • Leuk
Waarderingen: finewood

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Dank voor alle antwoorden, het wat dieper aanbrengen van de deuvel in de liggende plank en wat minder diep in de staande plank leek me ook een goed idee ivm sterkte.

Top. Hiermee kan ik uit de voeten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.